Förbereda för utjämning via batteri, SMA framtidssäkert?

MP

Förbereda för utjämning via batteri, SMA framtidssäkert?

MP
Hej,

Funderar på att en solanläggning ca 14kwp. Under tidsperioder med mycket sol vill man ju inte köpa el från nätet kväll, morgon och natt utan spara delar av det överskott som produceras på dagarna istället. Som förbrukningen ser ut nu går ju t.ex. varmvattenberedaren tidig morgon samt sen kväll så el till den måste köpas (står säkert för minst 50% av förbrukningen sommartid med i snitt ca 3 duschar per dag). Går väl att lösa med hemautomation som styr beredaren efter olika villkor men allt sånt tar tid att sköta om.

Om man kollar på nätet hittar jag ingen bra lösning förutom SMA Sunny Island som klarar 3-fas samt verkar ha batterierna på sidan? Kan man tolka det som att om man väljer SMA som växelriktare så kan man senare stoppa dit Sunny Island och då få utjämning? Blir det automatiskt också off-grid om nätet bryts dvs kan Sunny Island manövrera en frånskiljare eller liknande så att man får ödrift utan risk?

Jag vet att det är ekonomisk fördel att sälja istället (just nu i varje fall) men känslan av att producera merparten av sin förbrukning mellan april-sept är ju skön.

Hälsn Micke

Re: Förbereda för utjämning via batteri, SMA framtidssäkert?

genua
Batterier för varmvatten låter lite överdrivet, vv-beredare med tillräcklig lagringsförmåga är väl mest ekonomiskt?

Automationen är enkel, ett tidur kör den dagtid.

Re: Förbereda för utjämning via batteri, SMA framtidssäkert?

bjornhpersson
Jag tror att du har helt rätt i att de generösa skattereglerna kommer att fasas ut i framtiden men tills dess så låter det som att du ska köpa och sälja men möjligen tidsstyra din VV-beredare om den har tillräcklig volym. Den kan väl gå 08-00 till 16:00 kanske?

När väl kartan ritas om skattemässigt så är det nog läge att dygnsutjämna via batteri som du säger. Kanske finns då på begagnatmarknaden ett helt sopberg av 70%iga elbilsbatterier att konvertera till hemma bruk? Kanske blir detta en bransch i sig?
MP

Re: Förbereda för utjämning via batteri, SMA framtidssäkert?

MP
Tack för svar, det verkar inte som man gör bort sig om man väljer SMA och ev vill komplettera med batteri i framtiden i varje fall.

Re: Förbereda för utjämning via batteri, SMA framtidssäkert?

Johan Fält
Stödnivån är 60% för batteri + tillhörande hybridväxelriktare, men bara 20% om du köper motsvarande växelriktare tillsammans med dina solpaneler.

Jag föreslår att du köper batteriet med tillhörande hybridväxelriktare vid ett senare tillfälle.
Totalt 19 kWp på 20 A abonnemang (13,9 kW)
Solaredge 17K. (15,7 kWp)
Solax X3-Hybrid 10 kW. (3,3 kWp)
54 st Trina 270 W.
16 st Trina 275 W.
Energilager 9,8 kWh LG-Chem RESU 10h
Söderläge 40 grader taklutning, TP-plåt, ingen skuggning.
Enköping

Re: Förbereda för utjämning via batteri, SMA framtidssäkert?

TommyE
Ger dom 60% för batteri och växelriktare om jag byter från min "vanliga" Fronius till en Hybrid Symo? Jag är som liten sugen på batterier, även om jag inte kan räkna hem dom :-)

Re: Förbereda för utjämning via batteri, SMA framtidssäkert?

Tåbro79
Hallå där från en batteriinnehavare, stödet är 60%, men ….Stödet får ges för högst 60 procent av kostnaderna för lagringssystemet, dock högst 50 000 kronor, enligt Energimyndigheten.

Sen till frågan om varmvatten. Det förvånar mig att inte solfångare har blivit mer populära. Huset förbrukar mest energi till värme och sen varmvatten. Så först skaffar man sig en solfångare och ackumulatortank, sen en luftvattenvärmepump. Båda är kopplade till tanken och värmer upp den. Värmepumpen behöver bara var igång vintertid och solfångaren är igång hela året. Vår-sommar-höst producerar solfångaren värme i tanken som räcker till varmvatten. Vintertid behövs även värmepumpen för både värme och varmvatten.

Jag skaffade sen solceller och därefter batteri. Ja lång tid har det tagit…

Lite siffror, veckoförbrukning sommartid.
        1997 100kWh Elpatron
        1998 50 Solfångare
        2014 50 Värmepump
        2016 25 Solceller
        2018 4 Batteri

Så varför blir det inte 0kWh med batteriet?
Batteriet är kopplat på 3x400V AC. När det levererar så gör det inte det upp till belastningen utan något under. Har bedömt att det ligger ca 10W/fas, alltså summa 30W. Sen vid belastningsökning reglerar det inte direkt, utan det är ca 1,5 sek dötid innan det börjar reglera och steget tar ca 4 sek för leverera till belastningsökning. Vid belastningsminskning är tiderna kortare.

Jag har ett sonnen eco8.0 batteri. Det finns ingen spec på det här men sonnen påstår i sin blog https://sonnen.de/blog/was-ist-eigentlich-ein-effizienzleitfaden-fuer-pv-speicher-und-warum-gibt-es-ihn/

Överslagsberäkning, batteriet levererar 10timmar per dag under sommaren och då måste man köpa 30W

10h x 30W x 7dagar = 2,1kWh / vecka

Ex ett 2kW tillslag (spisplatta, vattenkokare)

2kW x 1,5s/3600s + (2kW x 4s/3600s)/2 = 1,9 Wh

Inte så mycket, men den kanske slår till och från 2 gånger per minut och säg att den är på 7 minuter (spaghetti) så blir det 28Wh

Bild på huset och dess anläggning
Tåbro_Inka.doc
/Hans

Re: Förbereda för utjämning via batteri, SMA framtidssäkert?

magneten
En bra lösning att köpa idag är ju Ferroamps energyhub + batteri som kostar ca 33000kr efter bidraget :) till energyhuben kan man ju senare även koppla in solceller om man vill (ex när ens gamla växelriktare går sönder eller om man väljer att köpa mer paneler till sin fastighet)

Re: Förbereda för utjämning via batteri, SMA framtidssäkert?

Gunnar
Ferroamp har många fördelar vilket gör att man ofta kan vinna på att direkt byta befintlig växelriktare och sälja den. Ferroamp startar redan vid 140V från panelerna till skillnad från de flesta andra växelriktare som brukar kräva 200-250V. Ferroamp har också en fasutjämning av strömmen som gör att man i många fall kan klara sig med mindre huvudsäkringar om man har större än 16A idag. Har man många olika tak så går det att ansluta upp till 180 st solsträngsoptimerare SSO till varje energihub.