Har satt upp en NY Energi Mast

Thomas F
Hej , Nu har jag äntligen fått upp en 16 meter hög mast med både solpaneler och vindsnurra på 4 Kw.
Allt ska vara kopplat och klartt nu och batterierna har börjat att ladda sig med ca 7 ampere nu i Sörmland.
Hoppas bara vårsolen tittar fram lite mera så att energin sprudlar in i systemet.

Har tängt göra detta länge men varit lite osäker på vissa detaljer, men fick det mesta svaren och start hjälp
på www.kraftenergi.se där det beskrivs lite grundläggande om uppstart samt prylar dito.

Kan vara sjyst att bidra med lite miljötänkande + att jag har alltid lite ström att tillgå i dessa oroliga tider krimg världen.
En rolig och dessutom lönande hobby är mitt stadium för tillfället,, men expansion är nog nästa steg.

Ha det bra alla energi-Jägare.

Re: Har satt upp en NY Energi Mast

rolle50
Trevligt och jag är på gång med att skaffa snurra 750 W /24 volt.Så det är på G här

Re: Har satt upp en NY Energi Mast

Trevligt.! Skulle med vilja ha, bor där det blåser mycket, men tror inte vinden är så bra här, med hus och träd..och grannar.

Re: Har satt upp en NY Energi Mast

Thomas
Det behöver inte blåsa särskilt mycket för att en snurra ska börja ladda.
Den jag köpte på kraftenergi.se laddar redan vid ca 4m/s , men en VIKTIG sak är att man behöver komma upp åtminstone 10 meter ovan mark för ett gott resultat,
annars får du så kallad markturbulens som gör att vingarna / bladen på snurran tar emot vinden o-effektivt.

Få UPP snurran så går det fin fint,, om du inte har densamma prexis vid en sjökant som ligger öppen mot syd-vest som är den vanligaste vindriktningen i Sverige.

Re: Har satt upp en NY Energi Mast

Tomten är på 1500kvm, men för att vara bygglovsfritt måste det vara under 3m och masten måste falla inom tomten, vill ej ha batterier, men får se i framtiden, ska se hur mycket solcellerna producerar..