Drift av 13.25kWp anläggning på ett kedjehustak.

Drift av 13.25kWp anläggning på ett kedjehustak.

Nu när jag är klar med anläggningen så tänkte jag att jag fortsätter här med att publicera hur det går med anläggning.

Ni kan följa produktionen på http://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/public?name=sjokarby

Andra anläggningar som använder SolarEdge växelriktare kan ni hitta via denna länk.

Fakta om anläggningen.
50st Yingli 265Wp paneler
SolarEdge växelriktarsystem. Har en optimizer under varje panel som optimerar effekten mot varje panel. Växelriktaren är på 15kW så det finns lite att växa i. Har tak totalt för 16kWp men då är de sista delarna inte så lönsamma. Får se när de blir utbyggda! :-)
Har ett åskskydd för att klara nedslag i skogen som ligger intill.
Växelriktaren är monterad på vinden och har ca 8m 6mm2 kabel till elskåpet.
På garagetaket ligger det ett antal paneler. Därifrån så går det en nedgrävd kabel (10m under mark) på totalt 28m mellan sista panel och åskskyddet på vinden.
Har skuggning på morgonen. Det finns en skog som är ganska hög. Vinkel på nästan 20 grader.
Vintertid (december)så kommer drygt halva anläggningen att skuggas av grannen hus. Avstånd mellan husen är ca 5m.
På grund av den stora skuggningen på morgnar och mörka årstiden så valde jag den mer avancerade växelriktarlösningen ifrån SolarEdge. Räknar ändå med att tjäna på den högre verkningsgraden systemet har mot det högre priset.

Jag har gjort många simuleringar i PVsyst innan jag hittade vad jag tror är den bästa lösningen för mitt hus. Jag delar gärna med mig av resultaten.

Re: Drift av 13.25kWp anläggning på ett kedjehustak.

nelos
Snyggt!

Vore intressant att se PVSyst-simuleringarna. Jag har tittat på PVsyst, men det var mycket att sätta sig in i.

Nu börjar vi få bra täckning av olika system på forumet, med växelriktare som är uppkopplade till Internet, och laddar upp driftinformation dagligen.

Vi har mitt Kostal-system:
http://www.piko-solar-portal.de/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=a58bd0cf-0881-423f-8c50-c933a3e3fd37

Filips två SMA-system:
och

Och så ditt SolarEdge-system enligt länken ovan:
http://monitoring.solaredge.com/solaredge-web/public?name=sjokarby

Re: Drift av 13.25kWp anläggning på ett kedjehustak.

Nu är produktionen igång igen med full fart.

Idag så blev det nytt rekord. 81,74kWh

Det blir 6,17kWh/kWp under en dag. Inte så illa.

Dock så har de panelerna på garagetaket mycket lägre utbyte eftersom de bara har 5 graders lutning.

Re: Drift av 13.25kWp anläggning på ett kedjehustak.

calle
Solproduktion

Detta är min inköpta el (röd)
Den gröna är den solel som jag använder direkt själv och den lila sålde jag.
Kurvan är per vecka.

Blir ganska snygg.

Solanvändning 2013

Grön kurva visar hur mycket av elbehovet som ersattes av solel.
Röd kurva visar hur mycket av den producerade elen som såldes.

Man kan se att i Jan-Feb så låg det ordentligt med snö på panelerna och att även nov/dec gav lite tillskott.
Först efter sportlovet så blev det rejält med el.

Re: Drift av 13.25kWp anläggning på ett kedjehustak.

Hej Calle,

vad har du valt för överspänningsskydd?

Re: Drift av 13.25kWp anläggning på ett kedjehustak.

Norrlandssol.
Då ligger vi ganska lika, laddade de ner 13.5kwh totalt igår, på 2.205kw, eller 6.122kwh/kW...det tar sig..!

Re: Drift av 13.25kWp anläggning på ett kedjehustak.

Detta var det jag beställde och monterade in.

Ihre bestellten Produkte nochmals zur Kontrolle:
Stk.  Produkt  Artikel Nr.  Einzelpreis Preis
1 x Hensel PV-GAK mit ÜSE Mi PV 1122
Lieferzeit: sofort lieferbar
 Mi PV 1122
 381,00 EUR 381,00 EUR

Zwischensumme: 381,00 EUR
Artikel-Versandkosten (Versand nach: SE ): 20,89 EUR
1,00% Transaktionsgebühr: 4,02 EUR
Summe, netto: 341,11 EUR
MwSt. 19%: 64,80 EUR
Summe: 405,91 EUR

infrån alles-mit-stecker.de
Verkade då ha det bästa priset och samtidigt kunna leverera snabbt så jag kunde få det inmonterat av elektrikern.

En 16mm2 jord är kopplad ner till elskåpet. ifrån skyddet.

En perfekt dag....

calle
Idag var det en perfekt dag.
Då kan man verkligen se hur skuggningen slår till nu när solen börjar ligga lägre.

Den delen av anläggningen som ligger på garagetaket är nu totalt skuggat ända tills kl 17. Se den lilla puckeln.

Avslutade månaden med en 60,136 Kwh -> 4,538kwh/kwp.
Månaden blev totalt 1477kwh mer än 100kwh mer än förra året. -> 111,47kwh/kwp
totalt hitintills i år 11407kwh -> 860,9kwh/kwp (954 förra året)

Isolationsfel?????

calle
Fick i veckan ett stopp på anläggningen. Invertern svarade att det var ett isolationsfel.
Det var för lite isolations mellan PE och DC+/DC-. Kom efter lite mätande fram till att det är någon av optimizrarna på garagetaket som har problem.

Invertern kräver att det är mer än 1Mohm mellan PE (skyddsjord) och någon av DC ledningarna. Det har troligen kommit in smuts någonstans som då minstar resistansen.
När jag kopplade bort garage delen så rapporterade invertern 2.6Mohm i isolation.

Vad har ni andra förvärden i era anläggningar.

Jag har mätt upp de optimizers jag har på taket och motståndet på alla var mer än 100Mohm utom på en som bara var 3Mohm. Dock så tar jag med mig alla till jobbet och lsolationstestar dem med en riktig MEGGER alltså med >500V så man kan märka om det är ett riktigt isolationsproblem.

Har någon råkat ut för något likande?
Detta finns som ett skydd för att det är en transformatorlös omvandlare. Dvs ingen isolation emot elnätet alltså måste isolationen finnas ute i anläggningen istället.

Re: Drift av 13.25kWp anläggning på ett kedjehustak.

Calle,

Kan du lägga på 500 Volt med isolationsprovare på effektoptimerarna?
Tål de det?

Jag läste att om man har fukt/kondens/regn på glasen på solcellsmodulerna,
så kan kapacitiva strömmar uppstå. Solcellsmodulerna är egentligen
en jättekondensator. Finns fukt/kondens/regn på glasen ökar
kapacitansen. När glasen är torra, är det inga problem.
Ju mer solcellsmodulyta man har, ju större kapacitans.
Kan det vara något sådant?

Har man pulserande likström från växelriktaren,
som går ut till modulerna, så blir det då kapacitiva strömmar,
som kan lösa ut felströmsskyddet i växelriktaren

SolarEdge har en ny serie av Effektoptimerare för P300
nämligen Serie 5P(de äldre hette tydligen 2P).
Den nyare serien har bättre kapsling, nämligen IP68(den äldre IP65).
Eftersom de bättrat kapslingen, kanske det är ett svagställe
för den äldre serien P2?

SV: Re: Drift av 13.25kWp anläggning på ett kedjehustak.

Har hittat ett felsökningsschema hos SolatEdge som beskriver hur man tittat den felaktiga komponenten. Optimizer eller solpanel.
Dock verkar en MEGGER vara nödvändigt att ha för att identifiera felet. Står också att men skall kontakta en elektriker för jobbet men grannen (som är elektriker)hade inte rätt grejer och var osäker på hur det skulle göras.

500V är väl inget. Det skall ju normalt vara 750V i ledningen så om de skall vara testade enligt de rätta direktiven så skulle testa med 4KV i 1min och 2KV under längre tid.
Så gör vi på jobbet med de saker som vi konstruerar där. Det är ofta likriktning 3-fas. Men amerikansk 3x480V så DC nivån kan vara närmare 800V

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Arne [via Solcellforum] skrev ----

Calle,

Kan du lägga på 500 Volt med isolationsprovare på effektoptimerarna?
Tål de det?

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Drift-av-13-25kWp-anlaggning-p-ett-kedjehustak-tp5001885p5008592.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Drift och underhåll, email [hidden email]
To unsubscribe from Drift av 13.25kWp anläggning på ett kedjehustak., click here.
NAML