Fjärråtkomst mot omriktaren

greger
Har försökt att öppna upp portar för att komma åt min solcellsväxelrikatare.
Modellen är B593s-22 på 4G Modemet(Huwahi)

Jag kommer in externt 1gg sedan är det stopp.
Har öppnat port 80 och 81
Någon som har något bra tips?
Är tydligen stökit på den Routern,

Är intresserad att se livedata från min kostalomriktare, finns en app som heter DazzleSoft som finns för iphone resp android
//Greger
51 st Renesolas 250W Mono paneler
Omriktare KostalPiko12
Undertakkonstruktion Alucon
Varberg

Re: Fjärråtkomst mot omriktaren

Uffe
För att komma åt växelriktaren externt behöver man göra två inställningar i routern:

- Sätta en statisk IP-adress till växerlrikteren på det privata nätverket (192.168.x.y)

- Konfigurera "Port forward" så att routern vet till vilken lokal enhet den ska skicka vidare ett externt meddelande.

För DazzleSoft behöver man tydligen konfigurera port forward för port 80 och 81 till adressen till växelriktaren.
Jag har inge Huawei-router men hittade detta http://screenshots.portforward.com/routers/Huawei/B593s-22/Port_Forwarding.htm

Hoppas det kan vara till någon hjälp.

Uffe

Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Fjärråtkomst mot omriktaren

Lunken
Går det att byta port i växelriktarn?

Eller så ställer du in så att i routern att du kommer externt in med EX port 8080 så pekar routern om dej till växelriktar ip:n port 80. eftersom det är webbaserat går det på port 80, om det inte går att byta i kostalburken.

Re: Fjärråtkomst mot omriktaren

greger
Får prova att köra DynDns om det blir bättre...
51 st Renesolas 250W Mono paneler
Omriktare KostalPiko12
Undertakkonstruktion Alucon
Varberg

Re: Fjärråtkomst mot omriktaren

greger
Det verkar funka att kör dyndns, men kostar ju 25$ per år
Får kolla vidare.
//Greger
51 st Renesolas 250W Mono paneler
Omriktare KostalPiko12
Undertakkonstruktion Alucon
Varberg

Re: Fjärråtkomst mot omriktaren

Är en del konfigurering som behöver göras om man inte har en fast ip från internetleverantören.
Dyndns är en möjlighet, då ska man även ha stöd för dyndns i sin router (har de flesta idag),
samt konfigurera routern så att IP:n hos dyndns-servrarna ändras om ip-adressen förändras.

Men även om man inte officiellt har en fast ip från internetleverantören så är vissa abbonemang sådana att ip-adressen ändras sällan eller aldrig.
Kan ju löna sig att kolla iallafall. I så fall kan du använda den externa adressen direkt.

Din ip-adress kan du kontrollera exempelvis här:
http://www.whatismyip.com/

Du kan ju även kontrollera om det finns någon möjlighet att få fast ip från internetleverantören.
Tyvärr än det många som inte ger privatpersoner fasta ip.

Re: Fjärråtkomst mot omriktaren

greger
Får det inte till att lira, kommer in 1gång av tio, problem med att ladda upp data till kostals hemsida.

Få prova att köra med kabel om det hjälper.(Kör ju trådlöst mellan invertern och routern)

Provar med dyndns samma som med ipadresson som jag fått från tele2

Idag har Dazzelsoft funkat klockrent när jag uppdaterar live datat, justerade den trådlösa antenn något. Men pinga har alltid funkat klockrent, vet inte direkt vrför Dazzel funkar idag

[...]

Får felmeddelande på Kostal portalen, felcode 10000 communication error, någon som vet vad detta fel betyder?

//Greger
51 st Renesolas 250W Mono paneler
Omriktare KostalPiko12
Undertakkonstruktion Alucon
Varberg

Re: Fjärråtkomst mot omriktaren

BengtK
Det betyder att din Kostal inverter inte har kunnat kommunicera med piko Portalen. Beror oftast på att du inte har kontakt ut på nätet. / Routern avstängd ? / .
Jag får detta när jag är bortrest och allt nät etc är avstängt, men när allt kopplas på igen så sänds allt upp till Portalen.
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27