Hjälp, solcellerna fungerar inte!

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

Arne
Ja, bryt AC-brytaren, låta vara bruten ca 10 min, sedan slå på den ingen. Dvs du gör en omstart av växelriktaren.

Den med rött vred är DC-brytaren och den ska du "inte" röra.

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo

Så bara för att vara övertydlig: detta är det enda vredet jag skall röra? Blev en tunn röd linje bara, men du kanske ser...
Men det står ju att man inte får använda den för att stoppa växelriktaren!

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

Arne
De har felmärkt brytarna! Förmodligen oerfarna tekniker som monterat anläggningen, inget ovanligt.

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo
Vad säger du!!?? Men i och för sig kan jag nästan tro det...
Så jag skall ignorera det som står och stänga av enbart vredet på AC-brytaren? Inget annat? Inte röda vredet på växelriktaren?

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

Arne
DC-brytaren(den med röda vredet) ska du inte röra.

Stäng av växelriktaren med AC-brytaren, den som har svart vred.

De har förväxlat AC-brytaren och DC-brytaren vid deras märkning(klisterlapparna).

Du kan kolla i dokumentationen över anläggningen hur många års garanti du har på växelriktaren. Även om det inte är den som gett upp, kan det vara bra att friska upp minnet.

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo
This post was updated on .
Herregud! Ja, det var ju bra gjort.
Jag tror att det är 5 års garanti så då har den gått ut...
OK, jag stänger av AC-brytaren i 10 minuter och rör inte de röda vreden på DC-brytaren eller den på växelriktaren.
Det kan väl inte hända något, att det börjar slå gnistor eller ta eld eller något sådant?! :O

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

Nej, det är ingen fara att stänga av med AC-brytaren, som jag säger, inget går sönder.  Ingen  fara heller att slå på sedan igen med AC-brytaren.

5 års garanti på växelriktaren, ja det gissar jag det kan vara.

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo
OK, håll tummarna!

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo
Ja du har helt rätt - fel minne av mej, 5 år.

Och nu har jag startat upp och det är fortfarande noll produktion. Så då är det växelriktaren som har givit upp?

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

Du har nu kollat att det är likspänning fram till växelriktaren, nämligen:
DC Input 1: 902 Volt
DC-input 2: 833 Volt

Du har även gjort en omstart av växelriktaren genom att bryta AC-brytaren och åter sluta den.

Mer kan du nog inte göra själv. Kontakta firman som installerat anläggningen och nämn ovan uppgifter.
Du kan ju nämna att du inte fått varningsmeddelande när växelriktaren slutade producera den 1 sept. Det ska varna när sådant sker så man uppmärksammas på det.

Vi har själva en SolarEdge-växelriktare som pajade efter 8 år, och som byttes för en vecka sedan. Den hade full likspänning från panelerna till växelriktaren, vilket sågs i displayen. Den  producerade inget heller. Men den visade felkod och också gav varning när den slutade producera. En ny växelriktare ficks på garantin och den går nu som vanligt igen.

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo
Ja suck. Tusen tack Arne för all din fina hjälp - inte lätt att vara en virrig kärring med noll koll på el annat än att det kommer ut ur de två hålen på väggen.
Det är inte farligt att ha allting på tills i morgon (då jag förhoppningsvis!) kan få tag på någon på installationsfirman?

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

Arne
Kontakta den firma som installerade anläggningen!

Ja, du kan ha AC-brytaren påslagen tills installationsfirma kommer och tittar.
Det kan ju dröja en vecka eller så innan någon kommer.

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo
Tack än en gång!

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

Arne
Nu när växelriktaren är påslagen kan Kostal-teknikerna via internet se ev. felkoder och hur det står till med växelriktaren. Stänger du av den kan de däremot inte se någonting. Därför vettigt att ha den påslagen.

Kostal kan nog felsöka på distans på så vis.

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo
Tack för alla dina goda råd, det är verkligen uppskattat!
Jag har växelriktaren på som vanligt nu.

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

Du kan kontakta Kostal per formulär på deras hemsida och ange att den inte producerar något och vad som kan vara fel med den. Du behöver serienummer och annat.

https://www.kostal-solar-electric.com/sv-se/service-och-support/kontakt/

Eller ringa Kostal: Telefon: +46 10 601 75 09 (må-fre kl. 8–16)
eller email: service-solar-se@kostal.com

Re: Hjälp, solcellerna fungerar inte!

monifo
Japp, har redan gjort det.