Hjälp! Val mellan alternativ (olika tillverkare) och mono- eller par-optimerade paneler?

Hjälp! Val mellan alternativ (olika tillverkare) och mono- eller par-optimerade paneler?

Swix
Hej,
Jag skulle behöva lite oberoende råd ifrån er på forumet, vad gäller tre saker:
Val av panel, monteringssystem och mellan par-/mono-optimering. Det sista tror jag kräver lite mer information kring just mina förutsättningar, så jag tar de enklare frågorna först.

Den lösning som är lämpligt för våra tak (mer beskrivning kring anläggningen mot slutet av detta inlägg) gör det lämpligast med optimerare och SolarEdge inverter (17 kW), med två slingor anslutna.
Denna inverter har ett internt överspänningskydd. Räcker detta eller bör jag även ha ett externt, bättre överspänningskydd?

Val av panel: Jag funderar mellan dessa tre paneler (samtliga är all-black monokristalina):
Trina Solar mono 275W
JA SOLAR 280 MONO ALL BLACK
LG NeON 2 315W Black

Om vi tänker oss pris per installerad Wp: Anser ni att någon panel är bättre pga a) ger högre produktion (kWh/kWp, över året), b) har högre kvalitet och kan förväntas leverera bättre eller hålla bättre i framtiden, c) Lägre miljöpåverkan vid tillverkning och frakt?

Val av monteringssystem:
Vad tycker ni om dessa olika alternative, för montering på ett tak med 15 graders lutning och betongpannor?
K2, ClickFit och Schletter.
Är det någon av systemen där ni tycker det är viktigare att göra urtag ur takpannorna (med vinkelslip eller motsvarande) så att dessa inte glipar? Jag tänker både estetiskt, och på att snö kan blåsa in under pannorna ifall de glipar för mycket, och olika system får pannorna att glipa olika mycket. Finns det något av de tre systemen som ni tror håller bättre eller sämre (även map hur länge tak och solpaneler håller)?

Slutligen, för den anläggning som jag beskriver nedan, tycker ni att det är OK med en optimerade per två solpaneler (dvs P600), eller är mono-optimerade solpaneler att föredra (dvs P300 eller P370, en optimerare för varje panel). Nackdelarna med mono-optimerat i mitt fall är dels att det kostar (knappt 10 tkr) mer, och att det blir större antal enheter som kan gå sönder. Det är olika med olika återförsäljare av nyckelfärdiga system, ifall de byter ut åt dig gratis efter 20 år, eller om man endast får en ny optimerare på garanti, som man får byta själv. Fördelen är att systemet kommer att leverera även vid tidpunkter när slingan har färre antal belysta paneler. Vad jag har förstått måste man ha 13 optimerade belysta på en slinga, för att den ska generera någonting över huvudtaget? Om de är med P600 (de jag kallar par-optimerat), så innebär det att 13 panelpar måste vara belysta och vissa panelpar kan falla bort pga att endast en av de två panelerna är belysta? Hur mycket belysta måste de 13 optimerar vara, räcker det med att det är indirekt ljus på vissa paneler?

Jag oroar mig ffa över att med P600 kan produktionen bli noll på morgon och kväll - då faller ju lite av poängen med att hälften av panelerna ligger på öster- och väster-tak.
Dessutom får jag ut lite mer mono-optimerat, eftersom ett panelpar med en skuggad panel sänker produktionen även på den panel som är belyst, tror jag?
Det är även trevligt att se vad varje panel levererar, istället för varje panelpar.
Längre fram i tiden tror jag att produktionen på morgon och kväll är värd mer än samma kWh producerad mitt på dagen (eftersom vi förbrukar minst mitt på dagen), men tror ni att det lönar sig ekonomiskt med mono-optimering i mitt fall?

Enplansvilla med betongpannor (15 graders taklutning). Huset ligger i Uppsala och har en vinge i vinkel åt söder så att det finns tak sluttandes i alla fyra vädersträck. Taket är dessutom valmat, så att även gaveln på vingen har en liten takyta med sydsluttning.
Huvud-takytan ligger alltså med taken i syd- och nordlutning, medan vingen har huvudtak med öst- och västlutning, och dessutom har båda huskropparna gavlar med sluttning i de andra två vädersträcken…

Totalt 64 paneler (ca 1x1.65m)
        32 paneler i söderlutning (26 stånden på huvudkroppen och 6 st liggande på vingens gavel): På huvudytan finns endast en huv (och ev ett träd) som skuggar under sommaren, medan den lilla ytan på vingens syd-gavel ligger lite närmare träd och delvis kommer att skuggas.
        19 paneler i österlutning på vingen (stående): När det inte är sommar kan det vara en del skuggor som drar förbi under förmiddagen (och delvis eftermiddagen, men då producerar denna del inte så mycket ändå). Ett träd tror jag även skuggar vid högsommar.
        13 paneler i västerlutning på vingen (stående): När det inte är sommar kan träd i söder och ett träd i väster dra förbi skuggor

Systemet blir på 17.5-20 Wp, beroende på vilken panel jag slutligen väljer, vilket gör att det krävs två slingor.
Om det är nödvändigt för att få 13 belysta optimerare så skulle det i princip gå att lägga till ytterligare sex paneler på en annan (valmad) gavel med väst-sluttning (på husets huvudkropp), men detta tak ligger tio meter närmare de träd som står i väster, så det är inte bästa läget.

Nuvarande årsförbrukning är 24 kWh, så 20 kWp är inte någon övre gräns för min del map på detta (nio personer i hushållet).
Däremot vill jag inte öka huvudsäkringen som är på 20A. Är det någon risk att systemet kommer upp över 14 kW vid någon tidpunkt? Stämmer det isåfall att den inverter som är aktuell kan ställas in på clipping vid 20A, så ev produktion som överstiger 14 kW fläktas bort som värme i invertern? Det kommer inte att hända ofta, men kanske vore det onödigt att välja 64+6 LG-paneler, för då är jag uppe i 22 kWp (fast med mindre än hälften av panelerna i söderläge)?

Ber om ursäkt för en lång post! Mycket uppskattat ifall någon kan ta sig tid att kommentera en del eller alla av mina frågor.

Swix

Re: Hjälp! Val mellan alternativ (olika tillverkare) och mono- eller par-optimerade paneler?

callec
Kolla även BenQ SunForte paneler.
Dom håller längre, verkningsgradens minskning/år är betydligt lägre, verkningsgradens minskning pga värme är betydligt lägre.
Räkna på det

Re: Hjälp! Val mellan alternativ (olika tillverkare) och mono- eller par-optimerade paneler?

Swix
Tack för svar!
Vad gäller Benq, presterar de verkligen bättre än LG? Se denna post ifrån Kalle:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/11-2-kWp-och-SolarEdge-optimerare-tp5010370p5012471.html
Sen vet jag ju inte om de är testade under samma förhållande.

Men skulle det vara just (BenQ) SunForte som du tycker är det bästa alternativet? Vad gäller dessa paneler: Jag kan endast se att denna finns med vit bakgrund. När vi renoverar bestämmer jag kring funktion och sådant som inte syns, och min fru kring estetik. Vit bakgrund godkänner inte min fru, så det är inte ett alternativ för vårt svarta tak.

Finns det någon oberoende utvärdering utav de paneler som jag funderar mellan? Energimyndigheten har testat några paneler, men det var inte relevant för mig.

Jag tänkte inte installera själv utan få ett nyckelfärdigt system installerat. De flesta företag som gör detta köper in större volymer ifrån en viss tillverkare, där de har bättre priser. Så alternativen jag skrev ovan är de jag har att välja mellan baserat på tre offerter med bra pris (ifrån tre olika företag). Så av den anledningen funderar jag bara mellan de alternativ som jag listade i orginalfrågan, men det är fortfarande välkommet med andra förslag, eftersom det kan hjälpa andra på forumet!

Tack

Re: Hjälp! Val mellan alternativ (olika tillverkare) och mono- eller par-optimerade paneler?

callec
HBetr. Kalle så har han ännu inte redovisat sitt påstående.
Jag har svarta betongpannor på mitt tak och det vita syns knappt.

Re: Hjälp! Val mellan alternativ (olika tillverkare) och mono- eller par-optimerade paneler?

callec
Googla detta så ser du skillnaden på själva cellen, det är bara Sunpower och BenQ Sunforte som har dessa.
BenQ heter numer AUO.
Som du förstår om du läser på, så finns det inte idag inga andra alternativ vare sig prismässigt över tid eller rent tekniskt.

maxeon™ gen iii solar cells - SunPower
MAXEON™ GEN III SOLAR CELLS. Power Advantage. SunPower designs, manufactures, and delivers high- performance solar electric technology worldwide. SunPower™ cells produce 25-35% more power compared to  ...

Re: Hjälp! Val mellan alternativ (olika tillverkare) och mono- eller par-optimerade paneler?

Daniel
Är installationen klar? Vad blev dina val?
Jag står inför liknande val just nu.
Framför allt val av infästning. Clickfit eller skruva i råspont/takreglar. Bor i Uppsala. Även funderingar på enkel vs dubbeloptimerare för 55 paneler med solar edge. Och räcker internt överspänningsskydd i växelriktaren?

Re: Hjälp! Val mellan alternativ (olika tillverkare) och mono- eller par-optimerade paneler?

Swix
Hej Daniel,
Systemet kom i produktion i början av året, och allt har fungerat bra.
Företaget installerade Schletter och gjorde bra urtag i betongpannorna. Inte en enda panna har knäckts, trots en snörik avslutning på vintern. Kraftiga järn med distans till pannan.

Jag valde ett mono-optimerat system med Trinasolar-panelerna.
Jag är väldigt nöjd med allt, men kan naturligtvis inte säga hur det blivit ifall jag hade valt ett annat alternativ.

Re: Hjälp! Val mellan alternativ (olika tillverkare) och mono- eller par-optimerade paneler?

Swix
Glömde säga: två externa överspänningsskydd rekommenderades och ingick i installationen.

Re: Hjälp! Val mellan alternativ (olika tillverkare) och mono- eller par-optimerade paneler?

magneten
Monterade oxå extra verspänninhskydd på både DC och inlommande AC till fastigheten, En tämligen billig och bra extra försäkring för att skydda växelriktare och paneler lite extra!