ETC el hyrköpa solceller?

TommyE
Såg det här idag, vad tycker Ni - bra eller lurendrejeri?

http://etcel.se/kunder/nu-kan-du-fa-solceller-pa-ditt-tak

Re: ETC el hyrköpa solceller?

BengtK
Verkar vara ett utmärkt alternativ.
Finns - i betydligt större skala - hos ett svenskt företag Soltech Energy.
http://www.soltechenergy.com/sv/nyheter/femte-ordern-staden-ningbo-soltechs-dotterbolag-asre
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: ETC el hyrköpa solceller?

TommyE
Jag drog iväg en intresseanmälan, få se vad som kommer ut av det.

Faktiskt påminner det väldigt mycket om ett förslag som jag skickade till Rexel (och Miljöpartiet) för ca 1 år sedan.
Den stora nackdelen som jag spontant ser är att jag binder upp mig till ETC som elleverantör i cirka 10år

Re: ETC el hyrköpa solceller?

Henrik.L
Jag gillar idén för det gör att alla, oavsett ekonomisk förutsättning, kan installera solceller.
Däremot så betalar ETC dåligt för överskottsel. 4e sämst av 28 frågade bolag.
Kan man byta bort först när systemet är betalt...

Länk till listan
11,97 kW (38 * 315W ECSolar) 76 m2
15 paneler syd, 12 väst, 11 öst, alla 17graders lutning
SolarEdge med optimerare på varje panel
Länk till produktionsdata - SolarEdge
Länk till produktionsdata - PVoutput

Re: ETC el hyrköpa solceller?

Det är så jag förstår texten.
Anläggningen är deras till den är fullt betald och så länge den är deras så måste du köpa å sälja av dom.

Re: ETC el hyrköpa solceller?

Funderar på det där med betalt.
I det här fallet känns det som att betalningen blir bra. Dom betalar spotpris för det dom köper - ser det ut som i filen, men sen betalar dom även av på lånet för hela summan som el köps för. Det dom tar i ränta är elcertifikaten och ursprungsgarantier, för hela produktionen.

Jag måste tänka på det här något varv till, ska bli spännande att se förslaget när/om det kommer.

Re: ETC el hyrköpa solceller?

Henrik.L
Tabellen är lite otydlig där eftersom vi bara har tagit några exempelpriser på timspot.

Problemet är att ETC inte tar timspot utan dygnspotsmedel... och priset är dyrare dagtid så de tjänar på detta. Senaste veckan är medianpriset ca 5 öre högre på dagtid än dygnsmedel...

http://www.nordpoolspot.com/Market-data1/Elspot/Area-Prices/SE/Hourly/?dd=SE3&view=chart

men någonstans måste de givetvis tjäna på detta... bara man jämför med vad det skulle bli om man själv lånade dessa pengar.
[...]

Tydligen är jag intressant, dom ringde upp mig idag och ville veta mer om hur jag tänker med min nuvarande anläggning och få lite andra svar oxå. Dom ska återkomma i morgon eller på tisdag nästa vecka med mer info.

Re: ETC el hyrköpa solceller?

callec
Jag kan tänka mig attdet tar 20 år innan ni övertar anläggningen.
Hur sätts priset på anläggningen vilket är av intresse för tiden?
Vad händer vid ägarbyte, ny ägare kanske inte vill ha det här upplägget?
Upplägget finns i USA och Kanada men är inte speciellt populärt.

Re: ETC el hyrköpa solceller?

TommyE
Svaren finns på sidan.
Om kunden vill kan h.n köpa loss anläggningen i förtid.
Vid ägarbyte, så får den nya ägaren bestämma om anläggningen ska fortsätta som tidigare, eller om den ska förtids betalas eller om den ska monteras ner.

Det som är intressant för mig är hur lång tid det tar innan den blir "min", enligt dom så tar det ca 10år, men det återstår att se.
Det jag gillar mest är att dom skriver att "jag" betalar anläggningen genom att betala för strömmen som den genererar. Dvs kostnaden som jag ändå skulle betalt för strömmen går nu till anläggningen istället.

Jag låter nog rätt så övertygad, men jag är skeptisk som tusan. Det låter i mina öron för bra för att vara sant och då brukar det vara det också. Jag ska syna kontraktet noga innan en ev påskrift.

Re: ETC el hyrköpa solceller?

TommyE
Nu blev det helt plötsligt på allvar.
Jag fick erbjudande om att komplettera min anläggning med en till på 33 paneler a 260W (8,58kWp) som hyrköp. Jag har inte fått det ekonomiska än, men ok att göra själva köpet från finansiärerna.

Det känns faktiskt riktigt lockande (om ekonomin inte drar iväg alldeles). Jag får två anläggningar på 2,32+8,58=10,9kWp. Med ett utbyte på 850kWh/kWp så får vi ca 9,3MWh per år. Vi förbrukar ca 11MWh, det blir väldigt lite ström över att köpa från andra källor. Om jag förstår det rätt så säljer dom bara sol-el, så då blir vi 100% sol-el försörjda

Det ska bli väldigt intressant att se offerten när den kommer, det låter fortfarande för bra för att vara sant, men det spritter i "vill ha" nerverna.

Re: ETC el hyrköpa solceller?

magneten
Verkar ju vara en helt ok lösning då det är många som inte vill slanta upp med 100000 för en anläggning.

Installerar de den nya anläggningen åt dig? Eller får du lov att göra det själv mot att kostnaden blir lägre?

Re: ETC el hyrköpa solceller?

TommyE
Jag vet inte än, men jag får uppfattningen att dom gör allt. Jag hoppas att dom har Fronius växelriktare så att jag kan koppla ihop deras och min uppföljningsmässigt.

Re: ETC el hyrköpa solceller?

magneten
Har du hört något mer från ETC?

De skriver iaf på sin hemsida att det blir billigare om man köper paneler själv och skruvar upp (förutsätt att man har eller får låna pengar förstås) Är ju tokbilligt att låna i dagsläget så för dig som redan har vanan inne och en överdimensionerad riktare så är det ju ingen match att slänga upp lite fler paneler på egen hand! bara att KÖRA PÅ! :)

Re: ETC el hyrköpa solceller?

TommyE
Nej inget nytt från ETC. Men dom sa att dom har många sökande och att det kommer ta tid.

Jag funderar mkt runt det där med ekonomin och ibland är jag helt övertygad om att det är ett bra finansieringssätt, ibland är jag helt övertygad om att det är helt värdelöst. Den här månaden har påverkat mig åt det negativa hållet, vi har haft regn och snö, täta moln och mkt lågt utbyte nästan hela månaden.
Blir det inte ETC, så tror jag att jag köper 11st paneler nästa år (totalt 5,5kWp).

Re: ETC el hyrköpa solceller?

magneten
Tror du gör ett klokt val!

Tror oxå eventuellt attETC vill ha ett beviljat solcellstöd innan de bygger...

Re: ETC el hyrköpa solceller?

TommyE
Solcellsstödet är en av de saker som ligger och gnager. I någon konversation som jag haft så lät det som att dom tar det stödet (det låter konstigt jag vet, men så lät det). Om jag inte får stödet själv, så blir "räntan" väldigt hög. Vad kan en anläggning på strax under 9kWp kosta installerad och klar? Vattenfall tar nästan 200Kkr. Vilket då ger ca 40Kkr i stöd.
Jo jag vet att Vattenfall är allt annat än billiga, men det är en enkel siffra att hämta.

Jag gillar/ogillar finansieringen också. Det är ju hur bra som helst att jag betalar anläggningen med den ström som den genererar. Men det är inte så bra att jag under ca 10år inte kan undkomma att betala för strömmen, dom tar ju betalt för allt som produceras. Men å tredje sidan så köper dom tillbaks överproduktionen och då får jag 60öre i skattereduktion.... det blir lite för mycket för mitt lilla huvud det här.

Men jag har inte fått några papper av dom än, så allt är spekulationer.

Re: ETC el hyrköpa solceller?

Tror det blir svårt för de som söker solcellsbidrag nu, det måste sättas till mer penga
Utan dessa 35% extra marginal för ETC så har affären inget värde längre.

Re: ETC el hyrköpa solceller?

Jag fick offerten idag och har tackat nej till den, dom blev mer än dubbelt så dyra som ex solcellsgrossen.se Tanken var god, men prissättningen helt fel.

Re: ETC el hyrköpa solceller?

magneten
Har du lust att dela med dig av offerten och hur de har tänkt? Kan vara bra att veta om det är något att kanske rekomenderas för någon som inte vill bygga själv.