Egnahemshus får egen el

vickersol
Efter att ha funderat ett litet tag så är det dags att lägga om taket med mera på huset. I samband med detta vore det ju smutt att skaffa lite solceller. Om jag inte gör bort mig kommer vi ha byggställningen kvar att använda när vi ska ha upp modulerna, men vi får se om jag hinner.

Status idag:
* Budat hem 22st 225W moduler på KVD - ska hämta imorgon.
* Funderat på layout på taket
* Funderat på installation - bestämt mig för Schletter system men inte beställt
* Klurar på växelriktare - Kostal PICO 5,5  3fas verkar vettig och inte ruskigt dyr

Prel bild över layouten. nedre raden är en string, varje sida om röda området är var sin. De skuggas olika delar av dagen av gamla kupan.  Har inte fått kläm på hur tätt det behöver vara mellan fästen och "underliggande" lagret av profiler - maxavstånd?

layout

Schematisk bild över hur ett fäste kan sitta. Det borde fästas i ströläkten om höjden ska bli bra? Annars behöver man kanske lite extra distans under om man skruvar direkt i taket (plus Sika-flex under).

takfaste

Re: Egnahemshus får egen el

calle
3-string... då blir inte spänningen så hög eller vad kan panelerna ge? Har PICOn 3st MPPTer? Bör nog lägga in systemet i PVsyst och kontrollera vilken inverter som blir bäst. Det finns en anledning till att den billiga är billig. De dyrare ger effekt vid mindre ljus och de har högre verkningsgrad. Så efter några år så är pengarna intjänade.

Glöm att försöka fästa i ströläkten.  Fästena skall placeras ovanför takstolarna och använd sedan stora träskruvar för att fästa dem. 12cm fransk men rostfri!!!
Du vill inte att allt skall flyga av vid en bra höststorm.

Avstånd mellan tak och panel bör vara mellan 5-15cm. Schletters system har delar som ger bra avstånd. Om avståndet ökar så blir panelerna svalare. Men skorstensverkan minskar så var ett egentligen optimum finns kan man fundera över. Ha bara tillräckligt.

/Calle

Sent: Tuesday, September 18, 2012 10:24 PM
Subject: Egnahemshus får egen el

[...]

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Egnahemshus-f-r-egen-el-tp5001107.html
To start a new topic under Solcellforum, email [hidden email]

Re: Egnahemshus får egen el

vickersol
hmm. tack för kommentarerna. PVSyst var ett intressat program som kan stjäla mycket tid när man börjar pilla tydligen:)  PICOn har iofs 3 MPPTer men det blir för lite spänning per string som du skriver om jag tar tre.

Med 2 strings * 10 gissar PVsyst på 3759kWh/y  (med mina skuggmodeller) för 3-fas PICO 5.5

Med två stycken 1-fas Powador blev resultatet 4016kWh/y. Så visst skiljer det.

Tyvärr är det många (nyare) inverters som inte finns i PVsyst upptäckte jag. Inte heller panelerna fanns, men några som liknade i dimension och mätetal.

Det blir mer tid lagt på detta under kommande dagar.

Re: Egnahemshus får egen el

vickersol
Frågade Monier om vad de ansåg om pannorna och fästen.  Eftersom Vittinge klassisk tvåkupig inte har en fals att fräsa ur rekommenderade de att ha ha fästen som gick in/ut på sidan av pannan.

har försökt beställa 1st Schletter fäste från Tyskland för att testa, men de verkar inte vilja leverera bara en.. letar vidare.

På grund av att takbyggprojektet svällt lite grand ligger solcellsprojektet förskjutet några månader. Ruttna delar behöver bytas, kupan blir större och det kommer ändra förutsättnignarna lite. Dax att titta på mikroinverters.

Re: Egnahemshus får egen el

vickersol
Då ena kupan såg ut såhär rutten:
rutten kupa

Blev det ett bygge med ny större. Efter mycket om och men har jag fått hem lite grejor (DSV och jag är inte vänner..) från Profiness i Tyskland. Så i helgen började jag montera kupans fästen. Det kommer bli 7 paneler där och 10 till på tegeldelen.
Kupa med fästen

Letar efter kabelfästen att sätta på falsen för kabeln ner till växelriktaren. Satellitmontören hade fiffiga små men jag har inte hittat några bra än.

Nojar lite nu om man ska ha gummi mellan plåttaket och fästena för att undvika krypström/korrosion.

Re: Egnahemshus får egen el

vickersol
Har dragit kabel genom flexslangar igår. När vi byggde om taket drog vi ut flexslang på taket hela vägen ner till källaren.

Solcellskabeln gled inte alls speciellt bra genom slangen. Sökaren var inga som helst problem att få igenom men det var lögn att får ner kabeln. Försökte först med solcells 4mm2 och jordkabeln i samma, det gick inte alls (~2m max) .  Med bara solcellskabeln fick jag ner ~7m. Efter lite svärande, och funderingar på alternativ hämtade jag såpan. Då gled det ner utan problem, alla 12m. Till och med den med jordkabel (~8mm2) och sol i samma slang gick bra.

Så..   Såpa fungerade att smörja med. Att få ut kablarna igen kommer bli ett äventyr.

Hur borde jag ha gjort?  Finns det glidfett som elektriker använder som inte stelnar med tiden?

Re: Egnahemshus får egen el

calle
Varför skall du dra ur kablarna??? De kommer väl att sitta där tills huset rivs. Eller har du redan planerat för en ombyggnad?

Såpavatten är klassiskt.
Om man är två personer en som drar och en annan som skjuter in kabeln så brukar det fungera lättare.
För att få igenom ett dragsnöre om man glömt det är att använda en dammsugare som suger i ena änden och sedan en tunn tråd knuten till tex en pappersboll. Har själv använt den metoden för att dra kablar till ett växthus ca 50 m rör som redan var nergrävt!

Sent: Thursday, May 23, 2013 9:16 AM
Subject: Re: Egnahemshus får egen el

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Egnahemshus-f-r-egen-el-tp5001107p5001778.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Egnahemshus får egen el

vickersol
Nej, jag har inte planerat bygga om mer än nödvändigt, men det har ju hänt att man ändrat sig. Den dagen den sorgen, men då får jag väl hälla i såpvatten igen..  Jag har iallafall väldigt rena händer idag.

I helgen ska resten av panelerna upp och nästa vecka kommer förhoppningsvis elektrikerna och kopplar in växelriktaren (blev en SMA4000TL) och byter mätare. Det blev ett långt projekt det här. Ska bli skönt att få det inkopplat.

Re: Egnahemshus får egen el

vickersol
Nu så börjar det bli något, monterat panelerna på kupans tak.
Kupan med paneler

I helgen kom tegeltakets 10 paneler upp.
Tegeltaket

På bilderna är klockan kanske sju eller så på kvällen och solen försvinner bakom ett träd. Kupans tak får betydligt längre soltid än tegeltaket och jag är glad att jag fick plats med sju paneler däruppe.

Invertern är nu färdig för elektrikern att komma, även om bilden är innan sista rycket med slangarna och inkoppling i DCbrytarna.
SMA 4000 TL-20

Re: Egnahemshus får egen el

vickersol
Inte uppdaterat på länge, men det blev inkopplat sista maj. Igår stod räkneverket på 499.7kWh producerat.

Re: Egnahemshus får egen el

Morby
En fråga bara: Var har du köpt DC-brytarna?
Annars ser ju el-installationen ok ut!

/Lars

Re: Egnahemshus får egen el

Johan
Vad använde du för takfästen som funkade ned Vittinge teglet?