Chimptång MC4

Dan

Chimptång MC4

Dan
Behövs verkligen en chimptång för 600kr för att klämma några MC4-kontakter? verkar dyrt att behöva köpa en sådan, ett liknande chimpverktyg på biltema kostar 200kr, är det käftarna som är exakt samma storlek på det dyra verktyget som  MC4 kontakten?

Re: Crimptång MC4

Anders J
Välkommen till verkligheten! Jag har hållit på med industrielektronik i minst 3 decennier och antalet olika crimptänger och andra crimpverktyg som har varit nödvändigt att skaffa/låna/fixa är astronomiskt!

För att crimpning verkligen ska hålla rätt kvalitet så att man får en gastät förbindning = tillräckligt kontakttryck och flytning i metallen så krävs exakta dimensioner på verktygen. En genväg om man ska kontaktera några enstaka don kan vara att löda, vilket naturligtvis i sin tur ställer vissa krav det också, kallödning är ju bara en annan sorts glappkontakt ;-)

Det finns ett antal Youtube-klipp i ämnet.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Chimptång MC4

Re: Crimptång MC4

Anders J, du som varit i elbranschen i många år, skulle gärna höra din åsikt om följande:
I en av offerterna jag fått från solcellsleverantörer, var det specat MC4-don montage utan verktyg.
Har sedan konstaterat att det trol. är Weidmüller don vilket är en för mig välbekant tillverkare och som jag hyser stort förtroende för. Har själv hela mitt arbetsliv jobbat med industriel dock mesta tiden med reservdelsadministration. Har då sett att det sedan ett antal år tillbaka mer och mer börjat komma kopplingsplintar med fjäderanslutning tror jag det kallas. Har hyst visst tvivel inför sådana anslutningar, har sett dem som "latmansanslutningar"
Men då nu kända tillverkare, även Phoenix Contact, tillverkar även MC4 kontakter med denna teknik så är de kanske ok ändå.
Jag är idag pensionär, men lyfte frågan med en tidigare kollega om vad syn han och elbranchen har på detta. Han satte just fjäderkontakter som bäst, därefter crimp och sist lödning med hänvisning till risk för kallödningar. Sedan finns ju också skruv/klämmförband och virning men inte aktuella i MC4 sammanhang.
På den aktuella leverantörens webb-butik är dessa MC4 don bra mycket dyrare än de vanliga för crimp.
Annars är det ju perfekt att slippa crimpning och lödning. Jag äger heller ingen crimptång. Har annars sett en för 400kr, men vad har den för kvalitet? Att crimpa med gott resultat kräver kanske precisionstänger?
Vilken utläggning detta blev för några stackars kontakter. Fast i mitt fall så kommer jag av speciell anledning ha ganska många kontakter.

Re: Crimptång MC4

Anders J
Du har rätt, fjäderkraftsplintarna är mycket pålitliga, speciellt i vibrationer och/eller stora termiska påkänningar. Det enda man kan invända är kanske att de inte greppar lika stort område med kabelarea.

Men för det vi håller på med så är ju kabelarean given, oftast 4 kvmm, och tillverkare som Weidmüller eller Phoenix skulle aldrig släppa dåliga grejor på marknaden.

Vi håller på med en 8 kW-anläggning åt en kompis (som är elektronikbyggare sedan nästan 40 år...) och där använder vi Phoenix MC4-don som är verktygsfria. Vi återkommer med en utförlig rapport om 20 år ;-)

Det torde ju vara alldeles självklart att om man klättrar omkring på taket så är det mycket vunnet om man bara kan kapa och skala kabeln och så är man klar, men det är ju lika självklart att man kan välja att pritoritera kostnaden om man måste slanta för kontaktdonen med surt förvärvade och skattade pengar!

2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/