Flera väderstreck på samma slinga utan optimerare

Flera väderstreck på samma slinga utan optimerare

turbo100
Hej,
Jag har haft folk som kollat mitt tak och jag har ett tak rakt i söder med 14 graders lutning.
På detta en stor kupa i ost/väst med 11 graders lutning, det är alltså mycket platt vinkel.

Enligt en installatör är det rimligt att ha celler på både södertaket och respektive sida på kupan utan optimerare och även på samma kanal för takvinkel är så flack på kupan (ost/väst) och ingen skugga någonstans.

För mig verkar det rimligt för taket får i proncip lika mycket ljus hela tiden.
Jag vet att det inte är "optimalt" men är det rimligt?
Tacksam för tips!

Re: Flera väderstreck på samma slinga utan optimerare

Arne
Är det nu en helt annan byggnad du tänker ha solcellspaneler på än den i din andra tråd?
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Olika-storlekar-p-paneler-tp5018901.html
Du kan inte gör en skiss eller kanske har foto? Då ser andra direkt vad det är frågan om och blir svårare missförstå.

Re: Flera väderstreck på samma slinga utan optimerare

turbo100
Hej,
Ja det är helt annat tak :)
Jag har bytt strategi efter att en firma var här och tittade, han sa att boningshuset vad bra för solceller och att monteringen var enklare/billigare för jag har plåttak på det huset. Sedan kunde jag utöka med paneler på de mindre husen senare när behov uppstår (om det uppstår) och då slipper jag såga ner träd - så det känns bra.
Jag ska föröka åstadkomma en skiss.
Men tills dess, går det att ha Syd/ost + syd/väst på samma slinga om taken är platta och utan optimerare?
Det hade passat mig fint :)

[...]

Jaha, jag förstår det är helt annat tak det är frågan om nu.

Du har ett södertakfall som lutar 14 grader och sedan mitt på taket en takkupa.
Placerar du då paneler på takfallet på ömse sida om takkupan, då får du obönhörligen skugga på panelerna på södertakfallet.
På morgonen skuggas panelerna till vänster om takkupan, och på kvällen panelerna på höger sidan om takkkupan. Då bör man sätta effektoptimerare på de panelerna som är närmast takkupan. (Sätter du inga Tigo på skuggdrabbade panelerna, så ger anläggningen givetvis ändå effekt, men effekten av de skuggdrabbade panelerna förloras helt.) Det kan vara Tigo effektoptimerare. De behöver man bara sätta på skuggdrabbade paneler, inte på samtliga paneler. Du kan prova först utan Tigo, och om du ser att det fungerar dåligt, kan du i efterhand montera Tigo på de skuggdrabbade panelerna.

Du tänkte även lägga paneler på takkupans tak, som vätter åt öst och åt väst. Även om takkupetaket har blygsam takvinkel på endast 11 grader, så blir det inte bra utan effektoptimerare på dem. Det blir inte heller bra med Tigo effektoptimerare på dem.
Tänk eftermiddag ca kl. 14:00 och hur solstrålar träffar takkupetaket som vätter åt ost. Strålarna träffar väldigt snett, nästan parallell.

Jag gillar egentligen inte SolarEdge-system pga komplicerar anläggningen och effektoptimerare riskerar att paja. Men om du ska lägga paneler även på takkupetaket, då vore det nog bäst med ett SolarEdgesystem. Hur många paneler får plats på takkupetaket ost och väst? Är det bara 2 st, då kanske du ska avstå att lägga där, då klarar du dig som sagt med en vanlig växelriktare och några Tigo effektoptimerare på panelerna ömse sida om takkupan.

Tigo effektoptimerare är tänkta att sättas på enstaka skuggdrabbade paneler i en och samma seriekopplade sträng på ett takfall(eller går givetvis bra att sätta på samtliga paneler i strängen, kostar bara mycket mer).
Däremot är Tigo effektoptimerare inte tänkta att sättas på enstaka paneler i en och samma seriekopplade sträng där panelerna är i olika väderstreck eller olika takvinkel. Är panelerna i olika väderstreck eller olika takvinkel, ja då får man sätta Tigo på samtliga, blir kostsamt och då försvinner vitsen med Tigo, och det blir nog lägre pris med ett SolarEdge-system.

Kommer du fram till att det är SolarEdge-system du ska ha. Välj då en SE17k-N4 på 17 kW. Då kan du i framtiden bygga ut till 22,95 kWp paneler på den. Dessutom kostar den som en SolarEdge på 10 kW, alltså inte dyrare. Dessutom kan du ha alla SolarEdges effektoptimerare på den, (du kan t.ex. ha SolarEdge tandem-optimerare 1 st för 2 paneler, blir lägre kostnad), vilket du inte kan på SolarEdges växelriktare 15 kW och mindre. Du kan också lägga paneler på din ekonomibyggnad på ost och på västtakfallet och koppla till SE17k-N4.

Re: Flera väderstreck på samma slinga utan optimerare

turbo100
Hej,
Ja det är som du beskriver det. Panelerna på söderfallet kommer vara en bit bort från kupan så det blir inte mycket skugga, men visst en stund per dag blir det allt.
Hur ska man tänka - har man paneler båda sidor om en kupa och dessa paneler ligger på samma slinga utan optimerare, ger den totala mängden paneler då effekt som den med sämst förutsättninga?
Alltså en skuggande pannel försämrar för alla andra paneler på den slingan eller är det bara just den panelen i skugga som har det jobbigt?

Typ: öster om kupan har jag 4 paneler a 375W = 1500W fullt belysta.
Vid något tillfälle är 3 paneler i solljuset men den 4:e är halvt i skugga, kommer de 3 leverera för fullt men den 4:e begränsat pga skugga eller förstör den 4.e för dom andra 3 oxå?
Nybörjarfråga men det är ju frågor & svar - delen :)

Re: Flera väderstreck på samma slinga utan optimerare

Har du säg 8 paneler på ett och samma takfall och alla i en seriekopplad sträng, och säg att de alla belyses med 1000 W/m2 och ger sina märkeffekter(säg 350 Wp). Då får du in på växelriktaren DC-effekt 8 x 350 = 2800 W.
Om nu en av dem delvis eller helt skuggas, då förloras all effekt från den skuggdrabbade, och du har 7 x 350 W = 2450 W. Strömmen körs förbi den skuggade panelen via dess by-pass-dioder(varje panel har 3 st by-pass-dioder).
Om istället 3 paneler skuggas då får du istället 5 x 350 W = 1750 W. Så fungerar det.
Sätter du en Tigo på en delvis eller helt skuggad panel, får du kanske ca 150 W från den. Det är mer än 0 W. Det är det man vinner med att ha effektoptimerare på skuggad panel.

Förr i tiden för ca 20 - 25 år sedan då solcellspanelerna inte hade by-pass-dioder, då drog den skuggade paneler ner hela strängströmmen till det den skuggade förmådde. Det kunde vara att den drog ner strömmen med 90 %, alltså nästan ingen ström alls från seriekopplade strängen. Men på den tiden var det ingen som ens övervägde att montera de svindyra panelerna där de riskerade att skuggas det allra minsta.

Är det bara frågan om 4 + 4 + 2 paneler på ditt södertak? Där de 2 st är uppe på takkupetaket.
I så fall ganske litet södertak. Annars har man sett 9 + 9 + 4 paneler på takfall med takkupa.

Re: Flera väderstreck på samma slinga utan optimerare

turbo100
Hej och tack för en bra förklaring.
Undrar dock på det jag hör från installatörer att solpanelerna ger energi även om dom är lite skuggade men inte så mycket. Jag läser på dig att har jag 4 paneler och en är lite skuggad faller hela den skuggade bort utan optimerare..

I mitt fall verkar det som 4+4. Jag har otur med centimetrar här och var nästan överallt tyvärr..
Taket är i princip 4-kantigt om man tänker med två "korsande" takåsar, liksom ett + (två kupor alltå varav en i norr och en i söder, båda naturligtvis med ost/väst-tak).
De två kuporna är något smalare och därmed brantare vinkel så nockarna är precis lika höga på takfall som på kuporna..
Det bör att gå att få plats med 4+4 på kupan oxå, så det blir då 16 paneler totalt.
Man kanske kan koppla ihop panelerna på ostsidan med farande (8) och sedan de västra i en grupp. Sdan Tigo på dom som skuggar mest.. eller allt på samma slinga och tigos..

Kan man montera Tigo i efterhand?
Är det något man gör själv om det visar sig behövas?
Just nu hade det känts bra med ett helt vanligt tak som som flesta verkar ha....

Re: Flera väderstreck på samma slinga utan optimerare

turbo100
Hej igen,
Jag noterade på denna sida https://www.solcellsofferter.se/optimerare/ att en panel med skugga tar ner alla på samma slinga och att bypass bara fungerar om ehal panelen är "död"..
mysko..

Det stod oxå att man kan ha optimerare i grupper. I mitt fall kanske man kan ha 4 optimerare.
1 på vardera sida på kuptaket (4 paneler per optimerare), en på vardera sida om kupan på södertaket (4 paneler påer optimerare)..

Jag hade hoppats det var sådanthär installatörerna ska ha koll på.. och de som varit här sa att optimerare i mitt "platta" tak inte gör någon större skillnad...
Mycket olika bud..

Re: Flera väderstreck på samma slinga utan optimerare

Solcellsoferter säger
 "Om varje solcellspanel har en effekt på 200W och det sedan inträffar att en av solcellspanelerna får en försämrad effekt på grund av skugga, i detta exempel 150W, kommer detta påverka de övriga solpanelerna i anläggningen. I det här fallet innebär det att alla de andra solcellspanelerna också går ned i effekt och bara avger en effekt på 150W vardera."

De påstår då alltså att det skulle vara bättre att fullständigt skugga en delvis skuggad panelen, än att den bara är litet grand skuggad? När den är helt skuggad(t.ex. man lägger ett ljustätt svart täcke över en panel) då säger de att strömmen flyter via by-passdioderna genom den skuggade panelen och de övriga oskuggade ger sin effekter.  De kanske bara är säljare och inte tekniker?

Här i forumet finns litet om skuggning:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Skugga-solcell-modul-en-betraktelse-tp5009209.html

Som du ser där sitter det en by-pass-diod för en seriekopplad delsträng med 20 st solceller. Och så finns det 3 st sådana delsträngar.

Ja det går, som tidigare redan har sagts i denna tråd, att i efterhand montera Tigo på en panel som skuggdrabbas. Tigo effektoptimeraren kläms fast på panelens alu-ram, på undersidan, och panelens solarkontakter ansluts till Tigon. Man måste givetvis upp på taket och lyfta på panelen i fråga.

Jag hittar inget på solcelloferter om att 1 st effektoptimerare kan anslutas till en grupp paneler.
Har du missuppfattat, eller missar jag det? Däremot har SolarEdge så kallade tandem-effektoptimerare, t.ex. P730. Till den seriekopplar man 2 st paneler och anslut till P730. Man sparar då eftersom endast hälften så många effektoptimerare behövs.

Jag har för mig ha sett att SolarEdge har en effektoptimerare som man kan koppla 4 st paneler till, tror jag det var. M1600 heter den och 4 paneler kan anslutas till den. 1800 Watt paneleffekt in. Men du måste ha minst 8 till 10 st sådana P1600 i serie annars funkar det inte.

Däremot hittar jag en direkt felaktighet där. De påstår att en SolarEdgeväxelriktare är dyrare än en vanlig växelriktare. Men det är precis tvärtom, SolarEdge växelriktare är betydligt billigare. Däremot är en SolarEdgeväxelriktare inkl. alla nödvändiga effektoptimerare dyrare än en vanlig växelriktare.

Re: Flera väderstreck på samma slinga utan optimerare

turbo100
Hej,
Jag rörde nog ihop det där emd att en optimerare kunde hantera gruppter av paneler. Jag vet att jag läste det någonstans men hittar inte det igen så jag gissar jag läste fel..

Jag kikade här oxå.
På denna sida tycker jag mig förstå att i mitt fall med lite olika väderstreck så skulle det vara bra att ha optimerare på mina paneler i de olika riktigarna samt även på de båda södertaken där några paneler kan riskera att skuggas.

På min fråga om eftermontering var det precis det du påpekade, om man måste lyfta upp panelerna och det svarade du på. Är detta något man gör själv om man är något sånär händig?

Jag tycker mig förstå att om man har en slinga med paneler och optimerare ska man ha optimerare på alla paneler i den slingan. Har man två slingor kan man ha uptimerare på den ena men den andra MPPT kan vara utan, är det rätt?

I mitt fall kan det vara lämpligt att ha alla 16 paneler (8 i syd, 4 ost  4 väst) med optimerare på alla och köra på en slinga.
Det kanske är det bästa alternativet.
Installatören som var och tittade på mitt hus sa att jag får bättre utbud med optimerare men då mit tak ser ut som det gör sa han det var inte såå stor skillnad och rekomenderade inte optimerare.
Får se vad Eon säger när dom kommer och kollar nästa vecka...

Tusen tack för alla tips!

Re: Flera väderstreck på samma slinga utan optimerare

Det stämmer det de säger i solcelslkollen fram till "Så fungerar en solcellsanläggning med optimerare".
Det efter det kanske också stämmer, har jag inte kollat på.

Ja är man en smula händig monterar man en Tigo effektoptimerare på en befintlig panel på taket.
Se här hur den ser ut. Den har 4 st solarkablar med MC4-kontakter i ändan. Bara att koppla 2 av solarkablarna  till panelens MC4-kontakter och de andra två till den seriekopplade strängen. Man kan behöva vara två man en som håller i den panelen och en som kopplar ihop solarkontakterna.

Tigo effektoptimerare och SolarEdges effektoptimerare är två olika saker.  Väljer du en SolarEdge-växelriktare måste du ha varje panel ansluten till en SolarEdge-effektoptimerare. Alltså varenda panel ska vara kopplad till en SolerEdge-effektoptimerare.

Däremot väljer du en vanlig växelriktare t.ex tyska SMA eller österrikiska Fronius då kan du i en sträng med seriekopplade paneler sätta Tigo effektoptimerare endast på de skuggdrabbade panelerna. Du kan alltså ha 20 st seriekopplade paneler och sätta Tigo på endast t.ex. 4 st paneler. Men men alla panelerna i den seriekopplade strängen där du har Tigo på några av dem ska alla ha samma väderstreck och uppvinkling.

För SolarEdge är det annorlunda, eftersom varje panel är ansluten till en SolarEdge-effektoptimerare, och då kan panelerna i en den seriekopplad strängen med paneler varav i alla möjliga olika väderstreck och uppvinkling. Alltså, i en och samma seriekopplade sträng med 17 paneler kan du ha 4 st paneler mot söder och 8 åt väster och 5 åt öster. Det är en fördel med SolarEdge.

Re: Flera väderstreck på samma slinga utan optimerare

turbo100
Tack,
då ska jag nog klara det om inte installatören sätter dom direkt.
När jag pratade med en installatör så var dom inte sugna på att sätta på kupan men dom räknade fel på södertaken med sina bilder är jag rätt säker på.
Det skulle vara kul att testa med paneler på alla 4 taken och sedan se effekten, jag borde ju kunna se vad dom ger när solen är i zenit och sendan under dagens gång kanske kunna lista ut vad jag skulle tjäna med Tigo.

Är det rätt som jag tänker att ha Tigo på ost/väst på slina 1 och alla syd-paneler utan tigo på slinga 2?

Re: Flera väderstreck på samma slinga utan optimerare

Ja sätter du Tigo på alla panelerna i strängen där paneler är åt öster och åt väster, så går det bra. Alltså alla panelerna ska ha Tigo då.

På din andra sträng behöver du inte tvungetvis ha några Tigo. Men du kan ha Tigo om det är någon panel som är skuggdrabbad. Alla panelerna i denna strängen ska vara i samma väderstreck och ha samma uppvinkling.

Vitsen med Tigo effektoptimerare är att man kan sätta dem på enstaka paneler som är skuggdrabbare. En Tigo effektoptimerare kostar ca 700 kr/st tror jag det är. Det kan du inte med SolarEDge-effektoptimerar, utan samtliga paneler måste vara ansluten till SolarEdge-effektoptimere. Det gäller båda strängarna på en SolarEdge-växelriktare.

Re: Flera väderstreck på samma slinga utan optimerare

turbo100
Tack - då vet jag mer vad jag ska ha och får vänta in flera installatörer och se vad dom kan erbjuda!
Jag tackar och uppdaterar när jag kommt vidare!
Igen tusen tack!