Extraval och ingen budget?

filip71
Med tanke på den rådande parlamentariska situationen  så skulle det överraska mig om man börjar med skattereduktion på 60öre/kWh från och med 1/1 även om 7 av 8 riksstadspartier är överens om att det är så man vill ha det... eller har jag missförstått läget?

Re: Extraval och ingen budget?

Anders J
Jodå, budget finns ju, alliansens.

Men man anar att om det var litet av Vilda Västern nyss så blir det ännu rörigare nu och även om skatteåterbäringen är en av de saker det faktsikt i princip råder enighet om så känns det troligt att det försvinner i röran.

Vilket väl är en av anledningarna att elhandlarna bjuder rekordbetalt för kilowattimmarna nu.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Extraval och ingen budget?

nelos
Sitter och letar efter alliansens budget och exakt vad som ingick i den, skattereduktionen borde väl ha ingått där(?)
Riksdagens webbplats är inte helt lättförstådd.

Här är (såvitt jag kan se) regeringens förslag som inte röstades igenom:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201415/FiU1/?vote=true

http://data.riksdagen.se/fil/14B1635E-809E-4502-8D13-2EBCAF4DC33D

Re: Extraval och ingen budget?

nelos
Här är sverigedemokraternas förslag som avslogs:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Sverigedemokraternas-budgetfor_H102Fi282/

Har ännu inte lyckat hitta den som antogs...

Re: Extraval och ingen budget?

ur SLA 141205:
finns vissa möjligheter för regeringen att sätta sig på tvären gentemot riksdagen, men det blir inte aktuellt, enligt vice statsminister Åsa Romson (MP)
De rödgröna tänker inte försöka plocka sönder Alliansens budget när den ska förberedas i riksdagens utskott för verkligheten.
Och regeringen tänker inte söla i hanteringen av riksdagsbesluten, - Nu har ju riksdagen fattat det här beslutet, och då är det självklart att vi inte kommer att obstruera mot det på något sätt, utan vi kommer att verkställa det säger finansminister Magdalena Andersson.
Regeringen verkställer ofta riksdagens beslut genom regleringsbrev till myndigheterna. dessa kommer att bli försenade, men tror att de kommer att bli klara i tid före årsskiftet, säger finansminister Magdalena Andersson.
Slut citat.

Så nog tror jag att det blir skattereduktion, möjligen bara lite försenat, själv tror jag väl att det finns statstjänstemän som jobbar i bakgrunden medans politikerna är i lekstugan.

Men gäller budgeten ett år, eller kan det bli en ny budget igen direkt efter extravalet?

Re: Extraval och ingen budget?

BengtK
Budgeten gäller i ett år ! dvs hela år 2015 . Däremot kan det bli en vårbudget, som kan se annorlunda ut beroende på vilka som bildar regering. Denna vårbudget kan i princip enbart gör smärre förändringar.
 T ex ligger skatteskalor , brytpunkter för statlig skatt fasta för hela 2015.
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Extraval och ingen budget?

Kan det vara denna budget som riksdagen antagit?

http://www.alliansen.se/wp-content/uploads/2014/11/Alliansens-budgetmotion-2015-Ett-starkare-Sverige.pdf

Står inget om någon skattereduktion för solel i den.

Re: Extraval och ingen budget?

nelos
Det satt långt inne, men nu har jag hittat den såvitt jag kan se.

Alliansens budget:

201415-M001.pdf

Och nej.

Inte ett ord om någon skattereduktion för solel.

Re: Extraval och ingen budget?

Re: Extraval och ingen budget?

callec
480 miljoner har dom avsatt för miljöbilspremie, laddstolpar m.m.

Jag undrar vad m.m. Innefattar.
Dock så minskas denna siffra till 400 miljoner för 2016 och till 190 miljoner för 2017 och 2018.

Trenden är tydlig, satsningar för miljöanpassad energiproduktion och konsumtion minskar dramatiskt.

Re: Extraval och ingen budget?

callec
Det här kanske är något relevant, överraskande....

http://www.regeringen.se/sb/d/19562/a/251256

Re: Extraval och ingen budget?

nelos
På regeringens sidor står:

"Beslutade skatteändringar som ska bli lag: Skattereduktion för mikroproduktion av förnybar el"

Det "ska" bli lag, men det står inget om när.

Jag hittar inget officiellt dokument som specificerar när det i så fall skulle ske.

Re: Extraval och ingen budget?

callec
Enligt beslutet är det för 2015 och bygger på 2015 års budget.

Re: Extraval och ingen budget?

Anders J
Här är länk! Inte från Riksdagn dock.

Men det borde ju vara om inte enkelt så i alla fall möjligt att leta fram dokumentation från Riksdagen, antingen har vi inte förstått eller så är lagändringen faktiskt ännu inte tagen?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Extraval och ingen budget?

Men frågan är vilken budget det är den bygger på.

Alliansens motion är ett relativt kort dokument som inte går in på några detaljer.
Regeringens proposition däremot är ett mycket omfattande dokument som går in i minsta detalj på exakt vad som gäller inklusive datum.

Innan omröstningen den 3:e december försökte jag ta reda på när beslutet om skattereduktion skulle tas,
det verkade då som alla beslut inte skulle fattas samma dag, utan först skulle de grova dragen beslutas,
för att sedan gå in på detaljer.

Men nu ska tydligen alla beslut ha fattats i och med en enda omröstning, inklusive skattereduktionen för solel.

Men skulle ju kanske bara kunna vara glad och nöjd om det nu verkligen blir skattereduktion från den 1:a januari,
men att det inte ens går att förstå vad som händer i demokratiska omröstningar känns inte bra.

Ingen förstod vad som hände, att man antog skattereduktionen den 3:e december att börja gälla den 1:a januari (om den nu verkligen gör det?!?!?)

* Jag förstod det inte.

* Ingen annan här på forumet förstod det.

* Bengts blogg förstod inte. Bloggtiteln "Regeringens budget föll, ger mojnande solcellsvind" säger väl det mesta.
http://bengtsvillablogg.info/2014/12/03/regeringens-budget-foll-ger-mojnande-solcellsvind/

* Svensk energi förstod inte. De behövde fråga finansdepartementet innan de kunde uttyda vad som hände.
http://www.svenskenergi.se/Pressrum/Nyheter/Mikroproducenter-av-el-kan-fa-18-000-kronor-i-skattereduktion---nytt-fran-arsskiftet/

* Tidningar och medier förstod inte. NyTeknik brukar vara snabba på att skriva artiklar om solel,
men ännu... Ingen artikel om skattereduktion från 1:a januari.

Att finansdepartementet ska behöva bekräfta vad som antagit av riksdagen är häpnadsväckande.

Det borde ju vara fullständigt självklart var som gäller efter en omröstning!

Man kan ju fråga sig: Förstod riksdagsledarmötena vad de röstade på?
Men de följer väl bara partipiskan så det spelar väl mindre roll.