Funderar på en anläggning

Re: Funderar på en anläggnjg

magneten
Barnen ville ha ett uppochnervänt hus,  men kastrullerna ramlade ner från spisen hela tiden så det fick bli denna kompromiss... försöker att vända och vrida för att få det att se normalt ut i telefonen men det vill sig inte alls. Blir  dock rätt för de som ligger på soffan o kollar :)

Re: Funderar på en anläggnjg

Hej.

Vi hängde upp 8st paneler på 45 graders tak, till hjälpa hade vi en skylift. Det tog oss ganska precis 6 timmar från att vi satte upp första montage detaljen till att sista panelen satt på plats. Första och andra panelen var besvärliga men sedan flöt det på riktigt bra. Vi = 3 man, 2 i korgen och 1 på marken

Om du vill överdimensionera enligt tidigare förslag så föreslår jag att du tittar på Fronius i kombination med deras Smart Meter. I den går det att begränsa max export.
Exempel:
Du har 16A huvudsäkringar. Du kan då exportera / importera max 400V*16A*1,73=11kW
Säg att du har en solig och fin dag, då kan din anläggning ge 17kW, det är mer än vad dina säkringar klarar, men samtidigt så förbrukar du 7kW (dessa går ej över huvudsäkringarna), då kommer "bara" 10kW gå ut över säkringarna och du kan med gott samvete producera 17kW.
Men i nästa ögonblick så stängs en stor förbrukare av och din egenförbrukning går ner till säg 2kW, då blir din export 17kW - 2kW = 15kW och säkringarna ryker.
Det här "ser" Smart Metern och styr ner produktionen till 13kW, du täcker då fortfarande husets behov + att du säljer de maximala 11kW som säkringarna klarar.
Byter du senare till 20A säkringar så ställer du om Smart Metern och kör vidare.

Värt att titta på tycker jag :-)

Vårt montage system är från http://www.renusol.com/en/pv-mounting-systems/vertical-installation-on-trapezoidal-metal-sheet.html och påminner mkt om det som Arne länkar till hos Rofoto. Det var riktigt lätt att montera även för oss som aldrig gjort det tidigare. Jag kommer använda samma montage system vid vårens utbyggnad.
Fronius Smart Meter:
http://www.fronius.com/cps/rde/xchg/SID-8242232C-93C053F2/fronius_international/hs.xsl/83_33018_ENG_HTML.htm#.WH2-SmczW70

Re: Funderar på en anläggnjg

piraya2
Ja än har jag inte fått tummen ur men drömmer fortfarande...

Vad tror ni om följande offert för 107 315 plus moms?
Det är inkl alla monteringsdetaljer osv. Jobbet skulle jag i så fall göra själv.

IMG_4626.PNG

Re: Funderar på en anläggnjg

magneten
Verkar ju vara ett helt ok pris. Ingpr övriga lomponenter spsom 6mm2 solarkabel DC brytare osv?

Re: Funderar på en anläggnjg

piraya2
Tittade just på trådstarten och inser att jag är en velig jäkel...

Men nu är det beställt. Jag nappade på solcellsgrossens erbjudande och dimensioneringstjänst. Mycket på grund av att sambon väldigt gärna vill ha svarta paneler och visst håller jag med om att det blir snyggare.

Det blir 60 st 275w paneler med en FRONIUS SYMO 15.0-M. De föreslog den mindre modellen så jag är lite fundersam på om jag gjort fel...

Som det också står tidigare i tråden så har jag ju möjlighet att ha 80 paneler på taket men samtidigt vill jag hålla mig till 20A huvudsäkring och det går ju inte med 80 paneler om jag förstått rätt.

Borde jag tagit den mindre växelriktaren och nöjt mig där? Kan nog ändra beställningen.

Sedan, hur går jag vidare i väntan på leverans? Har sökt bidrag redan men jag måste väl prata med elbolaget också? Mer tips?

Re: Funderar på en anläggnjg

JonteY
Prata med elnätsbolaget vad de säger om effekt och allt...

16A = 11kW
20A = 13,8kW
25A = 17,3kW
35A = 24,2kW
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: Funderar på en anläggnjg

Lite beroende av vilken egenförbrukning du har, så kan du köpa till SmartMetern och då kunna ställa in max export, då justerar den hela tiden produktionen så att du inte överskrider den tillåtna mängden som går ut över huvudsäkringarna.
Jag kör mitt gamla snart uttjatade exempel :-)
Du sa att du har 20A säkringar, så kan du exportera 20A*400V*1,73 (roten ur 3)=13,8kW.
80*275kWp = 22kWp, säg att du väljer en 20kW växelritare till det (den blir lite för stor, men det är bara ett exempel).

Ok, solen skiner från en klar himmel och du producerar för fullt, dvs 22kW, samtidigt förbrukar du 8kW i huset. Då tillåter växelriktaren full produktion, för exporten överstiger inte de godkända 14kW som du ställt in.
Efter en stund så sänks förbrukningen i huset till säg 4kW, men solen gassar på som tidigare. Då sänker växelriktaren produktionen så att du producerar 18kW, trots att du har sol för 22kW. Detta för att du tillåter 14kW export + 4kW direktförbrukning.

Det gör att du hela tiden producerar så mkt som solen och huvudsäkringarna tillåter.

Om det är ekonomiskt försvarbart? Det vet jag inte, men det tål att titta på iaf.

Re: Funderar på en anläggnjg

Prata med ditt nätbolag om utbyte till dubbelriktad mätare.

Re: Funderar på en anläggnjg

piraya2
Nu har jag fått lite bryderier...

Förslaget jag fick från Solcellsgrossen var 60 275W-paneler med en Fronius 12.5 växelriktare. Och de menade att jag skulle ta en 15.0 (vilket jag gjorde) om jag vill kunna bygga ut.

Jag var så förvirrad att jag trodde det skulle räcka med 20A huvudsäkring men nu menar elektrikern att jag redan nu når taket för 25A säkring och alltså ändå inte har något spelrum för att bygga ut i framtiden.

Så frågan är nu. Borde jag försöka få byta till en 12.5? Är det bättre? Jag antar att jag ändå måste ha 25A huvudsäkring? Enligt elektrikern är det panelernas maxeffekt som bestämmer nivån - att det spelat ingen roll att man kan begränsa växelriktaren.

Re: Funderar på en anläggnjg

callec
Det spelar roll om du begränsar växelriktaren.
Du ska även ta i beaktan din egen strömförbrukning när panelerna maxar, du kommer kanske inte över 20amp.
Kanske SMA 15.000 skulle vara bättre för dig med 3mppt

Re: Funderar på en anläggnjg

Byt ut din elektriker han verkar inte ha förstått. Troligen saknar han erfarenhet av solcellsanläggningar, vilket givetvis många elektriker saknar. Inget konstigt med det. Ingår troligen inte i utbildningen.

Många elektriker tror att om man kopplar in paneler med en total märkeffekt på t.ex. 20 kWp på en växelriktare med märkeffeket 15 kW, att 5 kW effekt kommer att "brännas bort" i växelriktaren. Dvs tror felaktigt att växelriktaren kommer att börja glöda och brännas sönder. En brödrost utan dess like.
Växelriktaren kommer istället att lösa det elegant genom att lägga sig på en punkt på solcellsmodulsträngens spänning-strömkurva där just 15 kW fås. Någon effekt behöver inte "brännas bort".

Det är växelriktaren som bestämmer hur hög effekt som matas ut ur den. Dessutom står det i växelriktarens datablad vad den maximalt förmår att mata ut, oberoende på hur många kWp solcellsmoduler du kopplar till växelriktaren. Slutligen, uteffekten på en Fronius Symo växelriktare, om du har en Fronius Symo,  kan du begränsa genom inställning i växelriktaren, t.ex. 13,8 kW, motsvarar strömmen 20 A vid 400 V 3-fas.
Men varför hjälper inte solcellsfirman dig, där du har köpt utrustningen och säger hur du ska göra? De borde känna till det ena och det andra.

Givetvis ska du behålla Froniusen på 15 kW. På den kan du koppla in upp till 22,5 kWp solcellsmoduler. Men den kan aldrig mata ut mer än 15 kW och begränsar du uteffekten till 13,8 kW, kan den aldrig mata ut mer än just 13,8 kW. Därför behöver du inte öka mätarsäkringarna från 20 A till 25 A, som din elektriker tycks tro.

Re: Funderar på en anläggnjg

Det bör inte vara några som helst problem att köra din 15kW växelriktare med 60 st paneler på 20A huvudsäkring med tanke på att huset ju förbrukar lite ström direkt och i värsta fall så är det bara att begränsa växelriktaren till 13,8kW uteffekt.
Bråkar elektrikern ändå så kan du ju säkra upp till 25A och sedan prova att sätta i 20A säkringar för att först se att det fungerar och sedan be nätbolaget om att få säkra ned

Re: Funderar på en anläggnjg

piraya2
Elektrikern är jag inte ett dugg orolig för. Han är väldigt seriös och jag är helt säker på att det kommer bli kanon till slut.

Men lite andra frågor i väntan på prylarna. Jag tänker ju montera panelerna själv. Nån som har monterat med Renusols system för TP20 och har bra tips? Det blir fyra rader med 15 paneler i varje. Börjar man smidigast med nedre raden?

Eftersom jag inte fått prylarna än så har jag inte kunnat kolla hur det kopplas samman men det kan säkert någon här förklara🙂 Tanken är att jag ska sätta upp panelerna men lämna "från taket och ner" till elektriker.

Har sett nu att grannens träd kan skugga när solen står riktigt lågt den här tiden på året. Jag tror inte det kommer att spela jättestor roll och eventuellt kan nog grannen tänka sig att kapa ner dem. Men hur skulle ni koppla panelerna? I fyra rader om 15 paneler eller i tre "banker" om 20 paneler? Det senare skulle vara bättre skuggningsmässigt. Är det ens möjligt att göra så?

Många frågor men spännande som attan 🙂👍

PS! Visst omfattar solcellsstödet hela kostnaden - alltså även elektrikerkostnad mm.

Re: Funderar på en anläggnjg

piraya2
Hej, fick ju ingen reaktion alls så jag testar med en illustration över hur jag menar :-)

Går det/kan jag/borde jag koppla dem som tre "enheter" eller som fyra rader enligt illustrationen?

Skuggningen (träden) inträffar alltså tidig vår och sen höst när solen står riktigt lågt.

Och som sagt, enligt tidigare inlägg, tar jag jättegärna tips om montaget.

Re: Funderar på en anläggnjg

magneten
Jag hade nog kopplar  i rader då översta raderna troligen får mer sol dö solen står som lägst vintertid.

Jag hade tänkt att börja montera uppifrån på mitt TRP tak, brukar gå fint att fästa upp kablarna  sidan strax innan/när man lägger panelen på plats. Ska köra med Novotegra systemet som är 47mm högt vilket ger lite bättre kylning samt möjlighet att fästa upp och komma åt kablaget lite bättre då panelen ligger på plats.
För visst är väl reusol  systemet väldigt tight/lågbyggande?

Re: Funderar på en anläggnjg

piraya2
Hej, nej det bygger inte speciellt högt. Eftersom mitt garage är väldigt simpelt byggt med rejäl luftspal nedtill och mellan varje väggplanka så är det bra omsättning på luften där inne så jag räknar med att det kyler lite underifrån. Dessutom saknar jag ju helt undertak.

Re: Funderar på en anläggnjg

piraya2
Ibland misstänks man vara idiot och ibland ställer man frågor och undanröjer alla tvivel - kanske.

Det börjar som sagt att närma sig montage. Jag har gjort ytterligare en ritning på deförslag jag fått. Nu är frågan om jag begripit det här med kabeldragningen mellan panelerna.

1. Är det någon för- eller nackdel med respektive sätt? Det blir ju 3x20 paneler på den ena och 4x15 på den andra. Har det någon betydelse för panelernas/växelriktarens effektivitet?

2. Renusols system för plåttak är ju simpelt men hur fäster man kablarna på bästa vis? Antar att de inte bara kan ligga under panelen?

3. Jag tänkte t ex montera upp rad för rad men funderar nu på om jag istället bara kan mäta noga och kanske snörslå och skruva upp alla fästen innan jag lägger dit panelerna?

Re: Funderar på en anläggnjg

Perwis
1. Du menar om det är någon skillnad att parallellkoppla
Alt1 MPPT1:2x20 MPPT2:1x20
Alt2 MPPT1:2x15 MPPT2:2x15

Jag vet inte. Har inte satt mig in i fördelar/nackdelar för parallellkoppling.  Men du kan testa att ladda ned programmet PVSyst och köra en simulering med exakt dina paneler och din växelriktare.

Sen beror det väl på hur det är med skuggningen. Typiskt försöker man väl lägga det fält som skuggas på en egen MPPT.

2.  Återigen är jag ingen expert på detta. Men jag tänker själv köpa UV-säkra buntband och bunta dem runt alu-profilerna.

Eller hade du inga alu-profiler? I så fall finns det fästen för solarkablarna att köpa som man sätter på panelerna. Vet att Rofoto säljer dylika.

3. Det verkar som proffsen ofta monterar skenorna först och panelerna sen. Dvs mät ordentligt så ska det nog gå bra. Så tänker jag också göra.

30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Funderar på en anläggnjg

piraya2

Nu har jag börjat montera lite lätt och kan inte annat än konstatera att Renusols system är väldigt enkelt.
Visserligen ska man ju såklart vara noga och mäta ordentligt men jag inser ju också att det finns en rejäl felmarginal.

Under skenorna sitter det redan tätningslister och de självborrande skruvarna som levereras är av bra kvalitet.

När det blir dags för panelerna kommer jag antagligen att låna ett lyftbord eller liknande.
Allt eljobb lämnas till elektriker.

Re: Funderar på en anläggnjg

piraya2
De korta skenorna hindrar ju inte luften från att cirkulera heller. Inte mycket i allafall.
123