Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

lase
Hej,

Jag har tagit in några offerter på solcellsanläggningar åt min far och har fått in en som visserligen ligger bra i pris men där jag blir lite frågande till valet av växelriktare.

Offerten är på 18st 250w paneler från Perlight Solar Co., Ltd, modell PLM250P-60
Datablad: http://www.perlight.com/images/Poly%20Solar%20Panel/PLM-240P-60%20SERIES.pdf
Dessa ska kopplas i två strängar med 9 paneler i varje (enligt offerten).

Växelriktaren är från Shenzhen JingFuYuan Tech.Co.,Ltd, modell "JFY Växelriktare 6000 TL". Jag gissar att det är 3-fas växelriktare från serien SunTree (väntar på bekräftelse om det): http://www.jfy-tech.com/products_detail/&productId=67.html

Växelriktaren
----------------
Start voltage (Vdc): 250V
MPPT operating range (Vdc): 250~720V

Panelen
---------
Voc: 37.58
Noct: 45 grader celsius +- 2
Vmp (25 grader celsius): 31,73
9 paneler i serie * Vmp = 285V (vid 25 grader celsius)

Min oro är att det med 9 paneler i serie knappt kommer upp till start voltage. Vad tror ni? Är man safe bara om man är över?

Kollar man på Vmp vid 45 grader (uppskattat från diagrammet) så är Vmp ca 26-27V vid cell temperatur på 45 grader celsius. Och då hamnar man på 234-243, alltså under start voltage.

Re: Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

nelos
Det borde vara bättre att koppla alla i en sträng, om det inte är skuggning eller olika monteringvinklar som gör att man skulle vilja välja 2 separata strängar.

Den öppna spänningen är strax under 38V för panelerna, och med 18 paneler ger det 38 * 18 = 684V.
Det ger marginal till maxspänningen 720V för växelriktaren.

Växelriktaren kommer prestera bättre med en högre inspänning, och då spelar det ingen roll om panelerna blir varma så spänningen sjunker.

Re: Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

lase
Det är ingen skuggning och allt samma vinkel. Dock står det på växelriktaren att max input power per MPPT är 4000W. Det är ju 4500Wp totalt...

Re: Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

nelos
Ja stämmer, ser det nu, fast det ska gå bra ändå.

Tillverkarna av växelriktare rekommenderar att man "underdimensionerar" växelriktaren eftersom den maximala effekten för STC uppnås väldigt sällan.
Noct-värdet ger mer realistiska värden vid verkliga förhållanden.

4500W jämfört med 4000W innebär 12,5% över/underdimensionering som är ett normalt värde.

Det finns ett antal trådar om underdimensionering på forumet, se t ex:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Kapade-kurvor-td5003322.html
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/inverter-vad-ar-viktigt-td5001159.html
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/3-64-kWp-i-Skovde-Skaraborg-td5006357.html

Vore intressant att köra ett dimensioneringprogram, hittar dock inget för jfy.

Re: Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

Får du inga problem med utspänningen från den invertern?

Re: Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

lase
Bara växelriktaren klarar av om det vid en solig dag skulle gå över 4000W så... Men det kanske jag behöver oro mig för?

Annars har jag koll på att man kan överdimensionera panelerna jämfört med maxuteffekten från växelriktaren. Inte minst i detta fall då panelerna kommer installeras på ett garagetak med bara 10 graders lutning. Har inte sett tidigare att det fanns en maxgräns angiven för MPPTn.

Re: Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

nelos
Överdimensioneringen brukar normalt göras jämfört med växelriktarens maxeffekt, men principen blir ju samma om det är en maxeffekt per ingång/maximaleffektföljare.

Växelriktaren ska kunna reglera ner effekten om den blir för hög.

Men 10 graders lutning kommer du inte få maximal effekt eftersom solen står för lågt i Sverige.
Det går att räkna ut ett närmevärde ganska enkelt för vilken maxeffekt du borde kunna få.

Återkommer...

Re: Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

Lunken
växelriktarn har ju max dc in på 6200 w.
Men mppt har max 4000 w eller jobbar optimalt upp till 4000 w kanske man skulle säga.
Därav dem har satt det i två strängar.

Vart hitta du att start spänningen är 250v ?
låter märkligt tycker jag när mppt:n också börjar vid 250v

Re: Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

lase

Re: Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

Här är två trådar om solhöjd:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solhojdsberakning-td5001614.html

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solcellsanlaggning-7-2-kW-riktat-mot-oster-och-vaster-td5001237i40.html

Med en maximal solhöjdsvinkel på 54 grader ger det totalt 64 grader med 10 graders taklutning.

Du får då en effektfaktor på sin(64) = 0,90

Det ger en unefärlig maxeffekt på sin(64) * 4500 = 4044 W.

Du kommer mycket sällan komma över 4 kW.

Beräkningarna är ungefärliga, och det är ju inte bara den direkta solinstrålning som träffar panelerna.
Men den direkt solinstrålningen ger det absolut största bidraget.

Jag gjorde motsvarande beräkning för mitt system, (7,2kW på 5,5kW växelriktare) och jag kom mycket nära det faktiska maxeffektvärdet jag uppmätt.

Re: Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

lase
Intressant, tack!

Re: Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

magneten
Får man fråga vad priset är för denna växelriktaren? Kanske finns det några andra prisvärda alternativ.. känns ju alltid bra om tillverkaren tillhandahåller ett dimensionneringsprogram som man kan testa lite olika konfigurationer i.

Re: Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

lase
magneten wrote
[...]
Jag fick bara ett paketpris inklusive montering så jag vet tyvärr inte vad växelriktaren kostar.

Re: Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

magneten
Personligen hade jag föredragit 18 paneler i en sträng för att undvika allt för låga spänningar, alternativt lagt till några extra paneler på varje sträng om du har plats på taket? Ty har man väl börjat så vill man alltid bygga mer ganska snart.

viktigt att kolla upp är att riktaren går att ställa in för svensk nätstandard enligt S EN 50438! För att få installationen godkänd av din nätägare.

Re: Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

lase
Jag håller med om att alla i samma sträng känns bättre. Finns inte plats för fler paneler på det taket tyvärr. Tror inte vi kommer välja det här paketet, blir antagligen något av de andra förslagen vi fått från andra.

[...]

4,1kWp: 16 st REC 255PE poly, SMA Sunny boy 3600 tl-21, 8° taklutning, Azimut 144 (sydöst)
Loggar med android och felix.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/F-tt-en-offert-p-anlaggning-lite-tveksam-till-vaxelriktarens-dimensionering-tp5006956p5006975.html
To unsubscribe from Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering, click here.

Re: Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

callec
Du kan ju oxå försöka få tag på paneler med fler än 60 celler i panelen så får du upp spänningen.

Re: Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

lase
Panelstorleken 1600x1000 är ganska perfekt för taket, täcker nästan varje centimeter. Har räknat på några andra storlekar men de har inte passat bra. Tack för tipset dock!

Re: Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

callec

MPE MS 96, 1581x1073 48v 250w

BenQ SunForte 1559x1046 54v 325w

Re: Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

lase
325W vore något :-) Blir nog något dyrare anläggning då...

Re: Fått en offert på anläggning, lite tveksam till växelriktarens dimensionering

callec
med 20% solcellsstöd blir merkostnaden för dig ca 20.000:-

För detta får du ca 1.200kwh/år extra.

Med Vattenfalls avtal får du 1:-/kwh, skattereduktion 0:60, elcertifikat ca 0:20 samt nätnytta ca 0:06/kwh
totalt 2.232:- extra per år plus aktuellt spotpris.
Dessutom håller dessa paneler längre och har en mindre nedbrytning.