Effekt vintertid

Hudiksvall
Hej
Jag är helt ny på detta område och kan i princip inget. Dock skulle det vara kul att sätta upp en anläggning hemma. Men det jag är skeptisk till är effekten vintertid.

Om jag skulle köpa en 3kW anläggning och sätta den i perfekt söderläge i Hudiksvall (nedre Norrland vid kusten). Vad kan jag räkna med att få ut för effekt (energi) under månaderna Nov till Feb? Jag gissar att det är minimalt va?

Min anläggning kommer inte innefatta att sälja el. Jag skulle använda allt själv i en separat anläggning för att värma en vattentank. Men behovet finns endast under vintern.

Re: Effekt vintertid

Du får inte mycket dessa månader  kanske 100kwh sammanlagt.
Om ditt behov enbart är på vintern så tror jag att ett litet vindkraftverk skulle vara bättre för dig.

Re: Effekt vintertid

Hej Hudik!

En solcellsanläggning som alltså producerar elektrisk ström, 230 Volt, ger över ett helt år sett, ca 80 % av sin elproduktion från 1 april till 30 sept. Så är det.

I vårt fall vi har en 16,3 kWp solcellsanläggning och den gjorde blygsamma:
nov.  280 kWh
dec.  150 kWh
jan.  220 kWh
feb.  370 kWh.
juni 2510 kWh

Du kan skala ner det till en 3 kW-anläggning, så ser du att det är nästan ingenting den gör under vintern.
Din 3 kW, skulle i dec. göra ca 28 kWh, vilket räcker för att värma 480 liter kallvatten 10 grader till varmvatten 60 grader. Inte mycket!

Skall du ha en solcellsanläggning, som inte är ansluten till elnätet, så måste du ha batterier för att lagra solström producerad på dagen, för att kunna använda den på kvällen/natten, eller under senare dagar. Batterier är kostsamma och kräver underhåll.

Om det är varmvatten du vill ha, så skall du klart inte skaffa en solcellsanläggning, utan en solfångaranläggning. Så kallad solartermi-anläggning. Sådana anläggningar behandlar vi ej i detta forum.
Men det finns litet om det trots det i detta forum. Jag har skrivit litet om det. Sök med sökord solfångare, solkollektorer, solartermi se bla.:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solkollektorer-solf-ngare-erfarenheter-tp5009321.html

Du säger att du vill ha varmvatten under vintern. Varför då gå omvägen över strömproduktion.
En solcellsmodul har en verkningsgrad på ca 15 %, dvs 15 % av solljuset som träffar den blir ström.
En solfångare har mycket bättre verkningsgrad, nämligen ca 80 %, men man får ingen ström, utan all energi blir varmvatten, och på sommaren får man omängder med varmvatten man inte kan göra av med. Energi i form av varmvatten är inte alls lika användbart som energi i form av elektrisk ström 230 Volt.

Du skall då skaffa solkollektorer och vinkla upp den ca 60 à 70 grader och mot söder, pga då får du mest varmvatten under vintern. Det blir dock inte så särdeles mycket ändå, just pga att solen inte visar sig så mycket på vintern.

Vindkraftverk, som Callec nämner, är väldigt dyra om man skall ha ett med litet effekt. Service och underhåll är dyrt. Ett högt torn behövs. Svårt och dyrt att lyfta ner vindgeneratorn för service.

Du kan dock installera en nätansluten solcellsanläggning på 3 kWp, som du nämner, och den kommer att producera ca 2700 kWh under ett år. Du behöver då 12 st solcellsmoduler à 250 Wp, storlek varje modul 1640 x 992 mm och tjocklek ca 40 mm, som riktas mot söder och uppvinklas ca 35 grader. Du kan låta all din producerade solström gå in på allmänna elnätet och sälja den. På vintern, när du behöver varmvatten kör du din elektriska varmvattenberedare och förbrukar då dina 2700 kWh. Du använder då elnätet som ett batteri för att lagra din solström tillverkad på sommarhalvåret och plockar ut energin på vintern. Fina fisken!
Med 2700 kWh kan du av 10 gradigt vatten göra hela 46,2 m3 varmvatten 60 grader. Det räcker till julbadet för hela tjocka släkten och litet till.

Eller är din fastighet inte elnätansluten? Du säger inget om det.
Kanske på landet utan elnät?

Re: Effekt vintertid

Hudiksvall
Tack Callec och Arne

Det var precis som jag misstänkte alltså. Jag får nog tänka om.

Re: Effekt vintertid

Rikkitikkitavi
Tänk också på att en solfångarinstallation dimensionerad för vinterförhållanden kommer ge massor av överskottavärme sommartid, vilket kan ge problem med installationens driftsäkerhet om den inte görs rätt.