Funderar på en anläggning

Re: Funderar på en anläggnjg

piraya2

Re: Funderar på en anläggnjg

piraya2
Nu velar jag fram och tillbaka med hur jag ska sätta dem. Alla verkar ha olika åsikter.

Fördelar med fyra strängar:

1. Enklare inkoppling och kabeldragning.
2. Lättare att upptäcka fel eftersom det blir samma antal paneler per sträng.
3. Mer sol på övre raderna när solen står lågt.

Fördelar med tre strängar.
1. Bättre verkningsgrad med 20 paneler ihop.
2. Lättare att undvika ett litet skuggproblem" vid solnedgång,

Hur mycket skulle ni väga in de här olika sakerna? Säljaren rekommenderar 3x20 just för verkningsgradems skull men hur viktigt är det i sammanhanget? Är det t ex viktigare när man inte har perfekt lutning och väderstreck t ex?

Re: Funderar på en anläggnjg

magneten
Gör en simulering i ex SMA sunny design med de olika strängalternativen så ser du ju direkt hur många kWh skillnad det handlar om pga högre/lägre verkningsgrad
(ganska få kwh misstänker jag)

Re: Funderar på en anläggnjg

piraya2

Nu är monteringen i full gång. Måste säga att det flyter på riktigt bra. Har lyckats gör allt helt ensam tack vare lyften och att taket inte lutar mer än 20 grader. Det blir en prisvärd anläggning :-)

Re: Funderar på en anläggnjg

Det ser ju fint ut, men på närbilden på taket innan panelerna har kommit på, där ser det ut som du har monterat aluskenorna som man gör då man lägger panelerna stående. Men du verkar ha panelerna liggande. Du har klämt fast panelerna på deras kortsida? Det blir då lång ounderstödd längd på panelernas aluramar, ca 1,6 m. Inte bra. Prova att trycka på mitten på aluramen på en panel så märker du att den oroväckande mycket böjs ner för ett ganska lätt tryck. Dessutom har du många paneler i rad och längdutvidgningen vid temperaturskillnader fortplanar sig i den långa raden. Man ska göra ett mellanrum efter ca max 8 paneler för att längdutvidgningen ska fångas upp.

Re: Funderar på en anläggnjg

piraya2
Hu, nu blev jag alldeles kallsvettig en stund innan jag lyckades se hela ditt svar. (Forumet funkar verkligen inte bra på mobil eller platta - inte för mig i allafall).

Jag kollade på bilden igen och förstår vad du menar men panelerna är faktiskt monterade i porträttläge och med fästena på långsidorna.

Re: Funderar på en anläggnjg

Arne
Ok, det är synvilla. Det ser ut som om panelerna sitter monterade liggande, men är en synvilla.
Då har du gjort rätt. Allt väl, utom att du har väldigt många i en och samma rad och kanske inte gjort mellanrum. Värmeutvidgningen kan då inte fångas upp så bra. Men jag tror att det är mindre allvarligt på ett trapetsbleckplåttak, som kan ge efter litet.

De har sedan ett par dagar ändrat i forumet så man inte ser alla inlägg utan att behöva knappa väldigt mycket. Inget bra! Det var mycket bättre tidigare.

Re: Funderar på en anläggnjg

piraya2
Ja det blev en lite lustig synvilla.

Det där med värmen låter ju helt rimligt och jag inser ju nu att jag läst om det i vissa trådar innan jag drog igång det här.

Men faktum är att jag inte kan hitta något i Renusols instruktioner och leverantören har inte heller planerat för det då det i så fall saknas ett antal aluskenor.

Men vad tror ni, kommer jag få stora problem? I så fall är det ju lika bra att beställa fler fästen och ge sig på att flytta åtminstone hälften några centimeter men hur mycket behövs?

Re: Funderar på en anläggnjg

Renusols skriftliga montageinstruktion är mycket simpel, nästan ingen text alls. Typ IKEA montageinstruktion.
De visar i montageinstruktion bara ett panelfält på 3 rader med 3 paneler i varje rad. Men, det är väl nästan ingen som har så få paneler i sin anläggning. Hör med solcellsfirman du handlat hos hur det ska vara med mellanrum för värmeutvidgning på ett plåttak med trapetsbleck. De måste känna till sådant.

Aluminium har värmeutvidgningskoefficient: 0,0000238 1/oC (= m/(m oC)
Dvs en aluminiumstång med längd exakt 10 meter vid 20 grader, blir vid 50 grader 0,00714 meter längre.
Dvs 7,14 mm längre. Men det kan bli kallt också, vid -20 grader blir 10-meters stången ca 9,52 mm kortare.
Men själva taket utvidgas klart också med temperaturen. Här ser du storleksordningen på värmeutvidgningen som ska fångas upp med ett mellanrum.

Re: Funderar på en anläggnjg

piraya2
Nä det står verkligen inget på Renusols hemsida. Jag tog solcellsgrossens dimensioneringstjänst och de har inte heller räknat med det och har ingen info huruvida man ska dela på dem. Kan det vara så att de inte menar att det ska behövas pga av de kort aluminiumskenorna?

Vad tycker ni, ska jag låta dem sitta som nu eller beställa fler fästen och dela på dem på åtminstone ett ställe så det blir sju och åtta i bredd? Jag slipper ju helst så klart.

Re: Funderar på en anläggnjg

magneten
Jag delade inte på mitt plåttak med 10 paneler i bredd, kör NOVOTEGRAS korta fästen och NOVOTEGRAS dimensioneringprogram tycker EJ att det behövs. Förmodligen utvidgar sig plåttaket ungefär motsvarande samt att mellanklämmorna ev kan flexa lite kanske?
Är nog mest vid "hela långa" skenor som det är viktigt att ha en delning kan jag tänka mig..

Re: Funderar på en anläggnjg

En bekant tänker montera paneler på tak av tegelpanneplåt och det blir 10 st stående paneler i varje rad. I S:flex montageinstruktion för trapetsbleckskena AK L=395 mm (i princip likadant som Renusols) som är mycket mer fylligt än Renusols torftiga IKEA-anvisning, står på sidan 12 att man ska dela av efter 6 st stående paneler och sätta moduländklämma där. Se nedan urklipp ur montageinstruktionen. Jag tycker det verkar logiskt med tanke på aluminiums stora värmeutvidgningskoefficient jämfört ståls. Mellanklämmor kan inte ta upp någon värmeutvidgning. Skulle de, de betyder det att panelerans aluram glider i klämman, ja då endast om de sitter alltför löst åtdragna, och då riskerar de kanske att lossna. Har man inget mellanrum alls i en lång rad med stående paneler, då måste värmeutvidgningen fångas upp av panelernas aluramar. Alltså alu-ramarna kläms ihop och kanske skadas då panelerna. Det villl man inte som ägare till en anläggning som ska bestå i uppåt 30 år. Det kan även påpekas att Renusol anger att man kan montera i så tunn stålplåt som 0,40 mm, trots att det inte finns några godkännande för den fästmetoden för så lövtunn stålplåt. Godkännandet för montagemetoden börjar tydligen först vid 0,50 mm stålplåtgodstjocklek, vilket S:flex sa vid direkt fråga varför man inte får montera deras trapetsbleckskena på 0,40 mm stålplåt.

Skulle jag ha t.ex. totalt 8 st paneler stående i en enda rad, då skulle jag kanske avstå från mellanrum.
Givetvis behöver mellanrummet inte vara så stort som visas på bilden. Ofta är det ju trångt och ont om plats.

Re: Funderar på en anläggnjg

piraya2
Nu har jag flera gånger försökt få EON att svara på min raka fråga "FÅR jag begränsa effekten från min anläggning på 16,5kw så jag klarar mig med 20A huvudsäkring eller MÅSTE jag ha huvudsäkring utifrån anläggningens maximala effekt?".

Jag har frågat fem-sex gånger i mejl, per telefon och i deras chatt och får bara undvikande svar...

Först. Kan jag begränsa effekten i växelriktaren (Fronius 15.0.3) eller måste jag ha smartmeter? FÅR jag göra det? Förlorar eller vinner jag på det? Prisskillnaden på 20 och 25A är 2500 per år. Vad har ni med liknande anläggning (60 st 275w-paneler).

Förutsättningar: 16,5 kw anläggning i sydvästläge med en taklutning på 20 grader. Vi har luft/vatten-uppvärmning men tyvärr har jag inte koll på hur förbrukningen ser ut över dag eller säsong.

Re: Funderar på en anläggnjg

calle
Jag fick till sist ok ifrån EON (5år sedan). Har en 20A anslutning till en SolarEdge 15K. Den kan leverera >20A (tror 28A). Så de ville först att jag skulle säkra upp till minst 25A.
Men jag har bara monterat 13.25Kwp och dessa levererar bara max 11kw alltså ca 16A.

Efter att ha diskuterat med en person där så fick jag ok med denna lösning. Nu har jag också monterat en smartmeter så jag skulle kunna begränsa effekten men gör det inte idag. Jag har dock plats för ca 20 paneler och har flera gånger nästan beställt mer så att jag får ca 16,5kwp. Och då måste jag begränsa eller säkra upp men de kommer EON inte ha en aning om.
:-)

15 augusti 2018 14:42:11 +02:00, skrev piraya2 [via Solcellforum] <[hidden email]>:
[...]

To start a new topic under Solcellforum, email [hidden email]