Driftdata kWh/kWp

1 ... 9101112131415 ... 23

Re: Driftdata kWh/kWp

tor_fransson
Bara tre dagar under maj som inte var strålande sol här i nordöstra Stockholm/södra Roslagen. 174kWh/kWp. Min installation verkar vara måttligt påverkad av temperatur, maxeffekt under månaden har varierat ganska lite - mellan 0,76 och 0,8kW/kWp och det inkluderar att det varit väldigt mycket pollen på panelerna de senaste två veckorna.

Re: Driftdata kWh/kWp

Mono Wafer
2018 Maj, gav min site Solsidan produktion 618,6 kWh som med 3,64 kWp ger 169,9 kWh/kWp, vilket är en riktig rekordmånad sedan anläggningens start 2015-05, ligger klart högre än alla andra månader under denna tid. Ändå har effekten under månaden oftast toppat under 3 kW, riktaren ger som mest 3,2 kW. Begränsningar: snedskugga från takkupa

Re: Driftdata kWh/kWp

BengtK
Maj 2018 gav 1,455.64 kWh med installerat 8,085 blir detta 180 kWh/kWp.
Klart över Maj 2017 som gav totalt 1216,04 kWh - 150,41 kWh/kWp.
Också högre än Maj 2016 som var all time high ( 1399,17 kWh - 173,06 kWh/kWp )
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Driftdata kWh/kWp

Johan Fält
Maj 2018 är min bästa månad hittills, 2788 kWh på min 14,5 kWp ger 192 kWh/kWp.
Har spolat bort pollen vid tre tillfällen med högtryckstvätt, men kan inte se någon märkbar produktionsskillnad.
Totalt 19 kWp på 20 A abonnemang (13,9 kW)
Solaredge 17K. (15,7 kWp)
Solax X3-Hybrid 10 kW. (3,3 kWp)
54 st Trina 270 W.
16 st Trina 275 W.
Energilager 9,8 kWh LG-Chem RESU 10h
Söderläge 40 grader taklutning, TP-plåt, ingen skuggning.
Enköping

Re: Driftdata kWh/kWp

Johan Fält,
Står det verkligen uttryckligen i skötselinstruktionen för dina paneler att man kan eller ska rengöra panelernas täckglas med högtryckstvätt? Sådant vatten är inte det vanligt kranvatten? Blir det då inte salter kvar på täckglasen när det vattnet avdunstar som kan skada täckglasen? Har du anti-reflexbehandlade täckglas eller billiga paneler utan sådant?

Maj 2018:  2507 kWh, för 16,35 kWp blir 153,3 kWh/kWp. ca 10 % bättre än förra årets maj.

Bekanten fick 3337 kWh, för 20,12 kWp blir 165,9 kWh/kWp. ca 13 % bättre än förra årets maj.

Att maj månad är så bra beror även på att den har en extra dag, nämligen 31 dagar.
Samt att lövverk inte fullt har slagit ut och orsakar skugga.

Re: Driftdata kWh/kWp

Johan Fält
Arne:
Det egentliga syftet var att ta bort fågelspillning, så pollenspolningen blev en ren bonus. Har egen brunn, så vattnet borde inte vara mycket värre än regnvattnet.
Tror inte att glasen är behandlade, de var nog för billiga för det (Trina 270 W poly).
[...]

Arne
Men står det i den skriftliga skötselbeskrivningen att högtryckstvcätt kan användas?
Jag misstänker nämligen att man förverkar tillverkarens garantier om man använder högtryckstvätt.

Regnvatten är ju destillerat vatten och måste väl innehåller mycker låga salthalter och är bra för rengöring av täckglasen. Vatten från egen brunn eller kommunalt vatten, är inte destillerat vatten utan innehåller en hel del salter.

Re: Driftdata kWh/kWp

Roland
Dina trina 270w paneler har nog anti reflex behabdling alla gånger om de inte är väldigt gamla. Mina har det iaf.

Sedan tror jag också att fågelskiten fräter mer än vattnet fu spolar av panelerna med. Men kanske räcker att använda vattenslangen?

Mvh
Roland

Re: Driftdata kWh/kWp

Mono Wafer
2018 Juni, gav min site Solsidan produktion 580 kWh som med 3,64 kWp ger 159,3 kWh/kWp, vilket är mycket bra, dock lägre än rekordmånaden Maj. Begränsningar: snedskugga från takkupa.

Re: Driftdata kWh/kWp

tor_fransson
155kWh/kWp här i åkersberga. Inga produktionssänkande fakturer utöver molnighet. Bara 12 dagar med helt klar himmel och full produktion, jämfört med Maj som hade 26(!) dagar.

Re: Driftdata kWh/kWp

BengtK
Rakt i söder:Juni 2018 gav 1,318.67 kWh med installerat 8,085 blir detta 163 kWh/kWp.
Rakt i norr  :Juni 2018 gav 982.03 kWh med installerat 8,1 blir detta 121 kWh/kWp.

Utbytet åt norr blev således 74,5% av vad södersidan gav.

[...]

Juni 2018:  2530 kWh, för 16,35 kWp blir 155 kWh/kWp. ca 20 % bättre än förra årets juni

Bekanten fick 3418 kWh, för 20,12 kWp blir 170 kWh/kWp. ca 21 % bättre än förra årets juni.

Båda anläggningarna är de samma som juni 2018. Mer sol nu juni 2018 jämfört juni 2017, alltså.
Förvånansvärt stor skillnad.

Re: Driftdata kWh/kWp

177kWh/kWh blev det för Juni på den stora anläggningen med SMA 9000 och 9,58kWp med paneler :) har varit tämligen gött väder här på Västkusten :)

168kwh/kWh i Juni för min lilla anläggning med 8st 200w Luxor paneler ihop med sma 3600 riktaren som nu jobbar med lite lägre verkningsgrad pga endast 1,6kw paneleffekt.

Är något förvånad och glad av det relativt höga utbytet trots underdimensionen.

Re: Driftdata kWh/kWp

TommyE
Ja vad ska jag säga, juni i Kiruna = inte bra alls, väcker lusten att flytta.
6.0kWp gav 673,9kWh eller 112,3kWh/kWp och därmed den sämste juni hittills. Men det lämnar såklart utrymme för förbättring. Nu ska sägas att Juni inte varit någon höjdar månad under något av de tre år vi haft anläggningen igång. Hoppas att Juli ska bli bra i år, den har iaf börjat bra.

Re: Driftdata kWh/kWp

MagnusG
Jag fick ihop 147 kWh/kW.
Vår installation verkar lite mer känslig för värme (svart tak + svarta paneler + stor sammanhängande yta)!?
Min teori just nu iallafall, men ska försöka mäta någon gång.
Så fort det är lite molnigt och solen kommer fram så loggas ofta maxeffekt så verkar inte vara något fel på själva installationen.
36x Recom Solar Black Panther 300W, totalt 10,8 kW mot SSÖ i 45 graders vinkel. Fronius Symo 10.0-3-M
Loggar med Raspberry PI/Domoticz
https://pvoutput.org/list.jsp?id=65351

Re: Driftdata kWh/kWp

magneten
Svarta monopaneler blir helt klart varmare tyvärr (Här både och och det är inte ovanligt att de svarta blir minst 10 grader varmare...

Re: Driftdata kWh/kWp

Arne
Har du mätt upp det att dina svarta blir 10 grader varmare, än dina vanliga paneler, eller är det bara ett antagande?

Jag såg att i Heckerts datablad för solcellsmoduler 270 - 290 Wp monokristallina, anger de något nytt, nämligen NMOT-värde.
Det är "Normal Modul Operations Temperature" vid bestrålningsstyrka 800 W/m2 och omgivningstemperatur 20 oC, på ren svenska normal driftstemperatur.
De anger där 43,70 grader C för alla från 270 till 290 Wp. Det betyder alltså att solcellerna inuti paneler håller 43,7 oC, då utomhustemperaturen är 20 grader, vid bestrålningsstyrkan 800 W/m2.
Det är troligen för vanliga moduler. Men kanske de svarta blir lika varma?
De anger i databladet att svart utförande kan fås på begäran. Men oklart om alla angivna data även gäller svarta.

Re: Driftdata kWh/kWp

magneten
Det är uppmätt verklig skillnad på poly och monomodul bredvid varandra.

Alla tillverkare anger även de mer realistiska NOCT datan för sina moduler som ligger närmare verkligheten än STC. I verkligheten blir dock panelerna lätt mellan 50-70 grader beroende på montaget/kylningen/omgivningstemperaturen.

Monopabeler med svarta celler och ibland även svart baksida blir dock alltid varmast och ger således mindre el jämfört med en poly på samma W med vit baksida.

Re: Driftdata kWh/kWp

Roland
Juli fick jag 1320 kwh på min öst - västliga anläggning med 27 graders taklutning på 8.6 kwp i göteborg. Mao 152 kwh / kwp.

Dock har jag då endast singel mppt och viss skuggning av skorsten. Undrar hur många % förluster det ger ...

Anyway får väl denna månads produktion anses vara helt ok givet lutningen men så har ju solen varit framme extremt mycket också!

Re: Driftdata kWh/kWp

MagnusG
I Östergötland får jag ihop 153 kWh/kWp på min anläggning.
Jag har som sagt svarta paneler/ramar/tak vilket gör den lite mer värmekänslig.
Max utetemp som jag mätt är från den 25 juli, då stod den på 35,7 grader ...
Tittar man på andra halvan av juli så har temperaturen aldrig varit under 15 grader.

Totalen på året ca 7610 kWh så ska inte klaga... (oxå med tanke på att spotpriserna pendlar runt 60 öre/kWh nu).