Hjälp mig välja rätt växelriktare

Skaffen-Amtiskaw
Hej!

Jag är ny på området och behöver lite input innan jag börjar handla (dyra) komponenter till min anläggning.
Idé är att installera solcellsanläggning i två etapper (varför det blir två etapper är lite komplicerat):

Etapp 1: 15 paneler på garagets låglutande tak. Maxeffekt cca 4kW (beroende på fabrikat). Ingen skuggning.
Etapp 2: 28 paneler på husets 45-graders tak. Maxeffekt cca 7kW. Viss skuggning kan förekomma i ena kanten.

För detta har jag tänkt mig en 10kW växelriktare som kommer att kopplas mot garagepaneler det första året och således ge max 4kW. Sen har jag tänkt koppla in resterande paneler som kommer teoretiska maxeffekten bli cca 12kW (men troligtvis aldrig nås)

Jag har tittat på SolarEdge och Fronius till att börja med. (Enligt uppgift kan man koppla två separata slingor till Fronius, i mitt fall en 4kW utan optimerare och en 7kW med optimerare.

Kan någon ge mig input om vilken växelriktare skulle vara optimal för sådan drift? Sen finns även andra fabrikat (Huawei t.ex.).  "Fronius SYMO 10.0-3-M" är >30% dyrare än "SolarEdge SE10K".

Jag vill ha något beprövat som är godkänt i Sverige och går att logga (antingen genom Ethernet eller WiFi).
Och gärna med två separata slingor, så jag kan "provköra" första året på lägre effekt.

Tack för er input!

Re: Hjälp mig välja rätt växelriktare

magneten
I ditt fall hade jag absolut valt en Fronius strängväxelriktare då det inte låter som att du har extremt svår och mycket skuggproblematik, en viss skuggning hanterar Fronius galant utan en massa extra optimerare utomhus på taket. En 10kW går fint att köra med endast 4,5kw på garaget tills vidare 15st 300w prisvärda Monopaneler  (ca 1300kr/st)

Kolla på Youtube på Fronius Dynamic Peak Management så ser du hur deras skygghantering fungerar!

Vet av egen erfarenhet att deras skugghantwring fungerar som utlovat :)

Re: Hjälp mig välja rätt växelriktare

Skaffen-Amtiskaw
Tack för din input!

Kan du peka ut någon särskild Froniusmodell i 10kW-klassen eller finns det bara en "strängväxelriktare"?

Är "Fronius SYMO 10.0-3-M" en "strängväxelriktare" som passar:

https://www.fronius.com/en/photovoltaics/products/all-products/inverters/fronius-symo/fronius-symo-10-0-3-m

Tack!

Re: Hjälp mig välja rätt växelriktare

magneten
Det finns 2 modeller på 10an men det är denna du ska ha (light modellen som är lite billigare saknar webserver)  anledningen till att solaredge är billigare är för att du måste köpa till en massa extra optimerare till den..

https://www.photovoltaik-shop.com/wechselrichter-fronius-symo-10-0-3-m.html

Re: Hjälp mig välja rätt växelriktare

Sjöhorvan
Finns ju även SMA Tripower 10kW så man ska inte stirra sig blind på ett fabrikat. Är minst lika vettig som Fronius modell och kanske till et bättre pris?
https://www.mg-solar-shop.com/sma-sunny-tripower-stp-10.0-solar-inverter-sma-stp10.0-3av-40

19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Hjälp mig välja rätt växelriktare

Skaffen-Amtiskaw
Tack för bra input!

Det viktiga för mig är att den är pålitlig, att det finns reservdelar och installatörer som är bekanta med modellen. Om den kostar 5% mer är inte så farligt.

Vad är konsumentväxelriktarns "Rolls Royce"?

Re: Hjälp mig välja rätt växelriktare

Gunnar
This post was updated on .
Växelriktarnas Rolls Royce är utan tvekan svenska Ferroamp.  https://www.ferroamp.com  Den har tex fasutjämning vilket gör att man i många fall kan gå ned i storlek på huvudsäkring. Just nu säljs den i paket med ett batteri för energilagring för 32990:- efter bidrag på 60%

Re: Hjälp mig välja rätt växelriktare

Sjöhorvan
Hmm intressant, men det ser ju inte ut som att man får med solsträngsoptimeringen i detta paket utan du ska man ha en till burk SSO - Solar String Optimizer eller?
[...]

Om paketet körs tillsammans med en befintlig anläggning så behövs ingen SSO.  Ska paketet användas i en ny anläggning så behövs minst en solsträngsoptimerere SSO för att ansluta solpanelerna till energihubben. Det går bra att ansluta många SSO till samma energihub. På så sätt kan man montera paneler på många olika takvinklar eller senare bygga ut med fler paneler med annan effekt än de ursprungliga.

Re: Hjälp mig välja rätt växelriktare

Sjöhorvan
Jo men nu var grundfrågan en helt ny anläggning och jag gissar på minst det dubbla priset för ditt förslag jämfört med de stora leverantörerna av växelriktare.
[...]

Svaret var på frågan vilken som är växelriktarnas Royce Rolls! Visst är Ferroamp dyrare men genom att den kan flytta belastning mellan faserna så kan merkostnaden ofta tjänas in på sikt genom att man kan klara sig med lägre mätarsäkringar i många fall. Den som skaffar elbil får tex. ofta gå upp i säkringsstorlek då laddaren belastar en fas kraftigt. Ferroamp balanserar uttaget lika mellan faserna så att man kan klara sig utan att gå upp i storlek på huvudsäkringarna. En annan fördel är den mycket låga startspänningen på endast 140 volt. De flesta andra växelriktare kräver 200-250 volt för att hoppa igång.