Elcertifikat

Re: Elcertifikat

nelos
Ekologisk mjölk har ett högre pris än vanlig mjölk. Det är ett pris satt av marknaden, utan någon styrning.

Fin-el bör betinga ett högre pris än ful-el.

Re: Elcertifikat

BengtK
Jo jag såg det sedan
Men det borde gå att hitta bättre avtal ?
nettodebitering innbär ju t ex du köper den el du förbrukar för 90 öre och
 får 90 öre för den el du säljer ( plus moms )

I listan  t ex ETC EL 160 öre , Gotlands El 200 öre, Sölvesborgs el  115 öre .
Skall skicka förfrågan till dessa 3 ( Mitt nuvarande avtal för konsumtion går ut 2015-06-30 )
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Elcertifikat

BengtK
Fått mitt första el certifikat
 Elcertifikat

Ingångsbalans 2015-04-20:
 0

Slutbalans 2015-05-20:
 1

[...]

Mono Wafer
Försöker logga in på energimyndighetens e-tjänst med e-legitimation Bank-id för att ansöka om elcertifikat men kommer inte in, får bara svar att min dator saknar Bank-id, trots att jag testat mitt Bank-id.
Har annars varit inne en gång tidigare men kunde inte avsluta min ansökan då.
Någon som haft samma problem? Kan problemet ligga hos energimyndigheten eller är det hos Bankid trots OK i deras test? Bank-id är väl ökänt för problem?

Re: Elcertifikat

Jag gjorde färdigt mitt konto hos dem under förra året.
Efter det kommer jag inte längre in.

Problemet är att jag bara har XP-datorer och där funkar inte bank-id längre.
Så 40% av marknaden kan inte använda Bank-id.

Re: Elcertifikat

Är det EUGÉN du försöker logga in till?

http://www.energimyndigheten.se/E-Tjanster/Elcertifikatsystemet/

Re: Elcertifikat

Mono Wafer
Nelos, svar ja.

Re: Elcertifikat

Mono Wafer
Efter nya försök idag, och med sista åtgärd gick in i aktivitetshanteraren där jag stängde ned Bank id processen, som jag startat manuellt, men som inte visade sig i ett fönster, som den gjort tidigare, så funkade det till sist.
Är osäker på ett par frågor:

Antal produktionsenheter bakom anläggningens mätpunkt?
Med produktionsenhet menas exempelvis en turbin med generator eller ett antal solceller som sitter på samma tak. Jag har 13 st solcellspaneler till en växelriktare, skall jag då skriva 13 st eller räknas dessa som 1 st produktionsenhet?

Rapporteras produktionen i anslutningspunkt till koncessionspliktigt nät?

Hur har ni andra tolkat dessa frågor?

Re: Elcertifikat

nelos
Se mina svar i skärmdumpen här:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ansokan-om-elcertifikat-och-ursprungsgarantier-td5002492.html

Du levererar till ett koncessionspliktigt nät.

Enligt lag får bara den som har koncessionrätt driva ett elnät i Sverige.
Har man inte fått koncessionrätt får man inte installera en elnätskabel som korsar en tomtgräns.
Olagligt annars.

Ett statligt understött monopol med privata aktörer, och medföljande negativa konsekvenser.
Den som har koncessionsrätt kan ta ut hutlösa priser, de har en lagligt understödd monopolställning.

Fantastiskt att detta system fortfarande finns kvar, och att det inte diskuteras offentligt.

Antingen ska vi ha ett statligt elnät utan vinsintressen eller ett privat elnät med fri konkurrens.
Dagens system är en medeltida konstruktion.

Re: Elcertifikat

Mono Wafer
Tack Nelos

Re: Elcertifikat

Ni som har sålt elcertifikat vet kanske.
Belastas elcertifikat med moms, alltså med 25 % skatt?

Detta borde framgå av avräkningsnotan från er elhandlare, som köpt era elcertifikat.

De borde vara momsbefriade, tycker man, pga att det är Staten(alltså skattebetalarna), som delar ut elcertifikat till de elproducenter, som tillverkar ren elenergi.
Detta för att främja tillverkning av just ren energi.

Att solströmmen vi säljer är belastade med den dyra moms på 25%, vet jag.
Men elcertifikat är något helt annat. Och hur är det med moms på ursprungsgarantier,
visserligen är ett sådant inte mycket värt, kanske endast 0,01 kr.
Men det är intressant att veta ändå.

Sammanfattningsvis frågar jag:

A. Är elcertifikat belagda med moms?
B. Är ursprungsgarantier belagda med moms?

Re: Elcertifikat

callec
Elcertifikat räknas som tjänst och är därför momspliktigt.

Re: Elcertifikat

Mono Wafer
så även elcertifikat ska då momsdeklareras och inbetalas till staten?

Re: Elcertifikat

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: Elcertifikat

callec
Elcertifikat
Avgiften för hantering av elcertifikat är en tjänst som ska beskattas på samma sätt som försäljning av varan el. Det framgår av ett särskilt uttalande i propositionen.

Utdrag ifrån skatteverkets hemsida

Re: Elcertifikat

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: Elcertifikat

callec
Arne, du måste försöka förstå.
Moms är en skatt som läggs på en vara eller tjänsts pris.
Det  innebär att det göre sig från eller till för din del.

Däremot kan vi kanske använda oss av det 40.000 avdraget för inkomst av fastighet för att undandra momsen från återbetalnig

Re: Elcertifikat

callec,

Tack återigen för dina värdefulla synpunkter.
Att den där skattfria kapitalinkomstgränsen på 40000 kr (egentligen ett avdrag),
skulle delvis kunna användas för att kvitta moms man tar emot från elhandlare,
och på så vis kunna behålla mottagen moms, skulle vara toppen.

Men, det gäller här Sverige, ett land där medborgarna beskattas hänsynslöst
av regimen för att bekosta regimens egna (ofta dolda och förljugna) agenda.
Demokratin har de till och med numer satt ur spel, och är ett minne blott.

Därför så skulle jag misstänka att det inte skulle gå med sådan momskvittning,
som callec antyder. Men jag vet inte, utan antar endast.

Re: Elcertifikat

BengtK
Från ox2 : ( se länk nedan )
"Momsregistrering för el, elcertifikat och nätnytta

Skatteverket har meddelat att även du som producerar el i liten skala måste vara momsregistrerad och betala in moms. Detta innebär att vi (och eventuellt ditt nätbolag) betalar ut moms till dig på försäljningen av överskottsel, elcertifikat och nätnytta. Till exempel ersätter vi dig för din överskottsel med pris enligt ovan plus moms. Momsen skall sedan betalas in till Skatteverket efterföljande år.

Deklaration
När du är momsregistrerad ska du deklarera årligen, detta görs vanligtvis i maj efterföljande år (d.v.s. momsen för 2015 deklareras i maj 2016).

Betalning
Din betalning av moms ska göras samtidigt som deklarationen görs, på momsdeklarationen finns den betalningsinformation som behövs."

http://www.ox2.com/mina-sidor/erbjudande_solceller/salja_overskottsel/

Hur detta i praktiken skall gå till lär vi nog inte få veta förrän nästa år ! ( När deklarationsblanketterna kommer ).

[...]

Tack!
BengtK, hur många elcertifikat har ni sålt hittills till elhandlare?
(själva har vi snart 2 st elcertifikat. Inga mängder att tala om.
Vi har dock inte sålt några än.)

Man skall vara kritisk till sådant man läser på företags hemsidor.
Ofta är det gammal text, skriven för år sedan, och inte förnyad till vad som gäller nu.
Det är det som är problemet, att det ofta är gammal text.
Och det anges ej heller datum när de skrevs.
Många företag sköter sig, men långt ifrån alla.

I din länk BengtK, nämner de inte att det finns
ett solcellsstöd från Länsstyrelserna. Varför förtiger de det?