Driftdata januari 2015

Här är driftdata för januari 2015. Programmet som läser informationen behöver uppdateras, ju nu finns inte alla system med.
Men det är ändå en god bit över 100 system, så jag postar aktuell ställning ändå.

Anläggningarna listade i fallande utbytesordning:

BORTTAGEN, FELAKTIG

Re: Driftdata januari 2015

Lunken
Titta på månadens bästa anläggning varför det va så stort hopp till 2:an
Tittar man på värdena som finns på sunnyportal, så får jag till att den har ett utbyte i januari på 16,98 kWh/kW
Tillkännedom

Re: Driftdata januari 2015

nelos
 Aha, tack för det!
Det gick lite väl fort där, det var ju decembervärdet.

Man får göra ett antal inställningar i programmet för att få rätt månad, och alla partaler har sitt eget system.
Jag brukar gå igenom värdena och kolla så det är rätt.

Men jämför man med december istället för januari så blir det fel.

Ny körning kommer snart.

Re: Driftdata januari 2015

nelos
Nytt försök.

NumNamnUtbyte __________Växelriktare
0TJ Solar17.7 kWh/kWKostal
1Götavi 31017.0 kWh/kWSMA
2Lyckedal16.8 kWh/kWKostal
3HJ Solar16.5 kWh/kWKostal
4Micke_Solar16.1 kWh/kWKostal
5Lukas615.3 kWh/kWSMA
6Tomtas.se15.1 kWh/kWSMA
7Massagården15.1 kWh/kWSMA
8MB Solar14.9 kWh/kWKostal
9Kaj Solar14.1 kWh/kWKostal
10Lars-Persgård13.9 kWh/kWSMA
11Solar_Ryftes13.7 kWh/kWSMA
12Kappland13.2 kWh/kWSMA
13Bo Solar13.1 kWh/kWKostal
14Oxie12.7 kWh/kWKostal Piko 7.0
15Inger212.6 kWh/kWKostal
16Lyngåkra 4:17912.5 kWh/kWKostal
17Solskivan1, Helsingborg11.8 kWh/kWFronius IG Plus 100 V-3
18TN11.5 kWh/kWKostal
19Alenbratt One11.3 kWh/kWSMA
20Flatmo11.0 kWh/kWSMA SB 2100TL
21AL Solar10.9 kWh/kWKostal
22Eket10.9 kWh/kWSMA
23SN Solar10.8 kWh/kWKostal
24MA Solar10.8 kWh/kWKostal
25SE Veberöd Möllegatan 610.6 kWh/kWKostal
26Kapten 5, Öland Sweden10.6 kWh/kWKostal
27Hultsätter10.6 kWh/kWSMA
28Möllenborg10.3 kWh/kWSMA
29Betula 201310.3 kWh/kWKostal
30Äppelgatan, Oskarshamn10.2 kWh/kWSMA
31Pilgläntans förskola10.2 kWh/kWSMA
32Solaris9.8 kWh/kWKostal
33Gäddeholm 73, Västerås9.7 kWh/kWSMA
34Repslagaregatan179.4 kWh/kWKostal Pico 4,2
35Larkvagen9.3 kWh/kWKostal
36Sareklints solel9.3 kWh/kWSMA
37Tegelbruks79.3 kWh/kWKostal Piko 10.1
38Skogsvagen19.0 kWh/kWKostal
39Rosengatan289.0 kWh/kWSamil SolarRiver 3000TL
40Ulvatorp8.9 kWh/kWSMA
41HP Solar8.8 kWh/kWKostal
42Automationscenter & Bråvalla8.7 kWh/kWSMA
43Lund Östra Torn8.6 kWh/kWSMA
44Klockarebanken 14:I8.6 kWh/kWSMA Sunny Boy 3000
45Attarp38.5 kWh/kWKostal
46IO Solar8.4 kWh/kWKostal
47Piko 5.5 Gatebergsvägen 228.4 kWh/kWKostal
48Lönsbygd Norregård8.4 kWh/kWSMA
49AST Solceller8.1 kWh/kWSMA
50LT Solar8.1 kWh/kWKostal
51Enerum7.8 kWh/kWKostal
52Balgö sol7.6 kWh/kWSMA
53Tångabergsol7.6 kWh/kWSMA
54Solpaneler_Vaxholm7.4 kWh/kWSMA
55Viskafors7.2 kWh/kWKostal
56Karups Nygård7.1 kWh/kWSMA
57Högtorps Gård7.1 kWh/kWKostal
58BJ_Solar7.0 kWh/kWKostal
59MG Solar6.9 kWh/kWKostal
60BE Solar6.8 kWh/kWKostal
61Kavlanda6.7 kWh/kWKostal
62Klockarebanken 14:II6.6 kWh/kWSMA Sunny Boy 3000
63Bleka 1366.4 kWh/kWSMA
64Villa Vårdsätra6.3 kWh/kWSMA
65Jönkraft6.2 kWh/kWSMA
66Nyhultsol6.2 kWh/kWSMA
67Söderkulla Gård6.0 kWh/kWKostal
68Polygress5.9 kWh/kWSMA
69Stingray, Malmbryggshagen5.7 kWh/kWSMA
70FS-Solar5.6 kWh/kWKostal
71CDSL Solar Plant5.5 kWh/kWSMA
72Ellosgatan Gbg5.5 kWh/kWSMA STP12000-10
73Goib Solanläggning5.3 kWh/kWSMA
74Sjoekarby, Akersberga5.2 kWh/kWSolaredge 15E
75Ståhlbrandts SolEL5.2 kWh/kWKostal
76Blågatan 225.0 kWh/kWSMA
77Sebeks solcell 2, Ransta5.0 kWh/kWSMA Sunny Boy 4000TL
78Sällstorp sol4.7 kWh/kWSMA
79Strandbro4.7 kWh/kWSMA STP10000TL-10
80Aulins väg Laxå4.4 kWh/kWSMA
81MP Solar4.4 kWh/kWKostal
82Gomma Solkraft4.3 kWh/kWSMA
83Rosenlund4.3 kWh/kWSMA
84Sintorp1224.2 kWh/kWSMA
85Boatorp4.2 kWh/kWSMA
86upp44.2 kWh/kWSMA
87Luddes4.1 kWh/kWKostal
88Backgarden Bergstena Sweden4.1 kWh/kWSMA
89Bokvägen31 - Ekerö4.0 kWh/kWSMA
90Lillebo Solkraft3.9 kWh/kWSMA
91Nelos3.9 kWh/kWKostal
92Engelska_Vagen3.9 kWh/kWKostal
93Lunken3.8 kWh/kWSMA Tripower 12000 TL
94Nybacksgatan 23.8 kWh/kWAurora PVI 3.6 OUTD
95Skonareplant3.6 kWh/kWSMA
96Svinebacka, Munkedal3.5 kWh/kWSMA SB 3600TL-21
97Solcellen Ellen i Täby3.4 kWh/kWSMA
98Trond Solar System3.3 kWh/kWSMA Sunny Boy 4000 TL
99Bergstena Backgarden3.1 kWh/kWSMA 6000 TL20
100skarfvaby3.1 kWh/kWSMA
101PW Solar3.0 kWh/kWKostal
102Hässelstad 1,6kW3.0 kWh/kWSMA
103Sexmansgarden2.7 kWh/kWSMA Sunny Tripower 7000TL-20
104Bråta-Mölnlycke2.6 kWh/kWKostal
105Hulelyckan2.5 kWh/kWFronius Symo 3.7
106Brattehall2.5 kWh/kWKostal
107Perfekta-Jössefors2.4 kWh/kWSMA
108callebo2.3 kWh/kWSolar Edge SE7000
109Hokhults solcellspark2.3 kWh/kWSMA TL 12 000
110Sebeks solcell 3, Ransta2.2 kWh/kWSMA Sunny Boy 2100TL
111Solhyttan2.2 kWh/kWKostal
112Ultrå 1262.2 kWh/kWSMA
113Röde2.2 kWh/kWKostal
114Vaxjo Sweden2.1 kWh/kWKostal
115Hanko12.0 kWh/kWKostal
116Stackris 2151.9 kWh/kWSMA
117Örnnästet1.8 kWh/kWKostal
118Ekobyn Bålarna1.6 kWh/kWSMA
119Mats Solar1.5 kWh/kWKostal
120Järbo sol1.5 kWh/kWSMA
121Bohusvägen 231.5 kWh/kWSMA
122Nordanberg1.4 kWh/kWSMA
123Geografigränd Umeå1.4 kWh/kWSMA
124Bäckaliden Fristad1.4 kWh/kWSMA
125Berndt Solar1.3 kWh/kWKostal
126GreenMarina1.2 kWh/kWKostal

Re: Driftdata januari 2015

Mono Wafer
är nyfiken på en sak, ni som är med i listan, brukar ni ligga på ungefär samma plats i listan eller hoppar ni mycket? Placering i listan är väl ändå ganska väderberoende?

Re: Driftdata januari 2015

DrivMedEl
Jo vädret har ju stor betydelse men orienteringen mot söder har också stor betydelse, min anl. är orienterad mot öster och
hamnar betydligt högre i listan på sommarhalvåret än på vinterhalvåret.
Produktion är ju som störst på sommarhalvåret så man får trösta sig med det.

Re: Driftdata januari 2015

Jag hamnade som bäst på plats 10 i juni, att jag lyckas komma så högt med mitt ej optimala montage beror nog bla på bra kylning av penelerna samt att ett flackt montage presterar som bäst under sommaren.

För januari hamnade jag på plats 97,  endast några få dagar med snötäckta paneler. Dock så träffar inte solen panelerna några längre stunder under dagen. Har även skuggning från ett garage efter lunch.

För att se hur systemet presterar är det bäst att titta på årsutbyte. kWh/kW installerad effekt.

Re: Driftdata januari 2015

hagv
Jag kom längre ner nu än vad jag brukar. Anledningen torde vara all snö på mina moduler. Har dom på taket och bor i Jämtland. Funderar på att kanske fixa nån raka av nåt slag så man kan fli av dom i framtiden.

Re: Driftdata januari 2015

Norrlandssol.
 Ni som bor söderut har otroligt stor fördel, ingen snö på panelerna, samt ljusare och längre dagar snabbare än vad vi får..

Panelerna vart snöfria igår, nu påfylld med 1dm ny..

Re: Driftdata januari 2015

planeten
Hej och hallå, jag förstår inte riktigt hur ni har räknat på "utbyte" t.e.x så ska Lukas6 ha 15,3 kwh/kw, hur är det räknat då på samilportalen står det  (1,050 kWh/kWp) per år.

Så vilken tidsrymd gäller för 15,3kwh/kw?

Samtidigt så har Bohusvägen 23 bara 1,5 kwh/kw alltså en tiondel så effektiv!?

Re: Driftdata januari 2015

callec
En månad

Re: Driftdata januari 2015

planeten
Men i sånt fall skulle det ju bara ge 183 kwh om året per kw? Eller är jag helt ute och cycklar

Re: Driftdata januari 2015

callec
Du har rätt om alla månaderna är som januari betr. Solen

Ett bra riktmärke för årsproduktion är:
1000 kWh per installerad kW solpanel