Driftdata juli 2014

nelos
Här är driftdata för juli 2014 för svenska, finska och norska anläggningar i piko solar portal och Pvoutput:

http://piko-solar-portal.de/
http://pvoutput.org/

Bästa utbytet blev 179.8 kWh/kW.

Anläggningarna listade i fallande utbytesordning:

Lunken179.8 kWh/kW
Engelska_Vagen175.1 kWh/kW
Nybacksgatan 2170.6 kWh/kW
MB Solar168.1 kWh/kW
Betula 2013165.0 kWh/kW
Söderkulla Gård164.9 kWh/kW
2,3kwp164.5 kWh/kW
TJ Solar164.0 kWh/kW
Lyngåkra 4:179163.1 kWh/kW
Solskivan1162.6 kWh/kW
Svinebacka Power162.0 kWh/kW
Loke 110161.9 kWh/kW
Klockarebanken 14:I161.4 kWh/kW
Bo Solar158.9 kWh/kW
Högtorps Gård158.8 kWh/kW
Solaris158.5 kWh/kW
Ellosgatan Gbg157.1 kWh/kW
Micke_Solar156.6 kWh/kW
EK Solar156.4 kWh/kW
Lyckedal156.3 kWh/kW
Strandbro155.0 kWh/kW
Larsens Residence, Ed, Sweden154.8 kWh/kW
Oxie153.9 kWh/kW
IO Solar152.9 kWh/kW
Mollukka152.3 kWh/kW
Bergstena Backgarden152.2 kWh/kW
Enerum151.5 kWh/kW
Inger2151.1 kWh/kW
Bigatan150.8 kWh/kW
Solstrimman150.7 kWh/kW
AL Solar150.4 kWh/kW
Solbacken150.2 kWh/kW
callebo149.8 kWh/kW
BJ_Solar149.8 kWh/kW
Klockarebanken 14:II149.2 kWh/kW
Luddes149.0 kWh/kW
Tuulipirtti149.0 kWh/kW
Kaj Solar148.8 kWh/kW
Rosengatan28148.5 kWh/kW
MP Solar146.2 kWh/kW
Sjoekarby144.9 kWh/kW
Skogsvagen1144.5 kWh/kW
Solzilla144.0 kWh/kW
Sebeks solcell 2, Ransta143.7 kWh/kW
PalonenLABS143.5 kWh/kW
Kavlanda143.4 kWh/kW
Solar_Ryftes142.6 kWh/kW
Trond Solar System140.4 kWh/kW
Sebeks solcell 3, Ransta140.3 kWh/kW
swedensol139.2 kWh/kW
Mats Solar138.9 kWh/kW
GreenMarina138.7 kWh/kW
Solhyttan137.5 kWh/kW
Brattehall137.5 kWh/kW
Nelos135.2 kWh/kW
Larkvagen135.1 kWh/kW
Örnnästet133.5 kWh/kW
Vaxjo Sweden133.2 kWh/kW
Sandefjord NORWAY132.7 kWh/kW
Sexmansgarden131.9 kWh/kW
MG Solar131.6 kWh/kW
Vicker128.1 kWh/kW
Hanko1124.7 kWh/kW
Bråta-Mölnlycke123.2 kWh/kW
Kaaliperhosenkatu Pori Finland101.1 kWh/kW
Berndt Solar96.3 kWh/kW
SE Veberöd Möllegatan 680.6 kWh/kW

Re: Driftdata juli 2014

magneten
Snygg sammanställning av dig nelos, toppenbra!

Re: Driftdata juli 2014

nelos
Ja, man får en tydligare bild av hur mycket som är normalt för en anläggning med en sådan lista.
Ska få med Sunny portal också tänkte jag, så ökar det statistiska underlaget ordentligt.

Gjorde de första sammanställningarna för hand, men nu är det ett program som gör grovjobbet, bara lite handpåläggning krävs.

Re: Driftdata juli 2014

Norrlandssol.
Hur kan anläggningen som ligger längst ned producera så lågt?

Re: Driftdata juli 2014

nelos
Veberöd-anläggningen längst ned i listan är den felkopplade anläggningen som diskuterats här:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ar-utbytet-ok-td5004614.html

Den är åtgärdad nu så augusti-utbytet kommer vara fullt normalt för den.

Re: Driftdata juli 2014

Vad jag har upptäckt är att det skiljer ganska mycket mellan de värden som ackumuleras hos PVsolar och vad SolarEdge invertern själv rapporterar!?!

Den visar några % för lite.
När jag matat in de värden ifrån Växelriktaren som även finns hos SolarEdge server så blir det 153,28kWh/Kwp. 2031kWp i Juli rekord för mig.
Det är lite bättre än 144,9 enligt den vanliga loggningen. Se Sjoekarby.

Är det någon mer som har upplevt att värdena inte summeras rätt?

Sent: Monday, August 04, 2014 9:47 PM
Subject: Driftdata juli 2014

[...]

Knipen 159.8 kWh/kW
[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Driftdata-juli-2014-tp5005255.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Drift och underhåll, email [hidden email]

Re: Driftdata juli 2014

Snyggt nelos!

Verkligen intressant och framförallt överskådligt!

Gällande Calles fundering för felrapportering känner jag igen att jag sett någon gång ett annorlunda/olika värden mellan PVoutput och Sunnyportal. Noterade detta, men inget mer. Det rörde sig inte om gigantiska skillnader, men noterbara. Funderade inte så mycket mer på detta...

Re: Driftdata juli 2014

Henrik
Mycket bra Nelos! Hade varit kul att lägga till min anläggning i pv output men det verkar krångligt..
24 st Jam6 255W, 12 st Jam6 260W 3 strängar. 9,24kW. Fronius Symo 6.0 + 3.0 Vinkel 39 grader i rakt söderläge. Ställning på mark.
Soldemo Sträng 1&2
Soldemo Sträng 3

Re: Driftdata juli 2014

Nelos, går det få med växelriktarfabrikat i en kolumn? Detta för att ge en bild av om vissa fabrikat utmärker sig åt något håll, visserligen är det många parametrar som påverkar resultatet så kanske ingen idé med mitt förslag? Det jag mest är ute efter är resultat vanliga växelriktare vs. system med effektopimerare typ SolarEdge.

Re: Driftdata juli 2014

Henrik, om jag klarar det, så klarar du det, för jag är totalt kass!

Tror Filip har en tråd, hur man går tillväga, hitta en litet nyare Android telefon, som kör senare androidversion än 2.1.

Är kul att följa, samt kul att ha appen i telefonen, på semester på annan ort under sommaren och kunna kolla läget..

Re: Driftdata juli 2014

Henrik
Jag har ju fronius solar web app, så jag kan ju läsa vart som helst. Behöver man verkligen en telefon bredvid för att få det att fungera? Jag har ju mycket nymodigheter i min växelriktare, wlan etc. Borde kunna fixa det på annat sätt
[...]

Uffe
Mig veterligt finns det inget enkelt sätt att ladda upp livedata från Fronius till PVOutput. Om någon vet så tipsa gärna.

Själv laddar jag upp månadsrapporten (Excel) från Fronius Solar.web via CSV loadern i PVOutput efter månadens slut. Då kan jag jämföra värden på dags- och månadsbasis vilket räcker för mig. Kräver dock lite editering av datumformat mm. i Excel men inget avancerat.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Driftdata juli 2014

Undrar hur det kommer sig att du ligger en halvtimma efter alla andra.
Tittar på Norden live.

SV: Re: Driftdata juli 2014

Solaredge tillåter bara 50 API förfrågningar på dygn eller så. Alltså kan jag bara föra över info var 15e minut. Ställer jag in den oftare så klagar den på att jag gör för många förfrågningar.
Sedan så verkar det läggas till ytterligare 15min.
Kan vara det att mätvärdena är synkade med 0, 15, 30, 45. När Pvoutput vill ha mätvärdet för kl x;00 så finns det ännu inte utan det tar lite tid att sortera det eller så. Man får alltså allt fördröjt med 15 till 30min.
Jag har påpekat problemet och skall testa lite inställningsändringar.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- callec [via Solcellforum] skrev ----

Hej
Undrar hur det kommer sig att du ligger en halvtimma efter alla andra.
Tittar på Norden live.
SO-läge, 33 grader. Göteborg
41st BenQ SunForte 325w, SMA STP12000-10.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Driftdata-juli-2014-tp5005255p5005281.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Drift och underhåll, email [hidden email]

Re: Driftdata juli 2014

Nu finns även växelriktarfabrikat med i listan.

NamnUtbyte __________Växelriktare
Lunken179.8 kWh/kWSMA Tripower 12000 TL
Engelska_Vagen175.1 kWh/kWKostal
Nybacksgatan 2170.6 kWh/kWAurora PVI 3.6 OUTD
MB Solar168.1 kWh/kWKostal
2,3kwp166.7 kWh/kWSMA Sunny boy 2000
Betula 2013165.0 kWh/kWKostal
Söderkulla Gård164.9 kWh/kWKostal
TJ Solar164.0 kWh/kWKostal
Lyngåkra 4:179163.1 kWh/kWKostal
Solskivan1162.6 kWh/kWFronius IG Plus 100 V-3
Svinebacka Power162.0 kWh/kWSMA SB 3600TL-21
Loke 110161.9 kWh/kWSMA Sunny Tripower 10000TL-10
Klockarebanken 14:I161.4 kWh/kWSMA Sunny Boy 3000
Bo Solar158.9 kWh/kWKostal
Högtorps Gård158.8 kWh/kWKostal
Solaris158.5 kWh/kWKostal
Ellosgatan Gbg157.4 kWh/kWSMA STP12000-10
Micke_Solar156.6 kWh/kWKostal
EK Solar156.4 kWh/kWKostal
Lyckedal156.3 kWh/kWKostal
Strandbro155.0 kWh/kWSMA STP10000TL-10
Larsens Residence, Ed, Sweden154.8 kWh/kWKostal
Oxie153.9 kWh/kWKostal Piko 7.0
Sjoekarby153.3 kWh/kWSolaredge 15E
IO Solar152.9 kWh/kWKostal
Mollukka152.3 kWh/kWKostal
Bergstena Backgarden152.2 kWh/kWSMA 6000 TL20
Enerum151.5 kWh/kWKostal
Inger2151.1 kWh/kWKostal
Bigatan150.8 kWh/kWSMA SB2500TL-21
Solstrimman150.7 kWh/kWStecaGrid 8000+
AL Solar150.4 kWh/kWKostal
Solbacken150.2 kWh/kWSMA 4000TL
callebo149.8 kWh/kWSolar Edge SE7000
BJ_Solar149.8 kWh/kWKostal
Klockarebanken 14:II149.2 kWh/kWSMA Sunny Boy 3000
Luddes149.0 kWh/kWKostal
Tuulipirtti149.0 kWh/kWKostal
Kaj Solar148.8 kWh/kWKostal
Rosengatan28148.5 kWh/kWSamil SolarRiver 3000TL
MP Solar146.2 kWh/kWKostal
Skogsvagen1144.5 kWh/kWKostal
Solzilla144.0 kWh/kWKostal
Grasbo1143.7 kWh/kWSMA SB 3000TL-21
Sebeks solcell 2, Ransta143.7 kWh/kWSMA Sunny Boy 4000TL
PalonenLABS143.5 kWh/kWSMA Sunny Boy 3000
Kavlanda143.4 kWh/kWKostal
Solar_Ryftes142.6 kWh/kWSMA
Trond Solar System140.4 kWh/kWSMA Sunny Boy 4000 TL
Sebeks solcell 3, Ransta140.3 kWh/kWSMA Sunny Boy 2100TL
swedensol139.2 kWh/kWsma 3600
Mats Solar138.9 kWh/kWKostal
GreenMarina138.7 kWh/kWKostal
Solhyttan137.5 kWh/kWKostal
Brattehall137.5 kWh/kWKostal
Nelos135.2 kWh/kWKostal
Larkvagen135.1 kWh/kWKostal
Örnnästet133.5 kWh/kWKostal
Vaxjo Sweden133.2 kWh/kWKostal
Sandefjord NORWAY132.7 kWh/kWEnergy Monitor
Sexmansgarden131.9 kWh/kWSMA Sunny Tripower 7000TL-20
MG Solar131.6 kWh/kWKostal
Vicker128.1 kWh/kWSMA Sunny Boy 4000TL
Hanko1124.7 kWh/kWKostal
Bråta-Mölnlycke123.2 kWh/kWKostal
Kaaliperhosenkatu Pori Finland101.1 kWh/kWKostal
Berndt Solar96.3 kWh/kWKostal
SE Veberöd Möllegatan 680.6 kWh/kWKostal

Re: Driftdata juli 2014

Norrlandssol.
Verkar vara övervägande Kostal..

Re: Driftdata juli 2014

callec
Datan är från kostals portal och PVoutput.
Skulle SMAs portal vara med så skulle den sopa banan med allt annat.
Jag tro SMA har 40% av totalmarknaden, överlägset störst.
Kostal har någon procent.

Re: Driftdata juli 2014

Re: Driftdata juli 2014

Nu är det så pass många system med i statistiken att man kan göra en lite mer ingående analys av data.

Jag provade att göra ett histogram över fördelningen för utbytet.
Med intervall på 10 kWh/kW blev det mellan 3 och 19 system för den viktiga delan av kurvan.

Här är fördelningen:

Med ännu mer data hade man kunnat gå ned till intervall på 5 eller ännu mindre och fått en mer finkornig kurva.

Ett fåtal system nådde uppåt 180 kWh/kW.
De flesta låg runt 150-160 eller något lägre.
Ett fåtal ned mot 120 kWh/kW.

Med mindre än 100 Kwh/kW är det troligen något fel på anläggningen, eller så är det väldigt skuggigt...