Hjälp med delar till ny anläggning

CrashBandicoot
Hej!

Är helt ny både här och med solceller, så skulle behöva lite hjälp från er kunniga.
Har tagit ett gäng offerter från div installatörer, har dock en tanke på att i samband med takomläggningen som behöver göras, låta takmontörerna montera upp panelerna när de ändå är där uppe och kryper.
Övrig montering kan jag ju göra själv, och sedan bara ta in elektriker som kopplar den i drift.
Med andra ord funderar jag på att beställa delar själv, men är inte så insatt i exakt vad man behöver.

Tänker man kan beställa ex.vis dessa, 27 st får plats på södertak (9.8*6 meter):
https://www.photovoltaik4all.de/solarmodule/axitec-axiworldpremium-ac-300m-mono

Men sedan tillkommer ju inverter, kabel, monteringssatser och säkert nåt mer jag inte tänker på.
Om någon har lust att hjälpa till plocka fram en vettig inverter i lämplig storlek, tysktillverkad helst, lämplig monteringssats, kabel och om nåt mer behövs, så vore jag mycket tacksam!

Är ett vanligt 45 graderstak med betongpannor och ströläkt.

Föredrar för enkelhetens skull att beställa allt från samma ställe, lämpligtvis photovoltaik4all, eller annat ställe om ni vet.
Om andra paneler, så är det mono som gäller.

Re: Hjälp med delar till ny anläggning

Gunnar
This post was updated on .
Om du ska lägga om taket så titta i stället på en integrerad lösning så slipper du kostnaden för nya betongpannor. Det blir också mycket snyggare.

Här är ett system som jag vet att några här på forumet har använt.
http://www.gseintegration.com/en/InRoof.html

Det finns idag också solpaneler som ser ut som vanliga takpannor men de är nog ännu ganska dyra.

Re: Hjälp med delar till ny anläggning

CrashBandicoot
Ja precis, har tittat på lite olika integrerade lösningar, men det slutar ju alltid vid en prisfråga för min del.
Takpannor är en i sammanhanget så liten kostnad, och kostnaden drar iväg rätt rejält med integrerade system, varjefall de jag tittat på.
I slutändan ska man ju lyckas räkna hem det rent ekonomiskt också i rimlig tid tänker jag.
Vet du vad det systemet kostar som du länkade till?

Re: Hjälp med delar till ny anläggning

Gunnar
Nej jag vet inte priset men du kanske kan hitta något i den här tråden. http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Takbyte-och-integrering-av-22kw-solceller-td5013053.html

Kostnaden för att lägga om taket med betongpannor kostar väl en hel del om du ska anlita en takfirma. För detta får du inga bidrag vilket du däremot får för integrationssystemet så jag skulle inte tro att det blir så mycket dyrare med en integrationslösning.

En annan variant är att lägga ett billigt trapetsplåttak. För att fästa panelerna på ett sådant finns billiga skenor. Lika snyggt som ett integrationssystem blir det dock inte.

Re: Hjälp med delar till ny anläggning

magneten
Jag brukar handla från TST photovoltaik shop i Tyskland Maila en offertförfrågan till ex weber@solarladen.de med dina förutsätrningar så sätter han ihop ett komplett paket med allt du behöver för just din installation.
De har en 310w PERC monopanel med svart ram som vi precis beställde till en bekant. Om du nu vill ha med svarta ramar? Aluminiunfärgad är annars något billigare.
Kör de panelerna ihop med ex Fronius eller SMA som är säkra kort båda två!

https://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-ibc-monosol-310-vl5-schwarzer-rahmen.html

Re: Hjälp med delar till ny anläggning

magneten
Här är annars en bra tysktillverkad panel som är billigare med alufärgad ram

https://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-heckert-nemo-2-0-60m-300-mono.html

Re: Hjälp med delar till ny anläggning

CrashBandicoot
Aha tackar!
Är såklart bra om dom är svarta så de ser lite snyggare ut.
Vill ju ha prisvärda, men inte göra för mycket avkall på kvalitet och utseende.

Ska maila han då. Antar han också pratar engelska eller?

Re: Hjälp med delar till ny anläggning

magneten
Jepp han pratar och skriver bra på engelska och brukar svara inom några dagar. Svårt ram är ok men välj hela vit baksida/backsheet då det gör att panelerna håller sig lite svalare vilket ger någon % mer el och troligen får längre luvslängdjämfört med paneler med svart backsheet

Re: Hjälp med delar till ny anläggning

Har du kollat på Benders solcellspanna?

https://www.benders.se/benders/nyheter/2017/solceller-en-kraft-att-rakna-med/