Elavtal, hur ska jag tänka?

Anders Henry
Hej!

På måndag börjar installationen av mina solceller, 20400 kWh (beräknad produktion cirka 18000 kWh).

Hur ska jag tänka? Låsa sig i elavtal för 3-4 år, välja rörligt med högre pris under vintern?
Likadant för att sälja el. Min leverantör Mälarenergi ger inte bra betalt, däremot har de en "pott". Se nedan.

Tacksam för att höra hur ni har det med avtalen och vad som lönar sig!

Vi har idag Mälarenergi och avtalet ser ut så här (samt om jag vill sälja till Mälarenergi):
Köpa el: 46,25 öre/kWh inkl moms (bundet 1 1/2 år till)
Sälja el: Spotpris minus 1,5 öre/kWh
Produktionen sparas i en pott som dras av mot förbrukningen

Alternativt överlåta Mälarenergis avtal på min fru och starta från "noll" med någon av dessa:

Göteborg Energi 4 år
Köpa el: 57,6 öre/kWh
Sälja el: Spotpris +25 öre

Falkenberg Energi 3 år
Köpa el: 59,1 öre/kWh
Sälja el: 60 öre/kWh
eller 70 öre/kWh med certifikaten om jag inte säljer dem själv via separat mätare. Ej bestämt mig än men Checkwatt verkar intressant och bra.

Re: Elavtal, hur ska jag tänka?

Sjöhorvan
Räkna med att du med din storlek på anläggningen kommer sälja merparten av din produktion om det inte är så att du har några storförbrukare av el dagtid under vår-sommar-höst.
Jag skulle tagit det elbolag som köper upp din el till bästa pris. Har själv haft Vattenfall under de 3 år jag sålt el och fått spotpris + 40 öre för den såda elen. Vad jag läst så verkar det nu blivit svårare att förlänga dessa avtal så det blir nog till att byta om ett par månader. Men du som ny kund borde kunna få detta minst 1 år.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Elavtal, hur ska jag tänka?

BengtK
Alla - och envar - har säkert sin "optimala" lösning på detta.
Själv har jag sedan 2013 Göteborgs energi och för det jag säljer får jag spotpris+25 öre. De köper också löpande mina el-certifikat. Jag har sedan rörligt pris på det jag måste köpa in, så upp -och nergångar i spotpriset följs åt.
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Elavtal, hur ska jag tänka?

Sjöhorvan
Och allt grundar sig på att det lönar sig att vara hoppjerka mellan elbolagen. Trogen kund är något som missgynnas överlag. Det här med elcertmätare och sälja certifikaten via provision är jag skeptisk till men det finns kanske någon som räknat på det? Samlar själv på hög än så länge.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Elavtal, hur ska jag tänka?

Anders Henry
Tack för svaren!

Vattenfalls avtal verkar vara mycket fördelaktigt. Sitter i telefonkö just nu till dem.

Hade du bundet elavtal för köpt el? Jag tänker att på sommaren har man ju låg förbrukning själv, så det borde vara fördelaktigt att låsa sig för ett tag, eftersom spotpriset under vinterhalvåret är högt.

Jag har räknat på en elcertifikatsmätare från Checkwatt, som verkar vara ett mer stabilt företag än Redlogger. Certifikatspriste har jag beräknat till 13,5 öre/kWh minus Checkwatts provision.

Jag skulle annars kunna sälja, utan mätare, cirka 9000 kWh/år. Så skillnad bör det bli beroende på priset naturligtvis.

Elcertifikatsmätare
Installation Certifikatspris Antal kWh         Ttl intäkt/år 15 år
4 058 kr        0,115 kr        16500         1 893 kr        24 343 kr

Re: Elavtal, hur ska jag tänka?

Anders Henry
Vet du hur mycket betalt du får för dina certifikat?

Gbg Energi verkar vara ett vettigt alternativ, likaså Falkenbergs Energi som ger fast 60 öre/kWh alternativt 70 öre/kWh inkl certifikat.. Har ingen koll på spotpriset just nu, men lätt att kolla iofs.

Re: Elavtal, hur ska jag tänka?

Anders Henry
Bara för kännedom så har Vattenfall fortfarande erbjudandet om spotpris +40 öre, även om det inte står på hemsidan. Jättebra tips, tack :-)

Re: Elavtal, hur ska jag tänka?

Sjöhorvan
Jo det har dom för 1 år men det är nog svårare att förlänga. Men första året är som sagt inget problem. Har haft rörligt men det går nog även att få rörligt timpris om man verkligen vill jag kWh.
19,93 kWp, 36 st Unimen 260P-20, 18 st Heckert 265W, 19 st Heckert 305W SMA 6000TL-20 och 8000TL-20 34° taklutning riktning SV och 23° NO

Re: Elavtal, hur ska jag tänka?

BengtK
Elcertifikat ( kr/st )
Det har varierat över åren
2015 158 kr / alla såldes samtidigt - det var första gången /
2016 lägst 118  och högst 138
2017 lägst 48 och högst 68
2018 lägst 152 och högst 222
2019 lägst 33 och högst 47
[...]

Monark1954
Vattenfalls köp av el. Skulle just berätta om deras begränsningar men de har ändrat sina villkor.
Spot för var ett månads eller dygsmedel, nu står det att de köper till timspotpris. Antar att ofta är priset högre på dagen när du levererar.
Tidigare har deras avtal bara gällt upp till sen mängd du köper. Nu köper de allt du producerar.
Bra Vattenfall.

Re: Elavtal, hur ska jag tänka?

Monark1954
Läste för fort. Ur Vattenfalls avtal
" Avtalet omfattar endast Säljare vars årliga Överskottsproduktion
understiger Säljarens årliga elkonsumtion på samma
anläggningsadress."

Re: Elavtal, hur ska jag tänka?

Anders Henry
Kan f-n inte tänka...

Menar de att jag får inte producera mer än det jag köper?

Har en hake till:
Vi har låst elavtalet med Mälarenergi till 2020-10-31. Nu har jag hört att man kan överlåta elavtal och därigenom bryta bindningstid, vilket bekräftats av både Telge och VF.

Ska ringa EON imorgon och se om frugan kan ta över vår el, men det bästa för min del vore att hon efter överlåtelsen överlåter det tillbaka till mig pga skattereduktionen (alltid restskatt!). Krångligt, får se vad EON säger . Jag gillar dem inte men det är vår nätägare.

Re: Elavtal, hur ska jag tänka?

Anders Henry
Bra fakta, tack!

När jag läser om certifikatspriserna i framtiden så ser det inte ljust ut (energimarknadsinspektionens sida). Måste räkna och se om det verkligen lönar sig. Kanske avvakta med mätaren från Checkwatt?

Re: Elavtal, hur ska jag tänka?

Blir lite snurrigt kanske, men du får inte sälja mer än du köper. Egenförbrukningen är det bara du som känner till.

Re: Elavtal, hur ska jag tänka?

BengtK
Det finns en hel del här på forumet avseende just mätare för elcert. Genomgående dålig affär. Ta det du får för elcerten löpande eller spara på hög. Generellt / marknadsekonomi / sjunker priset på en vara/tjänst när tillgången ökar, som det bör göra med utbyggnad av vindkraft/solceller .
[...]

Precis det jag äntligen kommit fram till själv. Fick mail från Checkwatt imorse och det gjorde ju inte saken svårare att ta beslut om:

"Ja, hög risk att de går ner ytterligre och kanske försvinner helt om bara 2 år. http://www.skm.se/priceinfo/

Ursprungsgarantier (UG) ingår också i detta, och deras framtida pris är väl inte lika hotat. Men är bara ca 2 öre/kWh nu.

Ja, vi försöker sälja då och då under året när det är bra pris, för vi har incitament att sälja vid så högt pris som möjligt. Men det är inte så lätt att veta..."