En till i Umeå (18kWp), med många frågor...

Re: En till i Umeå (18kWp), med många frågor...

Raven
This post was updated on .
Hmm. Har fortfarande inte landat i vilket montagesystem jag ska ha.

Lutar åt att beställa panelerna från photovoltaik4all och det vore förstås praktiskt (och ffa billigare frakt) om montagesystemet köptes från samma ställe. PV4 säljer bl.a. Schletter, som har flera varianter för trapetsplåt som ser ut att möjligen kunna funka. @ARNE: Har du fortfarande tillgång till Schletter Configurator? Är det möjligt att du skulle kunna ha vänligheten att prova om det går att göra en konfiguration som funkar för mig? Så här ser min plåt ut:

Annars får det nog bli Novotegra (förstås "på egen risk"). Någon som kan tipsa var man köper dom till rätt kurs?

Re: En till i Umeå (18kWp), med många frågor...

Raven
En snabb fundering till: Jag läste i någon tråd om att det tidigare har varit problem med SolarEdge 16K inverterarna och att 17K kanske funkade bättre. Vet någon om det fortfarande är så? Då skillnaden i pris endast är runt 200:- så kan jag lika gärna köpa en 17K, även om den egentligen inte behövs kapacitetsmässigt.

(förresten en sak till: ni som har dessa - har ni köpt till förlängd garanti?)

Re: En till i Umeå (18kWp), med många frågor...

Perwis
Hej. Kolla också med Sven Weber på http://www.solarladen.de/

När jag frågade efter en offert därifrån fick jag en fin schaletter beräkning.

Någon här på forumet har köpt därifrån och varit nöjd.
30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: En till i Umeå (18kWp), med många frågor...

Raven
Tack Perwis för tipset! Skall göra det.

Ingen som vet något om ev kvarstående problem med SolarEdge 16K omvandlaren?

Re: En till i Umeå (18kWp), med många frågor...

Raven
Sakta, men osäkert, går det framåt.. Nu är det slingornas dragning som är funderingen.
Som förhoppningsvis framgår av mitt försök till skiss så blir det två strängar med 30 paneler i varje. Kablarna kommer upp till taket på höger sida, därav numreringen. Som jag nämnt tidigare så blir det en P600 optimerare per 2 paneler. Dvs 15 optimerare per sträng.

Funderingar:
1. Är det "rätt" layout som jag skissat eller bör man tänka på annat sätt? T.ex. höger/vänster istället för uppe/nere?
2. Konstig idé förmodligen, men kan/bör man montera översta och halva mellanradens paneler "upp och ner" för att få respektive sträng att "omfamna" så lite som möjligt?
3. Jag fick tipset att dela upp i raden av paneler i tre sektioner med ca 15cm avstånd pga. värmen. Det låter vettigt, men blir lite pyssligare att montera. Behövs det? Har ni gjort så?

Re: En till i Umeå (18kWp), med många frågor...

tor_fransson
2. Jag har monterat övre raden "upp och ned" på rekommendation bl.a. här på forumet. Ser inga som helst problem med det även om det skulle rinna kondens på baksidan ned mot kopplingsdosan, den såg tillräckligt tät ut.
3. Värmen medför två problem, det ena är värmeutvidgning men det tar åtminstone inte mitt monteringssystem hänsyn till, då klämmorna gör att allt ligger dikt an. Det andra problemet är luftströmning, men eftersom du har 27 graders takvinkel kommer luften att strömma under panelerna från nederkanten av nedersta raden och upp, inte sidledes.

Jag kan tänka mig att om man har panelerna mer flackt monterade, eller helt horisontellt, att man vill ha luftväxling genom utströmning på sidan, men det gäller ju inte din installation.

Re: En till i Umeå (18kWp), med många frågor...

Det är inga alla paneltillverkare som tillåter att panelerna monteras "uppochner" värt att kolla upp först! Ev blir det även svårare att komma åt felande kontaktstycken i framtiden (blir ju en himla massa extra kontaktstycken med optimerare)

Re: En till i Umeå (18kWp), med många frågor...

Krux
Vad är fördelen med kabeldragningen på respektive bild?

Re: En till i Umeå (18kWp), med många frågor...

Arne
Sök i forumet med sökord t.ex. "kabeldragning"
Då kanske du hittar förklaring.

Re: En till i Umeå (18kWp), med många frågor...

Re: En till i Umeå (18kWp), med många frågor...

Roland
En sak jag dock funderar på är om inte dock busbar trådarna i panelen isf är en mkt större källa till inducerade strömmar än själva ledaren? Känns som att det skulle behövas mer forskning här och jag tror många rekommendationer som finns idag kommer att förfinas i takt med att vi lär oss mer.

Re: En till i Umeå (18kWp), med många frågor...

Krux
Arne: Nä.
Magneten: Tack för inlägget.
Roland: Jag är nog villig att hålla med dig. Men better safe then sorry antar jag.
12