Hjälp med projekt på sommarstugan.

Lukas
Hej!

Jag skall på min sommarstuga under påsken byta batterier på min befintliga anläggning. Det är idag blybatterier där. Anläggningen består av 1st solcell (15 år gammal, jag vet ej wattantal, men den är ca 1200*800mm i storlek) och ett vindkraftverk om 400w. Anläggningen är en 12volts. Problemet ligger i att min sommarstuga ligger på en ö i Finland så jag har ingen som helst möjlighet att före påsken fara dit och se vad jag har därute riktigt. Och jag vill gärna få detta färdigt under påsken då jag har en elektriker med mig dit ut.

Vad jag har läst mig till så för att byta till AGM batterier så måste jag även byta regulator?
Med det så önskar jag tips på en regulator med tillhörande display som är anpassad till min något diffusa beskrivning ovan. Regulatorn får gärna vara av sådan typ att det skall gå att koppla till flera solceller och batterier till den, man skall med andra ord kunna bygga ut befintligt system i framtiden.

Sommarstugan har gasolkylskåp så elförbrukningen går till belysning (höst och vår, då sommaren är så ljus att man knappt behöver belysning då) och TV-tittande.

Så om jag förstått mig själv rätt så behöver jag:

1st AGM Batteri ca 250Ah
1st regulator
1st display till den
1st termometer, regulatorn kommer sitta inne i stugan
1st elektriker (är redan bokad)

Ni får gärna komma med tips om ÅF till det ovan, och om det är något jag inte har tänkt på, så tipsa gärna om det! Jag kan precis ingenting om el/ström så därför vänder jag mig till er proffs!

Väl Mött,

Lukas

Re: Hjälp med projekt på sommarstugan.

Meritro
Köpte förra året ett 250 ah batteri på voltpower väldigt bra pris jämfört med konkurrenter