Carport i Uppsala med paneler som enda tak.

Carport i Uppsala med paneler som enda tak.

Kirre
Håller nu på att planera för vårens projekt att bygga en carport i direkt anslutning till huset.
Tänkte då ha solpaneler (24 280w svarta monokristallina, 3 rader med 8 paneler/rad) som tak, dvs inte något annat undertak utan lägga panelerna rakt på takstommen/reglarna som måttanpassas efter panelernas storlek. Rakt söderläge med minimal lutning (typ 4-6 grader) då vi har ett platt tak på huset.

Frågan är då till dem här på forumet som kan detta bra mycket bättre än mig om det är en bra idé och om det isf finns någon typ av tätningslist man kan använda mellan panelerna, alternativt några andra monteringstekniker att föredra?

Tacksam för all hjälp i denna fråga!

Re: Carport i Uppsala med paneler som enda tak.

Arne
Lägg tp-plåt på carportstaket. Då blir der tätt, även om du har låg taklutning. Skruva sedan fast ordinära små alu-skenor direkt i tp-plåten, sedan klämmer du fast panelerna i alu-skenorna med ordinära panelklämmor.

Om du tänkt att ha enbart paneler som enda takbeläggning är det annars svårt att få tätt mellan panelramarna.

Re: Carport i Uppsala med paneler som enda tak.

Kirre
Hmm. Tänkte också att jag skulle få upp prestandan någon tiondels-% genom att få till en bättre luftgenomströmning/kylning då panelerna inte har något under?
Nåväl, extrakostnaden för ett plåttak minus den ytterst lilla del effektökning pga kylningen kanske kompenseras av garanterat tätt och billigare montage?

Re: Carport i Uppsala med paneler som enda tak.

magneten
Hade gjort precis som Arne föreslår med TRP plåt. Infästningen i denna blir mycket snygg då panelerna dessutom hamnar nära taket. Kylningen är inget problem då du har god luftomsöttning i carporten under plåten!
Har kollat på www.rofoto.se fästen för ca 100kr/panel till mitt nästa projekt på TRP plåttak:)
Panelerna skall dessutom helst understödjas en bit in och EJ endast i ytterkanterna  av ramen (vilket ju blir fallet om du lägger dom direkt på takstolarna) för maximal tålighet mot snötryck.

Har själv paneler på min carport med plåttak och 8graders taklutning, supernöjd med detta max uppmätt paneltemp ligger endast runt 45-grader under varma sommardagar!

Re: Carport i Uppsala med paneler som enda tak.

Kirre
Tack för hjälpen och svaren.
Nu vet jag bättre hur jag ska planera och rita för bl.a bygglovet. :-)