Ferroamp ?

Re: Ferroamp ?

lacariuz
This post was updated on .
Har räknat lite på antal paneler som man skulle kunna ha i serie om man ska Ferroamp´s SSO:er.

Stämmer detta eller har jag tänkt fel

Re: Ferroamp ?

Gunnar
Nej du har inte tänkt fel men det går faktiskt att ha fler paneler om vissa villkor uppfylls. Jag ville ha 20 paneler men skulle då hamna över 6000 W så jag frågade Ferroamp om detta men det var tydligen inget problem om man uppfyllde ett par andra parametrar. Se svaret här.

Hej Gunnar,

Det som begränsar antalet paneler är både Voc(max), som inte får överstiga 1000 V, samt Vmppt, vilken ska ligga mellan 120 - 720 V (se bifogat datablad).
Om de båda kriterierna uppfylls så kan du koppla in 20 (eller fler) paneler.
Om det är LG320N1K-V5 du har så kommer de heller inte komma upp i 320 W under STC eftersom SSOn begränsar maxströmmen till 9,5 A.

Hälsningar / Regards
Per Axelson, Ferroamp Technical Support

Re: Ferroamp ?

lacariuz
låter bra att man tänkt rätt
Tyvärr kommer jag inte kunna få upp mer än 9*4 paneler så 18 seriekopplade får det bli.

Men jag kommer också att behöva mer kabel till strömsensorerna än de 10 meter som följer med, kommer säkert att behöva runt 30meter. Vad är det för typ av kabel det skall vara till strömsensorerna?
eller kan man använda samma kabel som till solpanelerna 6 mm²

Re: Ferroamp ?

Gunnar
Kabeln ser ut att vara någon typ av datakabel. På schemat som finns i monteringsanvisningen till energihubben så står det 6×0,5 mm2. Om din leverantör kollar med Ferroamp vid beställningen så kanske de kan leverera 30 m i stället för 10 m som normalt ingår.

Re: Ferroamp ?

Lacruz,

Kolla så att panelerna har antireflexbehandling av täckglasen. Det har en panel för att mindre ljus ska reflekteras bort och gå förlorat, och mer ljus passera täckglaset och gå in till själva solcellerna och bli ström. På billiga paneler saknas det ofta. Kolla också bakströmtåligheten(reverse current feed) så det är 20 A. Är det lägre, t.ex. bara 15 A då risk för att by-passdioderna kan paja. De flesta som inte ännu har en solcellsanläggning, känner ofta inte till det jag nu nämner och kan möjligen påluras billiga paneler till alltför högt pris.

Re: Ferroamp ?

lacariuz
Panelen som jag valt är canadian solar allblack 305watt
12