EffektbegränsaFronius 17.5

Patrik
Hej, är det någon som vet hur jag kan effekt begränsa Froniusen? Ska kunna göras i Pro meny men hur kommer jag dit?

Mvh Patrik

Re: EffektbegränsaFronius 17.5

Arne
Är det inte via Fronius Solar Web, här ett infoblad:

http://www.fronius.com/cps/rde/xbcr/SID-B08AC69D-282949E4/fronius_international/SE_DS_Fronius_Solar_web_EN_152284_snapshot.pdf

Vi har inte Fronius och vet inte hur det är där.
Säkert någon på forumet som vet, Tommy skulle jag tro
Det du kallar pro meny, kanske är den där premium i infobladet, som de vill ha betalt för?

Re: EffektbegränsaFronius 17.5

Du gör det i växelriktarens webbgränssnitt, återigen - jag har inte min aktiverad för jag ligger långt under alla maxvärden.
<edit>
Nedan är felaktigt, läs inlägg längre ner
</edit>
Jag kan se två bilder som skulle kunna vara intressanta. Jag tror att det är den här som är mest intressant.

Om jag tolkar den rätt så kan du här begränsa hur många W anläggningen får producera, eller så väljer du hur mycket den får exportera.
Det andra alternativet är sista menyvalet EVU-redigerare

Men vad jag kan tolka, så begränsar den bara max produktionen, så om jag haft behov av begränsning så hade jag valt den första bilden och begränsat mängden exporterat.

Jag hade även tagit det med min leverantör, eller Fronius direkt för att vara säker på att jag ställer in rätt parameter på rätt sätt :-)
Förmodligen behöver du också en Smart Meter för att kunna begränsa max export. Det finns en S0 ingång som på någotvis ska kunna kopplas till en elmätare, kan funka med det också - men som sagt, jag är osäker.

Har dom börjat ta betalt för Premium än? Jag har fått min gratis, nu mins jag inte exakt hur jag gjorde. Men börja "Back to old solar.web" klicka på Premium uppe i högra hörnet, sen minns jag inte men någon form av registrering var det säkert. Min premium är giltig till nov 2036

Har du föresten registrerat din växelriktare? Det gav några år extra garanti att göra det.

Re: EffektbegränsaFronius 17.5

Uffe
Det är den den nedre bilden som gäller. Den övre avser styrning via digital utgång (t ex starta A/C över en viss effekt).

Se: http://www.fronius.com/cps/rde/xbcr/SID-FEE6F385-F1E0B04F/fronius_espana/Planungshilfe_dynamische_Leistungsregulierung_EN_042016_388358_snapshot.pdf

Den aktuella menyn är dock lösenordsskyddad. Man får vända sig till sin auktoriserade Froniusåterförsäljare/installatör för hjälp.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: EffektbegränsaFronius 17.5

Visst är det så Uffe.
När man är osäker finns det inget bättre än att testa, så jag gjorde det :-)

Först satte jag ner gränsen till 240W

Lite missvisande ledtext med "Maximal producerad effekt för hela anläggningen" Jag tolkar det som att anläggningen aldrig får ge mer än 240W (i mitt fall), men det den styr är maximalt export.

Det gjorde att produktionen gick ner och exporten gick ner till 172W (varför inte 240"?)

(bild från växelriktarens web)

Tog bort begränsningen igen och fick tillbaks full produktion.

Strömmatning i bilderna är alltså exporten.

<edit>
Bergvärmen gick igång och Strömmatning ändras till Strömbehov

<slut edit>

Så lärde jag mig något nytt idag igen, man lever så länge man lär :-)

Re: EffektbegränsaFronius 17.5

Uffe
Alltid intressant med testa i praktiken.

I teorin är det ingen skillnad mellan teori och praktik. I praktiken är det skillnad.

Trevlig helg!