Elpriser och frågeställningar för oss som exporterar mer el än vad som importeras

Re: Elpriser och frågeställningar för oss som exporterar mer el än vad som importeras

Jonthe83
Helt rätt melodi med bitcoin.

Jag har resonerat så att det mest energikrävande i hus alltid är uppvärmning. Och det största problemet med bitcoin är att det genererar mycket värme (dvs energikrävande)

Så denna vinter sitter det en hemmabyggd dator med två grafikkort i ventilationen (ftx) så att det blåser in 10 gradig luft istället för 0 gradig. Och i förrådet stängde jag av elementet och satte in en vanlig dator med ett grafikkort. Tillsammans drar båda datorerna drygt ungefär 500 watt. Och varenda watt ger mig värme med. Exakt lika mycket som ett 500w element för den som inte är så kunnig på sånt.

Det var superenkelt att få igång genom att bara stopp i ett NHOS USB kort i datorn så bootar den direkt därifrån och styrs via webbgränssnitt. På 3 månader har jag behövt starta om den i förrådet en gång.. rimligt.

Lite osäker på hur jag gör på sommaren, om de bara stängs av eller om jag orkar flytta ut de från ventilationen till garaget... jag vill inte ha in 30 gradig luft istället för 20 gradig iaf.. Vore kul att någon gång bygga automation så att den reglerade vart varmluften går baserat på faktiskt temperatur, men då måste jag bygga om ventilationen.. igen.. kul ämne att fundera på och leka med!

Nästa idiotinvestering blir bergvärme bara för att få in värme och kyla i ventilationen till ett rimligt pris. Och jag säger idiotinvestering för att det nog tar mig 1000 år att få tillbaka den investeringen. Men jag har pengarna och brinner för att få ner min energiförbrukning.

Funderar på att sätta 6 paneler på garaget med en huawei-växelriktare. Någon som har erfarenhet av det fabrikatet? Jag är... nyfiken..

/Jonathan

Järfälla Solceller
34 st Trina 320w med Solar Edge

Re: Elpriser och frågeställningar för oss som exporterar mer el än vad som importeras

racercalle
Jag funderar på Huawei riktare.
Har en 23KW anläggning i söderläge med 35A huvudsäkringsäkring.
Tänkte sätta upp ytterligare ca 20+20 paneler i öst och västläge med Huawei riktaren.
Mest för att jag såg att dom har strömtrafos så jag kan begränsa strömmen över huvudsäkringen till 35-38A

Re: Elpriser och frågeställningar för oss som exporterar mer el än vad som importeras

Arne
Det du kallar "strömtrafo" är nog så kallad smart meter. Tyska SMA och Fronius har också smart meter som medger att det går exakt att reglera effekten ut över mätarssäkringarna. Smart meter används när man vill kunna ha små mätarsäkringar även om solcellsanläggningen vid någon gång under året "toppar" betydligt högre effekt än mätarsäkringarnas Ampère.

Men det brukar gå att direkt på en växelriktaren ställa in en maximal ström den får producera, dvs AC-effekten ut från växelriktaren. Då behövs ingen smart meter. Men som sagt då är det växelriktarens AC-uteffekt som man begänsar(inte effekten över mätarsäkringarna). Hushållet förbrukar alltid litet effekt. Men det kan vara nästan lika bra att begränsa AC-uteffekten på växelriktaren som att ha en smart meter. Med smart metern får du också på t.ex. Fronius-portalen se hushållets momentana effektförbrukning och energiförbrukning, vilket du inte ser om du inte har en smart meter.
12