Egentillverkad solföljare. 1-axlad

Plåtörjan
This post was updated on .
Det här blev lyckat, förhoppningsvis +30% 18 kw anläggning, snitt 46.6 kw dag nu i mars,högsta dag 19/3 110 kwh . I dag 99kwh Video-1.MOV men mycket tänkande och arbetstid. < >IMG_20190221_165028.jpg< >IMG_20190221_165153.jpg< >

Re: Egentillverkad solföljare. 1-axlad

solis
Snyggt @Plåtörjan

Det ser fräckt ut på filmen när panelerna vinklas.

Med det du lagt ut, hur lång tid kommer det ta för dig att räkna hem kostnaden för solföljarsystemet?

Re: Egentillverkad solföljare. 1-axlad

Plåtörjan
Hej
Kul att du sett filmen.
När det gäller materialkostnaden för det här så blev det mindre än om jag
köpt för fast montering men arbetet.. när jag räknat ut hur jag skulle göra
Tillverkning ca 1 dag för varje rad sen satte sonen och jag upp 3-4 om dagen.
Mekanismen för vridningen hade jag nog göra med en vecka ,hade ju bara
min egen tanke-ide´.De är ihopkopplade med vajer som går in i ladan.

Re: Egentillverkad solföljare. 1-axlad

Svenne
Härlig konstruktion!
Vad är det som styr vridningen? Klocka eller manuellt eller stötvis eller något annat?
Står det bigrejer vid gaveln?

Re: Egentillverkad solföljare. 1-axlad

Plåtörjan
Hej
Jag drog in vajern genom hål i väggen via kastblock,  vidare snett ner till vinschen som syns på bilden
i andra änden på ladan in liknande och en tyngd där ner som orkar dra tillbaka ( ca 180 kg)
Jag har styrning med timrar och lägesbrytare ( 4 lägen) allt sådant inne alltså.
Vinsch(ca 1000:- 600kg) och lägesbrytare ( ca 85:) köpte jag via ebay det gjorde jag förresten med vajer också(5 mm rostfri) och  lagerbockar ca 90:-
 1 lagerbock ,sitter en på varje rad för att de inte ska kasa ner, annars rör i rör med ett nylon-glidlager i.
Det är lite svårt att förklara i detalj. skickar lite mer bilder.

Det har blivit över 54 kwh i snitt per dag nu i mars på 24 dagar 1,30 MWh )(högsta dag 110 kwh ,
Men jag har ingen att jämföra med så jag vet inte vad det skulle blivit utan vridningen, det har inte varit två dagar med sol 100% och har ingen annan som har liknande fastmonterade som har hört av sig.

Re: Egentillverkad solföljare. 1-axlad

Plåtörjan
Dagsrekord igen

Re: Egentillverkad solföljare. 1-axlad

Ole Thronborg
Snyggt jobb.
Det går med lite kunskap att bygga det mesta själv till en låg kostnar. Jula, Biltema, Clas Ohlsson m.fl. är guldgruvor.

Kul att se hemmapulare i aktion.

Re: Egentillverkad solföljare. 1-axlad

BengtK
WOW ! det bästa jag sett ! Skall bli intressant hur det blir ju mer sol vi får. Hur gick det t ex i påskas ?
Jättesnygg video !!!
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Egentillverkad solföljare. 1-axlad

Plåtörjan
Summering halvåret (kom igång februari )på den här 18 kw anläggningen.
12,12 MWh det får jag vara nöjd med. April bästa månaden 3159 kwh