Färdig anlägg från Eon

Stig Hastrup
Fram till 30 juni har Eon 10% rabatt på sina anlägg. Jag har Eon som nätleverantör. Jag funderar på ett anlägg med 18-20 paneler som ska ge ca 6000 kWh och Fronius batteripaket som visat på EON's sida. Vidare ingår appen och manicken där man kan följe förbrukningen. Totalpris med rotavdrag blir drygt 110.000 kr. Jag går utifrån att Eon fixar med alla papper osv. Är det en bra deal?
https://www.eon.se/privat/for-hemmet/solceller/solcellspaket.html

Re: Färdig anlägg från Eon

magneten
Känns ju som ett helt ok pris för 6kw+ batteri om man inte vill installera o fixa en massa själv :)

Re: Färdig anlägg från Eon

stig,

Varför vill du ha lagringsbatteri?
Vilka skäl åberopar du?
Ingen av forumsmedlemmarna har lagringsbatteri för sina solcellsanläggningar tror jag.

Vi har sett att det är mycket dyrt med lagringsbatteri. Priserna är på tok för höga.
Vore priset lägre, då är nästa fråga, varför en privatperson i Sverige ska skaffa lagringsbatteri för en elnätansluten solcellsanläggning.

Eller tänker du ha solcellanläggning på landstället som saknar framdragen el, då är det en annan sak.

I dagsläget får man litet mer betalt för solström man säljer än ström man köper.
Därför ska man försöka sälja så mycket solström man kan, och inte lagra överskottet.

Du får idag exkl. moms per kWh för den solström du matar ut på allmänna elnätet:
Nätnyttoersättning av ditt elnätsbolag ca 0,05 kr
Skattetreduktion av skatteverket: 0,60 kr
Elcertifikat: ca 0,10 kr
För själva solströmmen av något elbolag: ca 0,60 kr
Summa summarum, ca 1,35 kr, exkl. moms

Du köper ström för ca 0,90 kr/kWh, allt inkluderat energiskatter, moms, elnätsavgift, elcertifikatavgift, själva strömmen, ja allt inkluderat.

Nu ser du att lagringsbatteri inte är att tänka på, och det är därför knappast någon som har det i Sverige.
Om EON lyckas lura dig att köpa lagringsbatteri, som rätteligen EON borde själva anskaffa för att stabilsera sitt elnät, ja då är det bara att gratulera EON till en stor bedrift. EON som har monopol,  har som bekant tackat sina trogna elnätskunder genom att höja sina monopolpriser och kräva 10 % mer betalt för elabonnemang och elnätsavgifter. Det går inte att välja bort monopol-elnätsbolaget, såvida man inte flyttar hela sitt hus till annan elnätsägares område, och det går inte.

EON tillverkar inga solcellspaneler eller växelriktare. EON monterar inte heller själva solcellsanläggningar utan beställer troligen anläggning och montage av en solcellsfirma. Det blir alltså dyrare för kunden som måste betala ytterligare en mellanhand.

Vill du ha en prisvärd anläggning, men inte utföra något jobb själv, kontakta istället en solcellsfirma. Vill du ha ännu prisvärdare, monterar du anläggningen själv, kontakta då en firma som vänder sig till privatpersoner som monterar själva. Många solcellsfirmor är emellertid inte intresserade att bara sälja material och därmed gå miste om lukrativa förtjänsten för montaget, och tiger därför när det gäller hjälp och tips för montage.  Du kan göra i stort sett allt själv, utom att ansluta själva växelriktaren till elnätet, utan det måste en elfirma göra. För vår anläggning ca 16 kWp kostade elektrikern ca 7000 kr, inkl. moms. Här på forumet visar många forumsmedlemmar detaljerade beskrivning med många foton hur man monterar. Då blir en solcellsanläggning lönsam.
Se Solcellsanläggningar - Projekt

Om du monterar själv får du en solcellsanläggning med installerad effekt på ca 7,0 kWp som gör 6000 kWh/år för ca 90000 kr, inkl. moms. Får du solcellsstödet blir det istället ur egen ficka 72000 kr.
Det är skillnad på 72000 kr mot EONs 110000 kr.

Pappersexcercisen är inte så tragisk:
-ansökan om solcellsstöd hos din Länsstyrelsen(såvida du vill ha 20 % av investeringen som stöd).
-ansökan om byggnadslov(om det krävs för solcellsanläggning i din kommun)
-Föranmälan till elnätsägaren (gör elfirman som ansluter växelriktaren).
-Färdiganmälan till elnätsägaren (gör elfirman som ansluter växelriktaren).
-Anmälan till Energimyndigheten:
1. Ansökan om godkännande av anläggning för tilldelning av elcertifikat, 2 sidor, med Bilaga B1,(1 sida).
2. Ansökan om rätt till tilldelning av ursprungsgarantier för el ( 1 sida).
3. Anmälan om certifikatkonto för elcertifikat och/eller ursprungsgarantier (1 sida)
-Teckna avtal med elhandelsfirma A om att du säljer din solströmmen till dem.
-Teckna avtal hos elhandelsfirma A om att du köper ström av dem.

Oftast kräver elhandelsfirma du säljer din solström till, att du även köper din ström av dem.

Ansökan om momsregistreringsnummer hos skattemyndigheten, behövs inte längre för privatpersoner. Så det slipper du.

Re: Färdig anlägg från Eon

Stig Hastrup
This post was updated on .
Jag är helt "grön" på solceller men insåg dagarna efter jag skrev detta att det inte är lönt med batterier. Nu har jag sökt om offert på 20 paneler som enligt E.ONs hemsida kostar 97.000 komplett efter rot, men blir lite mindre med statsstöd istället. Men jag ska kolla vidare på vad ni skriver här. Dock verkar det som EONs JA-Solar paneler är jättebra. 20,8% verkningsgrad. Inte så vanliga i Sverige än men gigantiska på världsplan.

Så här ser det ut på deras hemsida.
E.ON Solcellspaket med 290 Watts monokristallina solpaneler

20 solpaneler Rabatterat pris efter rotavdrag: 97 370 kronor

I erbjudandet ingår:
Monokristalina JA-Solar solcellsmoduler à 290 W/st
Växelriktare Fronius med integrerat loggsystem
DC-skåp med överspänningsskydd och AC/DC-brytare
Komplett montagesystem för tak
UV-beständig dubbelisolerad kabel med anslutningskontakter
Fronius Smart Meter för visualisering av egenförbrukning och överskott via internet/app
Komplett installation av allt material
Övrigt installationsmaterial för färdigställande av anläggningen
Drift- och skötselmanual på svenska
Driftsättning och utbildning på systemet

Övrig information
Fronius Smart Meter förutsätter internetåtkomst samt att kabeldragning till växelriktaren är möjlig

Garantier:
Solcellsmoduler – produktgaranti 10 år
Effektgaranti 90% – 10 år
Effektgaranti 80% – 25 år
Växelriktare – produktgaranti 5 år
Underkonstruktion – produktgaranti 10 år
Installation – garanti 5 år

I priset ingår ej:
Internetanslutning
Eventuellt grävarbete och bygglovshandlingar
Elmätare och eventuell utbyggnad av elcentral

Re: Färdig anlägg från Eon

Tycker utan att fördjupa mig att det låter väldigt dyrt.
Vad jag vet så har ja-solar inga paneler som är i närheten av 20,8% verkningsgrad

Re: Färdig anlägg från Eon

Stig,

Du anger inte storleken på Fronius växelriktaren. Det är viktigt om du vill kunna bygga ut anläggningen framledes, utan att behöva köpa ytterligaren en.

Fronius Smart Meter, dvs en ytterligare elmätare utöver elnätsbolagets, behöver du inte alls.
Det är bara om du tvunget måste veta i varje ögonblick hur mycket effekt ditt hushåll drar.
De flesta privata solcellsanläggningsägare har ingen annan energimätare än elnätsbolagets och den byter elnätsbolaget kostnadsfritt ut tlll en som kan mäta i båda riktningarna, ut och in vid din elnätsanslutning.

Som calle säger är det ganska dyr offert. Hör istället med solcellsfirmor, de kan nog lämna dig mycket bättre pris.

När det gäller internetanslutningen som tydligen inte ingår.
Froniusen har trådlös kommunikation inbyggt från fabriken.
Men, se upp där, vissa Fronius saknar inbyggt WLAN, som det heter.
Har du alltså ett trådlöst internetmodem så kan Froniusen och modemet snacka med varandra, Froniusen nå internet.

Vill du komma ner i pris, monterar du själv allt utom AC-elanslutning av växelriktaren. Du sparar ca 30000 kr, skulle jag gissa.

Re: Färdig anlägg från Eon

Priset kan jag inte riktigt avgöra, så det lämnar jag därhän.
Men som Arne säger, Smart Metern är ett lull lull tillbehör, det passar oss som är loggnördar, men inte gemene man. Med SmartMetern så rör sig bollarna åt det håll som strömmen går, så du ser snabbt om du köper eller säljer ström i varje ögonblick.

För att se vad du får med Smart-Metern och så gå in på den här adressen:
https://www.solarweb.com/PvSystems/Widgets
Där listas några Fronius system, du kan klicka på valfri rad så kommer du in och kan se hur det ser ut.

Ett system med batteri och SmartMeter ser ut så här:

Ett system med SmartMeter, men inget batteri:

Och ett utan SmartMeter.

Systemen med SmartMetern har lite fler funktioner i sina diagram också, men det är bara bläddra runt och titta. Sen är det bara att bestämma om funktionerna är värde de extra tusenlapparna (cirka 4st plus arbetskostnad)? Jag tycker det, men det är för att jag är som jag är  gillar du att grotta och gräva i information, så finns det hur mkt som helst att tillgå om du har SmartMetern - men den är inte alltid lätt tillgänglig.

Lycka till.

Re: Färdig anlägg från Eon

Conquest
Jag fick och accepterade en offert från Eon på 18 celler a 275 Watt med Fronius 5 kW. Allt svart, även ställningen. 91.000 kr som jag söker 20% bidrag på. Kollade vad alla grejor kostade på solcellsgrossen plus delar från Tyskland och det blev ca 60.000 kr. Har svårt att hitta en elektriker som ordnar med det övriga, men det ligger nog på 10.000 extra.

Dessutom blev jag lite konfunderat när jag fick reda på att man faktisk inte får göra så mycket själv, speciellt efter nya ellagen nu från 1 juli. Då känns det lugnt med Eons pris speciellt då de är min nätleverantör -och jag slipper att fixa dona själv på taket! Det gör jag nu med byte från eternit till plåt, men sedan ska jag bara komma med muntra tillrop till montörerna!

Jag bor utan för "planmässig bebyggelse" mitt hus är inte skyddsklassat så jag fick sätta upp solceller om de följer husets taklutning.

Jag kollade lite runt på andra nyckelfärdiga paket här och var på 20 celler, och 100.000 kr är ett vanligt pris.