Elhandels faktura med solelöverskott

Mono Wafer
Är det någon som på sin faktura har haft med begreppet Konsumtionsnetto avseende energiskatt?
Jag betalar alltså inte energiskatt för all min köpta el utan för en lägre konsumtion som är något slags netto.
Trodde först att det var köpt el minus det sålda solelöverskottet, men det stämde inte, så väntar nu svar från mitt elhandelsbolag om hur det hänger ihop. Positivt i alla fall att betala energiskatt för en lägre konsumtion.
Ett annat begrepp, Balanskostnad, har jag som ett avdrag från ersättningen för solproduktionen.
Det finns tydligen ett Balanskraftsansvar och mitt elhandelsbolag ger ändå en rabatt på balanskostnaden till mikroproducenter. Någon som känner igen detta på sina fakturor?
Som ersättning för solelöverskott är det många elhandelsföretag som ger spotpris -1, -2, -3 eller -4 öre /kWh, kanske är dessa avdrag från spotpriset just detta med balanskostnaden?

Re: Elhandels faktura med solelöverskott

magneten
Balanskraft  eller reglerkraft kan  man som elproducent få betala om man har producerat mindre eller mer el än man har lämnat försäljningsprognos på till nord pool, beroende på om det råderbråck upp eller nerreglering på spotmarknaden. Vi använder om av detta på jobbet där vi har en ångturbin som ger drygt 8000kw året runt.

Har dock aldrig hört talas om detta för mikroproduktion. Vattenfall har iaf inget av det du beskriver med på sina fakturor.

Re: Elhandels faktura med solelöverskott

Jag har ett inlägg i tråden http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Vaxelriktare-1-fas-vs-3-fas-matning-etcetera-tp5009271p5009383.html som väl egentligen passar bättre i denna tråd.
Är förvånad att det inte har blivit större respons på det inlägget då det handlar om justering av energiskatt med hänsyn till såld överskottsel., alltså att energiskatten beräknas på nettokonsumtion.
Kan det vara så att många av er har blivit blåsta på reducering av energiskatten med hänsyn till såld överskottsel eller är det jag som fått en reducering med tveksam regelriktighet?
Jag undrar för så här långt är det ingen annan som har bekräftat att han fått en sådan energiskattereducering.

Re: Elhandels faktura med solelöverskott

Jag nämnde tidigare att jag trodde att elhandlarna gör
det lätt för sig och inte bryr sig om att justera för reducerad energiskatt.
Kanske vet de inte hur de skall göra, eller inte har ett beräkningsprogram, som klarar av det.

O andra sidan, så är elhandelsbolagen inte tvingade att betala oss solströmstillverkare
mer för vår solström än för fulström de köper in på strömbörsen. Elhandelsbolagen betalar väl oss mer än strömbörspriset per kWh för att utge sig för att vara miljöinriktade och ge sken av att värna om miljön.
De är emellertid inte på något sätt tvingade att betala oss mer. Därför kan det vara kanske litet förmätet att komma och kräva dem på några ören för deras felräkning av energiskatten. Dock, är det inte fel att påpekade det för dem. De kanske då självmant betalar ut "felpengarna".

Annat vore det, om det i Sverige är som i Tyskland, där elhandlarna är förpliktigade att betala solströmsproducenterna ett visst garanterat pris per kWh under en lång tid, 20 år.

Tysken får tydligen för en solcellsanläggning på mindre än 10 kWp, från okt.-dec., 2015:
0,1231 Euro per kWh, vilket är ca 1,15 kr/kWh.

Re: Elhandels faktura med solelöverskott

Angående detta med Balanskostnad så såg jag på E.ON's hemsida under rubriken "Bli din egen elproducent" följande text:

"Elbalansansvar för 0 kr.
Vi tar hand om det lagstadgade elbalansansvaret. Tillsvidare bjuder vi på årsavgiften för detta."

Ja det finns många pusselbitar att ta hänsyn till vid val av elhandelsbolag.

Re: Elhandels faktura med solelöverskott

magneten
Hur mycket/lite har du fått betala för balanskraften?
Måste vara en försvinnande liten summa för vår blygsamma produktion..

Re: Elhandels faktura med solelöverskott

Mono Wafer
Har först nu upptäck att sedan energiskattedebiteringen övergick från elhandelsbolaget till nätbolaget, så har mitt nätbolag debiterat mig energiskatt beräknat på hela min köpta el, inte som tidigare elhandelsbolaget beräknat på ett Konsumtionsnetto Solkraft, surt sa räven, har frågat nätbolaget om detta, forts. följer.

se även
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Vaxelriktare-1-fas-vs-3-fas-matning-etcetera-td5009271.html#a5009387

Re: Elhandels faktura med solelöverskott

Mono Wafer
Nätägarens svar blev att denna form av nettoberäkning inte är tillåten och att elhandelsbolaget då gjort fel när de var uppbördsansvariga för energiskatten. Har sedan ställt fråga till elhandelsbolaget om var man kan finna stöd för att konsumtionsnettoprincipen är regelmässigt ok, men frågan är om jag får något svar då de ju inte längre är uppbördsansvariga för energiskatten.