Fästen, skenor, och jäkelskap!

Andreas
Hej i kvällen..

Från början sattes alla 9 paneler i en rad stående på garagetaket, men huset skymmer garagets ena ende på fm, så tanken från första början var att ställa en rad ändå upp mot nocken, och lägga en rad under dessa, satt takfästen för en skena, hade hoppats och trott att detta skulle fungera, alltså med 3 skenor, så att den liggande och stående delar på mitten skenan, men svårt att lösa med gästerna då! Så måste nog ha en 2 skenor ihopskruvade i mitten, för att fästerna ska passa.

Men kändes drygt att beställa en skena till, finns det inte nån leverantör av solceller och dyligt i Umeå med omnejd? Eller nån annan smart lösning..??

Tack på förhand..

/Andreas.

Re: Fästen, skenor, och jäkelskap!

jansimon
Tror det är dags att rita en skiss analogt hur du tänker, sedan lägga upp bilden. Risk för missförstånd annars :)

Re: Fästen, skenor, och jäkelskap!

Andreas
Hej igen

Jo förstår det, fattade knappt vad jag menade själv när jag läst det..

Men är kass på sånt.! Lätt förklarat, takfot till nock är 2.6m, en panel på 1.6m står upp, en panel ska ligga under 1m, men var inte helt lätt med fästerna, men tror att jag kanske löst det..i hope.

/Andreas

Re: Fästen, skenor, och jäkelskap!

jansimon
:)

Har man vertikala monteringsskenor (primärskenor) innan de horisontala skenorna för de stående panelerna, får man ju automatiskt skenor för de liggande, dock i en något lägre nivå, ca: 40mm. Hoppas att det löser sig på ett fiffigt sätt.

Re: Fästen, skenor, och jäkelskap!

Här är en bild, hoppas jag förstått det rätt?

Re: Fästen, skenor, och jäkelskap!

Andreas
Precis som bilden, fast omvänt, blir trångt på mitteskenan och svårt med fästerna, skruvade fast en träregel paralellt med skenan, och använde denna som skena, funkade bra.

Tackar för engagemang..!!