Ferroamp ?

lacariuz
Hej!

Jag har fått en offert från en lokal solcellsmontör på 30st 370watts paneler och det är tänkt att jag ska köra med Ferroamp´s Energyhub. När jag nu pratar med deras support säger de att deras SSO:er kanske inte klarar strömmen.
Är jag tvungen att ha deras SSO? är det inte en typ av optimerare? Man klarar väl sig utan den.

Någon som har erfarenhet av Ferroamp?

Re: Ferroamp ?

Gunnar
Jag har en Ferroamp energihub så jag kanske kan svara på några av dina frågor.

Du behöver ha 2 st. SSO till dina paneler. SSOn kan liknas vid de MPP ingångar som finns på en vanlig växelriktare men har hos Ferroamp flyttat ut så att de kan placeras uppe på taket om så önskas. SSOn klarar en ström på 9,5 A innan den begränsar. Dina högeffektspaneler kan nog lämna lite högre ström så SSOn kommer att strypa lite när panelerna producerar som mest en solig försommardag.

Ferroamp har en ny SSO på G som klarar högre strömmar. Den ska släppas i vinter.
Missa inte att det går att köpa energihubben tillsammans med ett batteri för energilagring. Pris endast 32900 kr efter bidrag. (60%)

Ferroamp kan också flytta ström mellan faserna så att det ofta går att gå ner ett snäpp i säkringsstorlek om man har mer än 16A. Här finns många kronor att spara. Perfekt vid laddning av elbil.

Ferroamp har en mycket bra portal där man kan se allt och lite till när det gäller produktionen. Ett mycket fint flödesdiagram finns bla. Mycket lika det som finns hos Fronius smartmeter.

Re: Ferroamp ?

Mono Wafer
Gunnar, ingår SSO i paketet? Finns det någon beräknad livslängd på batteriet?

Re: Ferroamp ?

Gunnar
Nej SSO ingår inte i energilagringspaketet. Batteriet kommer från svenska Nilar. Livslängden på Nilars batterier anges till +20 år. Det var en artikel i Dagens Industri nyligen om Nilars batterier och där angavs att livslängden var längre än på andra fabrikat. Tekniken som Nilar använder gör att batterierna blir mycket säkra. De får tex flygfraktas.

Re: Ferroamp ?

lacariuz
Det låter mycket bra, har läst så mycket jag kan om Ferroamp och det känns som en framtidssäker investering. Jag ska försöka få tag i det paketet med Ferroamp och nilar batteriet men det är högt tryck på både batterier och ferroamp så leveranserna är långa på de flesta ställena.

Kruxet är ju att min anläggning måste vara i drift senast den 31 december i år för att jag ska ha rätt till 60% bidrag på batterilagring.

Någon som vet var man kan få tag i just Ferroamp och nilar batteri paketet där det inte är upp till 10-12 veckors leverans tid?

Re: Ferroamp ?

Arne
Länsstyrelsen uttrycker det väl snarare så här i sitt beslut som du har fått "projektet ska vara slutfört senast den 31 dec. 2019"

Det nämns ingenting att det måste vara idrift och producera. Det är nog din egen tolkning av deras beslut. Läs beslutet igen!

Beviset som du framlägger att ditt projekt är slutfört är intyget från ditt elnätsbolaget att en solcellsanläggning är inkopplad på fastigheten X. Med solcellsanläggning är inkopplad menas egentligen att en växelriktare är inkopplad på elnätsbolagets elnät. Intyget är daterat. Du begär att få ett sådant intyg av ditt elnätsbolag. Ofta dateras det samma dag de byter ut din elmätare till två-vägs, produktion och konsumtion.

Re: Ferroamp ?

lacariuz
ok, ja jag måste nog läsa igenom det en gång till då. Och se om jag kan tolkat de fel :)

Hur lång tid tar det att få ut bidragen efter att man ansökt om dom? 3-4 veckor eller är det månader ?

Re: Ferroamp ?

Arne
Byråkratiska gången beskrivs ganska väl i tråden:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Anl-15-9-kWp-takpannepl-t-enfamiljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html

Från att du skickar in kopior på alla kvitton och begäran om utbetalning av solcellstödet till Länsstyrelsen tar det nog ca 1 à 3 månader att få det utbetalt, men variera nog för olika Länsstyrelser. I ovan fall tog det 2 månader, men var mitt i semesterperioden och går kanske annars snabbare.

Re: Ferroamp ?

Gunnar
Det finns en deadline när det gäller att erhålla bidrag för energilagring. Förordningen angående bidrag för energilagring gäller bara fram till 31 december 2019 så kvitton och begäran om utbetalning av bidraget måste finnas hos länstyrelsen innan årsskiftet.

När jag sökte bidrag i maj så fanns det ingen kö så beskedet om godkänt bidrag kom efter två veckor.

Problemet just nu är att det är lång leverastid på paketet från Ferroamp/Nilar så den som funderar på att skaffa detta paket bör göra en beställning omgående. Ferroamp och Elkedjan har träffat ett avtal för snabbare leveranser så kortast leveranstid finns nog hos företag som är medlemmar i Elkedjan.

Re: Ferroamp ?

Arne
Det är tydligen andra regler, enligt Gunnar, för solcellsanläggning med energilagring än det "fall" jag hänvisar till ovan.

I det fallet solcellsanläggning utan energilagring anger Länsstyrelsen i sitt beslut ordagrant " projektet ska vara slutfört senast den 31 december 2019, och en begäran om utbetalning ska ha inkommit till länsstyrelsen senast den 30 juni 2020."

Re: Ferroamp ?

Gunnar

Re: Ferroamp ?

lacariuz
Jag har varit i kontakt med Länsstyrelsen i västernorrland, de säger att det finns pengar kvar och det finns ingen kö. Så beslutet bör jag få snabbt enligt dom. Nu har jag skickat lite följd frågor och ser om jag får något svar på dom.

Om man går in på solcellsgrossen.se står det att dom har Ferroamp/nilar paketet inne i lager. Även supporten på Ferroamp säger att man kan vända sig till Senergia och om man går in på informations delen på solcellsgrossen står det Senergia så de har väl oxå avtal med Ferroamp.

Re: Ferroamp ?

lacariuz
Fick detta svaret från länsstyrelsen

Hej Andreas

Länsstyrelsen har tagit emot din ansökan om stöd till lagring den 30 augusti 2019.

Ärendenr i handläggningssystem 1111111

Diarenr i Länsstyrelsens diarium över inkomna handlingar 11111111

Ang dina frågor

A) Stämmer att man i slutändan bara kommer att betala ca 33.000kr för paketet?

Förutsättningar:
Stöd får ges med högst 60 procent av de bidragsberättigade kostnaderna, dock högst med 50 000 kronor.

Bidragsberättigade kostnader är kostnader för installation av system för lagring av elenergi, till exempel:
- kostnader för batteri
- kablage
- kontrollsystem
- smarta energihubbar
- arbete.

Svar: Jag ser ingen kostnad för arbete i paketet - så den totala kostnaden för hela projektet kanske blir större.

B) Jag kommer väl fortfarande kunna utnyttja solcells bidraget även om jag också får energilager bidraget?

Svar: Ja.

C) Har sett att anläggningen måste vara klar innan den 31 december i år 2019 för att man skall kunna få energilager stödet, betyder det att anläggningen ska vara i drift och producera till min nätägare eller räcker det att den är färdig monterad av min leverantör?

Förutsättningar:
Bidrag får endast ges till åtgärder och anläggningar som är slutförda senast den 31 december 2019.

För att anläggningen ska räknas som slutförd behöver energilagringssystemet vara kopplat till en anläggning för egenproduktion av förnybar el som är ansluten till elnätet.

Svar: Din anläggning för egenproduktion av förnybar el, som du kopplat ditt energilagringssystemet till, ska vara i drift och producera till din nätägare senast den 31 december 2019.

med vänlig hälsning       /johan åkesson

Re: Ferroamp ?

Om du inte specifikt vill ha just Ferroamp så finns det ett motsvarande paket som blir ca 15000kr billigare (förutsatt att man vill ha två olika strängar med solceller kopplade till systemet)

Detta paket består i så fall av Kostal plenticore 10kw växelriktare/styrning till batteriet samt 6,5kWh BYD batteri med Lithium teknink (istället för NiMh som nilar använder). Växelriktaren har 3 st separata ingångar MPPT varav ingång 3 är avsedd för batteriet samt ingång 1 & 2 för solceller (med denna riktare slipper man extarakostnade för 2 st SSO enheter som ju kostar ca 7000kr/st)

Re: Ferroamp ?

Gunnar
Magneten vilka priser har du på Kostalpaketet? Ingår den dyra  batteriaktiveringskoden?  Tveksam till om det blir nämvärt billigare efter bidrag då Ferroamps växelriktare är en smart energihub och därmed berättigad till bidrag på 60%. Genom att Ferroamp kan flytta ström mellan faserna kan man ofta gå ner i säkringsstorlek om man har mer än 16A vilket ger lägre fast kostnad för elen.

Re: Ferroamp ?

komplett kostalpaket med 10kW riktare och 6,5kwh batteri ca 70´ inkl moms
har även räknat med priset för aktiveringskoden på ca 4000kr det som tillkommer är frakt på ca 3000kr bidraget får man på hela denna summan då växelriktaren används för styrning i/urladdning av batteriet!

Vad kostar Ferroamp med batteri +2st SSO, samt erforderligt kablage osv för ihopkppling? Är lute sugen på enwrgyhubben men tyckwr den blir lite dyr tyvärr..

Ferroamps NiMh Nilar batterier är väl oxå ganska tunga och dyra i frakt?

Sen vet jag inte vad som håller längst av de olika batterierna såsom Nimh hos ferroamp eller Lithium hos BYD/kostal?

Fastutjämningen har jag personligen ingen nytta utav då vår elbilsladdare har inbyggd lastvakt och vi nyttjar redan 16A huvudsökring utan problem :)

Re: Ferroamp ?

Re: Ferroamp ?

lacariuz
Ferroamp paketet kostar 33.000kr efter bidraget men då behövs som sagt 2st SSO:er 14.000kr. Så 47.000kr för materialet, sen vet jag inte vad installationen kommer att kosta då den blir inbakad i solcellsanläggningen.

Sen undrar jag var kan man installera själva energyhuben? går det bra om man har en undercentral i garaget eller måste den sitta inne vid husets huvudcentral?

Re: Ferroamp ?

Gunnar
Det blir 20% bidrag på SSO burkarna så nettokostnaden blir 2800 kr lägre. Energihubben måste inte sitta vid huvudcentralen men det finns avkännare som måste sitta på ledarna till elmätaren.

Re: Ferroamp ?

lacariuz
Har fått en preliminär offert idag och den ligger på 165000kr för 14.7kw med Ferroamp och Nilar batteriet.
Då är solcellsbidraget samt energilagringsbidraget med räknat. Känns som en bra offert eller vad säger ni som har lite mer erfarenhet?
12