Celler på båda sidor?

Hankycookie
Hej ni kunniga!

Jag är just nu i fasen att undersöka att sätta solceller. Jag har pratat med flera olika företag, och fler ska komma för att offerera, den fråga jag dock främst vill ha svar på är om jag ska sätta celler på båda taken - dvs ska jag maximera antalet celler eller ska jag ta på bara den mest gynnsamma sidan.

Jag ska försöka utveckla resonemanget.

Vårt hus har en total takyta på ungefär 125 kvm (som är utnyttjbar för celler). Alltså drygt 60 kvm på ena sidan, som är västläge, och 60 kvm på andra som är östläge.
Vi har även en takkupa (till balkong) och en liten "läpp" som båda är söderläge - men dessa är inräknade i de totala ca 125 kvm.

Ett par leverantörer, och det enkla testet på solkollen, tycker att jag ska sätta på båda sidor då de är tillräckligt gynnsamma för att generera el - men en leverantör tycker att det är en onödig investering för att jag inte kommer att få ut tillräckligt mycket av öst-sidan.

Jag tänker lite såhär: när en firma ändå kommer och ska sätta upp paneler på ena sidan - varför inte sätta så absolut många paneler som möjligt och generera så absolut mycket el som möjligt, om inte annat så för miljöns skull.

Enligt en offert så "tar jag hem" cellerna på ena sidan på drygt 11 år och om jag sätter på båda sidor så är det nästan samma lika, ett par månaders skillnad.

Men. Jag frågar mig om detta är en strategi från bolaget - dvs om de tjänar mer pengar på att sätta upp fler celler och därför propsar på att jag ska maximera, fastän detta i slutändan kommer att bli (mycket?) mer kostsamt för mig?

Förstår ni vad jag menar?

Tacksam för infall och tankar. Härligt med ett sånt här forum!

/Hanky

Re: Celler på båda sidor?

Gunnar
Leverantören som tycker att det inte är lönsamt att sätta paneler på östsidan behöver nog läsa på lite. På Bengts villablogg finns bra läsning och en tabell hur lutning och väderstreck påverkar produktionen. http://bengtsvillablogg.info/2013/04/12/hur-paverkar-lutning-och-vaderstreck-produktionen-av-solel/

En sak som du ska tänka på är att inte sätta upp så många paneler så att såld el blir större än köpt el på årsbasis.

Re: Celler på båda sidor?

Hankycookie
Tack Gunnar - intressant läsning!

Nybörjarfråga: Varför ska jag inte producera mer än jag använder?

Re: Celler på båda sidor?

Gunnar
Det är inte lönsamt då du inte får skattereduktion mm för överproduktionen. Ditt elbolag kan också debitera dig för byte av elmätare.

Re: Celler på båda sidor?

Hankycookie
Ok - tack!

Tillbaks till min ursprungliga fråga - ska jag maximera taket?

Re: Celler på båda sidor?

Gunnar
Det tycker jag att du ska göra om du inte riskerar att få för hög produktion.

Re: Celler på båda sidor?

BengtK
Jag har haft solceller åt söder sedan 2013. Efter lite problem i början , så har anläggning bara rullat på.
Jag  har nu även åt norr !
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Solceller-t-Norr-td5014465.html

33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Celler på båda sidor?

magneten
Då panelerna nu blivit så billiga (från 1300 kr st) så är det utan tvekan en god idé att sätta på så gott som alla takytor när man ändå är igång. Till och med på Norrtak med en lutning på upp till 20 grader kan ibland anses som helt ok för att höja årsproduktionen.

Har man väl börjat  och ej maximerat sina takytor vill man ganska snart fylla på med mer om plats finnes.