Försäkring solcellsanl.?

Arne
Hej glad vänner!

Försäkring av solcellsanläggning hur är det med det?

I Tyskland försäkrar privatpersoner (och givetvis även företag) sina
solcellsanläggningar mot skada gentemot tredje man(t.ex. nerfallande modul), skada på anläggningen, brand, stöld och ekonomiskt solelproduktionsbortfall.

Växelriktarna drabbas ibland av fel. De har också ett hårt jobb.

Tydligen förkommer skada pga överspänning pga t.ex. blixtnedslag vanligen
dock inte direktträffar i anläggningen, utan nerslag i omgivningen.

Tydligen slår blixten ner i ett hus i stadsmiljö 1 gång per 1000 år.
Ligger huset högt beläget, då 1 gång per 30 år.

Har ni försäkrat era solcellsanläggningar, och då vilket bolag?

Stöldrisken skall inte försummas. Mentaliteten förändras tyvärr snabbt
med befolkningen som håller på att bytas ut. Ditt och mitt, är
numer oklara begrepp. En solcellsmodul betingar ett pris på ca 2500
SEK.

Re: Försäkring solcellsanl.?

Henrik
Jag hörde med mitt försäkringsbolag Länsförsäkringar och de sade att det ingår under min hem/villaförsäkring.

Re: Försäkring solcellsanl.?

Hos folksam ingår det med åldersavdrag

Re: Försäkring solcellsanl.?

Både Trygghansa och Vardia så ingår dem i hem/villa försäkringen. Både för skador på paneler (fallande prylar, stöld mm ) och växelriktaren Elfel.

Sent: Tuesday, April 14, 2015 6:58 PM
Subject: Försäkring solcellsanl.?

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Forsakring-solcellsanl-tp5007812.html
To start a new topic under Solcellforum, email [hidden email]

Re: Försäkring solcellsanl.?

jansimon
Intressant!

Har Länsförsäkring och vi betalar ett tillägg för våra paneler! Men just ja. Mina paneler sitter inte på min privata bostad, utan på jordbruksföretagets ena byggnad..... Kan ju vara det som spökar..

Re: Försäkring solcellsanl.?

filip71
Har länsförsäkringar och där ingår det utan någon premiehöjning.

Re: Försäkring solcellsanl.?

magneten
Har Dina försäkringar och premien steg med typ 30 kr om året då jag ville att det skulle stå med tydligt på försäkrings re et att mina solceller omfattades.

Misstänker att en del bolag kanske förväxlar nätanslutna solceller med solfångare som oftast är betydligt billigare. Har man en anläggning för för kanske 100 tusen så vill man ju vara säker på att den omfattas av försäkringen.

Re: Försäkring solcellsanl.?

Har inte hört om några stölder av solpaneler på tak på privatbostäder.

Det är en hel del jobb att få upp panelerna.
Inte helt enkelt att få ned dem, och dessutom utan att någon ser det...

Men stöldskyddsmärkning är ju enkelt att ordna på penelerna så minskar risken ytterligare.

Re: Försäkring solcellsanl.?

Hej allesammans!

Det är viktigt att veta vad som gäller, innan skada skett, om man har en försäkring över sin solcellsanläggning. Har man redan en husförsäkring och låter inkludera solcellsanläggningsförsäkring i den, är detta nog billigare än att teckna en särskild försäkring för enbart solcellsanläggningen. Men vad gäller:

-är solcellsanläggningen angiven i försäkringsbrevet, bör anges med kWp?
-vid skada, vilken självrisk gäller?
-vid totalskada, ersätts fullt, dvs kostnad för en återuppbyggnad av solcellsanläggningen, eller kanske endast till något lågt restvärdet?
-ersätts även kostnaden för montaget, och inkopplingen av behörig elektriker av en ny solcellsanläggning?
-ersätts inkomstbortfallet från såld solström från solcellsanläggningen, och då hur mycket?
-omfattas skada pga brand, överspänning, storm, hagel, blixt, vatten, stöld, vandalism, översvämning, felhandhavande av anläggningen, skada genom att djur har bitit sönder solarkablar?

Står inte solcellsanläggningen med på försäkringsbrevet, så kan man räkna med att vid en skada att försäkringsbolaget använder det finstilta mot dig för att komma undan så billigt som möjligt. (Acceptera inte att försäkringsförsäljaren på telefon säger att "det ingår". Det måste vara skriftligt inskrivet i försäkringsbrevet).

Försäkringsförsäljaren kan också lätt tro att det rör sig om en solkollektoranläggning, dvs för att värma bruksvatten till hushållet.

Re: Försäkring solcellsanl.?

Westcoast
Hmmm...

Kollade just med mitt bolag IF på nätet och jag behöver ringa dem för att förstå...

Om de ser solceller som en del av elinstallationen, vilket det ju är, då är det ok. Om de ser dem mer som solfångare eller liknande, vilket de ju egentligen inte är, så blir det är ett saftigt åldersavdrag, särskilt I skenet av att de har en beräknad livslängd - och garantier på upp mot 25-30 år... 10% per år från år två...

Borde man byta bolag tro? Jag ska definitivt ringa dem och prata med någon av alla kloka personer där för att förstå på riktigt vad som gäller.

Försäkringsvillkor från IF 2016-05-17

Re: Försäkring solcellsanl.?

Westcoast
Och nu hittade jag detta, så än viktigare att ringa IF :-)

http://scherman.mobi/solceller/
Urklippt från sidan ovan:

14 Försäkringar

Enligt mitt försäkringsbolag, If, behandlas solceller och solfångare lika.
Det innebär att ingen avskrivning görs de två första åren. Därefter skrivs 10% av per år.

Jag har påpekat orimligheten i detta med tanke på att en solcellsanläggning mycket väl kan hålla i mer än 50 år.

Man kan också göra en jämförelse med ”Elinstallationer” där ingen avskrivning görs de 25 första åren och därefter endast med 5% per år.

If har lovat att se över sina villkor och underrätta mig om resultatet vilket jag då kommer publicera här.

Se även Bengts nya villablogg.

Re: Försäkring solcellsanl.?

Arne
Men man kan väl ha en separat försäkring enbart för solcellsanläggningen
på ett annat försäkringabolag, än det man har sin husförsäkring.
I Tyskland tror jag det är vanligt.

Bekanten har nyligen skrivit brev till sitt hemförsäkringsbolag Länsförsäkringar
och bett dem skriva in att det finns en 12 kWp solcellsanläggning på taket.
Och medvetet utan att ange något värde på den. Värdet är ointressant.
Brinner huset ner och även solcelsanläggningen, ja då får de se till att det byggs och monteras upp
ett nytt hus och en ny solcellsanläggning på 12 kWp, basta.
Allt på försäkringsbolagets bekostnad.

Re: Försäkring solcellsanl.?

Westcoast
Hittade den här på en annan sajt om Länsförsäkringar i - Skåne kanske? Verkar vara hyfsat rimliga avskrivningsvillkor tänker jag. Sådär 17 år för avskrivning till noll känns väl acceptabelt och definitvt långt bättre än en del andras med 10%/år, dvs 10 år.

Solceller på en villafastighet ingår normalt i fastighetens försäkring och ev skador ersätts enligt installationsmomentet punkt F.2.7. Solceller värderas förmånligare än solfångare. Det blir först fem avskrivningsfria år och därefter åtta procents avdrag vid ersättning per år. När det gäller ansvaret som el-leverantör faller det inte under El-lagens regler om skadestånd eftersom det rör sig om spänning under 250 V mot jord. Man skulle då kunna bli skadeståndsskyldig vid eget vållande. Det krävs alltså vårdslöshet från kundens sida. Något undantag för skador som dessa finns inte i ansvarsförsäkringen - enligt Länsförsäkringars tolkning. Men det kanske kan variera mellan bolagen. Bra att kolla upp.

From <www.villaagarna.se/Lokalt/Syd1/Lokalforeningar/Villaagarna-i-Helsingborg/Nyheter/Solceller/Solceller-del-2/>

Och jag har för övrigt sökt mitt bolag, If, men inte fått kontakt med rätt person än...
???

Re: Försäkring solcellsanl.?

???
Borde tråden flyttas in under ekonomi - avtal?

Re: Försäkring solcellsanl.?

Henrik.L
Jag har också If och de har bara sagt att det ingår och skickat avtalet vilket visar den högst märkliga värdeförlusten. Måste också ringa dem men berätta vad de säger när du får tag i dem så för jag detsamma.
11,97 kW (38 * 315W ECSolar) 76 m2
15 paneler syd, 12 väst, 11 öst, alla 17graders lutning
SolarEdge med optimerare på varje panel
Länk till produktionsdata - SolarEdge
Länk till produktionsdata - PVoutput

Re: Försäkring solcellsanl.?

Westcoast
Svaret jag fick idag"

"som det ser ut idag så är det 2 år utan åldersavdrag och sedan så är åldersavdraget 10 % per påbörjat år.

Vi vill gärna hjälpa till så långt som möjligt och jag har även fått till svar att vi kommer att ha noga uppsikt över hur det ser ut med skadestatistiken på solceller, och får vi in underlag som visar att det skall vara annorlunda villkor för dessa så kommer vi så klart att ändra i våra villkor. Men tills dess så är det åldersavdraget som gäller enligt ovan."

Det betyder att de - och jag - har två år på oss att komma på andra tankar som jag ser det...

Re: Försäkring solcellsanl.?

Henrik.L
Jag är helkund hos If men är missnöjd med dem i ett annat ärende så jag överväger att byta bort dem. Dessutom suger deras hemförsäkring när det gäller cyklar över 8000 kronor... Frågan är då var man ska byta till???
[...]

Värt att kolla Länsförsäkringar?

Re: Försäkring solcellsanl.?

Westcoast
Nu har IF svarat att de f.n. står fast vid sina avskrivningsregler. Märkligt att de anser att hela anläggningen är värd noll kronor om tolv år...

Det verkar som att de flesta försäkringsbolag resonerar så pga att de inte vet bättre. De säger sig vilja följa marknaden och se hur det utvecklar sig... märkligt kan man tycka, när man kan få garantier i upp mot 25 år för elektroniken,  som borde vara det som kan gå sönder och bli dyrt...

Värt att försöka få dem att tänka till och uppdatera?

Re: Försäkring solcellsanl.?

Westcoast
Snubblade för övrigt över ICAs nya husförsäkring.  I deras villkor står uttryckligen att de INTE ersätter skada genom tak om taket är över 30 år... Verkar vara en märklig förenkling. Har du ett tegeltak så är det ju gjort för att hålla i flera hundra år bara man lägger om undertaket och byter trasiga pannor vid behov...
12