Fronius 3 kw

Jerker
Hej. Har en fråga om min nya växelriktare Fronius 3 kw.  Nu när det är lite sämre med sol så vill växelriktaren slå på men den slår  av och vill starta upp igen kod 522. Skall det vara så den borde ju inte starta alls när det inte finns någon sol får ett minus värde på 20-35 watt. Den slår av och på hela tiden

Mvh. Jerker

Re: Fronius 3 kw

Arne
Det enda du nämner är att du har en Fronius på 3 kW.
Inte var din Fronius finns i landet, Kiruna?
Ej heller hur varje panel märkeffekt, eller många paneler du har i dina strängar och hur de är kopplade.
Titta i databladet för din Fronius, där står vilken startspänningen den har. Den bryr sig inte om att starta så längre en strängens spänning är under startspänningen.

Det behövs inga direkta solstrålar på panelerna för att de ska leverera ström, enbart ljus är tillräckligt.

Re: Fronius 3 kw

Tåbro79
Hej Jerker,

Det är tråkigt när man upptäcker att det blir larm. Jag har själv ingen Fronius utan en Steca växelriktare. Det har varit isolationslarm 2-3 tillfällen tidigt på morgonen, så då har den inte startat. Larmet har försvunnet efter 15-45minuter. Om det händer igen ska jag felsöka då…

Här är en som kanske har haft samma fel som du? https://forum.buildhub.org.uk/topic/6319-sun-renewables-solar-panel-problem-with-pictures/

I noticed that there is only approx half of the normal kw of electricity being produced by the panels over the past week - would days.
We have a 4kw system split into 2 strings, today we were only seeing about 1300w. - 1800w
On inspection of the fronius primo inverter there is a code
STATE 522 DC1 Input Voltage too low

It seems to be showing 0w - 10w being produced on dc1 and normal production or approx 1600w - 1800w on dc2.

……visar sig vara en dålig kontaktering i slingan…..

Just thought I’d update the thread. After some investigation and phone calls I got in touch with guys who set up and also work(ed) for sun renewables.
Came out yesterday and also today and found a connector on one of the panels had overheated.
All sorted now.

Fast som Arne skriver, du måste beskriva din anläggning.

Jag har själv haft en kontaktering på taket som blev så varm att den helt föll isär. Det var från stället där kabeln går ned till växelriktaren. Min analys är att det var kontakten på kabeln som går ned till växelriktaren som var dåligt krimpt av montören och inte den fabrikskrimpta panelkontakten.

OK, nu får forumexperterna ta över.    /Hans

Re: Fronius 3 kw

Jerker
Min fråga var ifall det är normalt ifall växelriktaren visar 522 vid dålig solstrålning och att det visar ett minus värde i watt på växlaren. För kännedom så har jag 3.3 kw solceller i en sträng.  Allt provkört och klart.  Jerker

Re: Fronius 3 kw

TommyE
Hej. 522 betyder låg spänning på DC sidan, så det är helt normalt.
Min gör inga startförsök när spänningen är alltför låg, men det finns nog ett spann där den försöker komma igång, men direkt när den börjar använda spänningen så sjunker den under minsta värdet och då stannar den igen.
Minusvärde för produktion har jag bara sett en gång och det var helt nyligt, så vet inte om det är "normalt".