"Dumsnålt" att köpa 250W Poly panel för under 1000kr

"Dumsnålt" att köpa 250W Poly panel för under 1000kr

danielu
Hej!

Vad tror ni om dessa? Solcell Renesola virtus II poly 250w 15% effektivitet. De har fått riktigt bra ranking hos Photon.

Produktblad http://www.swedensol.se/pdf/renesola.pdf

Jag har reserverat ett parti för strax under 1000-lappen styck, inkl frakt.

Som nybörjare har jag svårt att avgöra om det är bättre att satsa på exemelvis 300w poly eller 250w mono för dubbla priset. Tacksam för råd :)
Azimut 52

Re: "Dumsnålt" att köpa 250W Poly panel för under 1000kr

callec
det lägsta priset som täcker ditt behov, det ska du ta.
Om du inte får plats, då får du tänka en gång till

Re: "Dumsnålt" att köpa 250W Poly panel för under 1000kr

Greger
Har själv valt dessa(dock mono 250W), de har ju uppenbarligen bra betyg/utbyte från Photon. Tycker nog att det är ett bra köp.
//Greger

Re: "Dumsnålt" att köpa 250W Poly panel för under 1000kr

Anders J
Till det priset skulle jag köra, billigt!
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: "Dumsnålt" att köpa 250W Poly panel för under 1000kr

danielu
Ja det känns ju lite som att det bara är att köra, vill försäkra mig om att jag inte är fartblind. Har läst på om solceller i någon veckas tid och nu är jag på väg att köpa ett parti solceller för 35000kr.

Jag ska dock ringa till Stockholms stad imorgon och höra om det verkligen behövs bygglov, de flesta kommuner kräver inte det så länge panelerna följer takets vinkel (dvs monteras platt mot tak).
Vill förstå hur omfattande en eventull bygglovsprocess är innan jag slår till på panelerna.
Azimut 52

Re: "Dumsnålt" att köpa 250W Poly panel för under 1000kr

Photon var nytt för mig, men hittar inget om ranking, kan någon hjälpa mig med en länk?

Re: "Dumsnålt" att köpa 250W Poly panel för under 1000kr

danielu

Re: "Dumsnålt" att köpa 250W Poly panel för under 1000kr

Absolut inte dumsnålt, köpte mina REC 255w för ca 2100inkl frakt frakt från tyskland förra våren och du har ju hyfsat ok med takyta oxå för att efå till en rejäl anläggning även med 250w paneler, vart har du hittat dessa paneler?

skulle du inte få fulla pallar vid din beställningen, kan jag absolut tänka mig att köpa typ 5-6st oxå

Re: "Dumsnålt" att köpa 250W Poly panel för under 1000kr

Norrlandssol.
Borde stå på kommunens hemsida om du behöver bygglov, men oerhört töntig att ens behöva bygglov för detta! Bygganmälan borde räcka! Bygglovet torde blir dyrt!

Jag behöver bygglov för mer än 8kvm, lyckades klämma in 8585w på 8kvm... Var inte lätt med det gick!

Re: "Dumsnålt" att köpa 250W Poly panel för under 1000kr

danielu
:)

Genom en ett företag som köper skadat gods av försäkringsbolag, tror att dom hade 60+ totalt. Av dessa var 48 oskadda, får se om jag köper samtliga men förmodligen nöjer jag mig med 36st.
Azimut 52

Re: "Dumsnålt" att köpa 250W Poly panel för under 1000kr

magneten
Ok men då kanske det ändå finns möjlighet att komma över resterande paneler?

Re: "Dumsnålt" att köpa 250W Poly panel för under 1000kr

danielu
Tveksamt om jag köper panelenerna, måste först veta om STockholms stad ger mig bygglov.

Jag pratade precis med Stockholms stad vad som gäller för vanliga enfamiljsvillor - bygglov krävs alltid.

Det finns ingen färdig checklista för processen, men den här går att använda: Byta fasadmaterial flerbostadshus

Handläggningstiden är max 10v från att kompletta handlingar kommit in. Det är bra om produktbladet för solcellspanelen bifogas ansökan.

Att det går att bygga ett Attefallshus på tomten utan bygglov är något paradoxalt.

Tråkigt som byggnadsnämnen inte godkänner solceller med blå färgton på mitt svarta tak, jag köper nog inte några solceller innan bygglovet är färdigt. Suck.
[...]

Annonsen borta..! Jag kanske skulle vara sugen på några paneler till bra pris...

För de priset skulle jag köpt de 36 panelerna, tror du får bygglovet, om ej huset är K eller Q märkt och har nåt speciellt tak...

Re: "Dumsnålt" att köpa 250W Poly panel för under 1000kr

danielu
Ring Johan Skärblom på Godsinlösen, 070-412 73 72. Jag köpte 36 av totalt 48 paneler.

Jag har ett vanligt plåttak på ett funkishus byggt -65
Azimut 52

Re: "Dumsnålt" att köpa 250W Poly panel för under 1000kr

Norrlandssol.
Så det vart affär? Vet inte vart jag ska rymma fler... Men prisvärt...

Ingen mail eller dylikt?

Re: "Dumsnålt" att köpa 250W Poly panel för under 1000kr

danielu
Yes det blev affär :)

forsaljning@godsinlosen.se
Azimut 52