Geografisk spridning på Solcellsanläggningar.

Geografisk spridning på Solcellsanläggningar.

Ingemargavle
Jag är lite nyfiken av mig och undrar var i landet alla våra anläggningar finns.
Tänker främst på anläggningar som är Microproducenter.

Jag kan inte påminna mig om att jag sett någon solcellsanläggning i Gävle.
Min anläggning kommer att monteras v42.
9.6kW certifikat och microproducent.
9.6kW Solceller: 30st 250w, typ ECS250M60 och 7st 300w, typ ECS300M72 monokristallina (helsvarta)
Växelriktare Fronius SYMO 10.0-3-M Azimut 340
https://www.solarweb.com/Account/GuestLogOn?pvSystemId=29a61108-e292-4aca-af30-a3d700fcec97

Re: Geografisk spridning på Solcellsanläggningar.

Vi finns över hela landet, jag bor i Umeå...måånga soltimmar i sommar, tror vi vann solligan..

Blir det inte otroligt dyrt med att köpa en komplett anläggning? Får du bidrag?

Re: Geografisk spridning på Solcellsanläggningar.

Energimyndigheten har en lista med anläggningar godkända för elcertifikat.
Där kan man se var de finns geografiskt:
http://www.energimyndigheten.se/SharePoint/Eugen/Godk%c3%a4nda%20anl%c3%a4ggningar.xlsx

Sortera på energikälla "sol".

Det finns dock en hel del anläggningar som inte ansökt om att bli godkända för elcertifikat, så den finns inte med i listan.

Ingen anläggning i Gävle verkar vara godkänd för elcertifikat.

De flesta anläggningar finns såvitt jag vet ungefär där folkmängden är som störst, men med en övervikt mot landsbygden. Mälardalen och västra götaland har en hel del.

Stockholm verkar tyvärr vara under-representerat när det gäller solel.

Här är listan:

AKALLA
ÅKARP
Åkerberga