Elcertifikat och ursprungsgarantier

Andreas
Hej, liten rådfråga här. Här ringt och kollat ersättning och på Telge pratar de om ursprungsgarantier är ett krav men inte elcertifikat. Inget behövdes däremot av Vattenfall. Vad är värt att ha? Ersättning jag fått är 60 öre fast ersättning per Kw. Vattenfall spot+ 40 öre (6 månader). Jag har inte riktigt förstått om elcertifikat och garantier är värt att skaffa? Hur resonerar ni?

/Andreas

Re: Elcertifikat och ursprungsgarantier

callec
Det ger idag inga större pengar.
Men jag har hört av vindkraftsfolk att de tror på en framtida värdeökning av certifikaten.
Du kan spara dom i 15 år tror jag och då förhoppningsvis kunna sälja dom till ett bra pris.
Så mitt råd är att skaffa dom och spara.

Jag har haft Gbg energi, Vattenfall och nu SHE (Sala-Heby energi).
Har precis skrivit på ett nytt treårskontrakt som ger spotpris + 20 öre/kWh.

Re: Elcertifikat och ursprungsgarantier

Det är ett ganska enkelt förfarande att skaffa elcert och UG, drift och förvaltning av dom kräver ingenting av dig (eller har jag missat något?), så det finns ingen orsak att inte skaffa konto för dom.

Re: Elcertifikat och ursprungsgarantier

JonteY
UG går ut efter 1 år om inte jag minns fel. Elcert gäller tills systemet upphör år 2035. Fast nu ska det visst förlängas till 2045. Elcert är mer pengar och spar de på kontot så får du se om de ökar i framtiden. Finns politiska krafter som vill driva upp priserna på Elcert för att betala för utbyggnaden av "förnyelsebart".
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).