Bygga och använda solceller till batterier/lampa (liten budget)

Bygga och använda solceller till batterier/lampa (liten budget)

sol844
Ska göra ett projektarbete i skolan om solceller. Vi tänkte bygga något själva för att göra arbetet lite större samt det verkar intressant! Tanken är att använda solceller för att ladda batterier alternativt ladda mobilen om det skulle gå, osäker på det sista. Möjligtvis ladda batterier som en lampa använder sig av på natten.

Hur tror ni detta skulle gå? Är det genomförbart med en budget på runt 500-1000kr? Backdiod/laddregulator till batterierna? Vilka sorters batteri funkar bäst? Bästa sida till att köpa små solceller?

Väldigt tacksam för svar.

Re: Bygga och använda solceller till batterier/lampa (liten budget)

jansimon
Kolla in på conrad.se under energiförsörjning. Sedan under "Solenergi&Vind". Där finns Polykristallina solceller. Startar från 149:-. I dessa flikar kan man nog hitta allt du behöver.

SV: Bygga och använda solceller till batterier/lampa (liten budget)

Www.24volt.eu

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- sol844 [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Bygga-och-anvanda-solceller-till-batterier-lampa-liten-budget-tp5002874.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Bygga och använda solceller till batterier/lampa (liten budget)

filip71
Om du vill göra själva panelen från "scratch" och har lekt lite med lödkolv tidigare så vill jag rekommendera följande kit (som jag själv byggde för något år sedan). Jag rekommenderar att man köper 40 celler för att komma upp i spänning och det går alltid sönder någon. Ju större celler desto fortare går laddandet ;-) Tänk på att beställningar från Kina kan ta 4-5 veckor att få hem eller bara en vecka ibland.

http://www.ebay.com/itm/4W-1-9W-1W-1-1W-0-56W-Multiple-Sizes-and-power-solar-cells-for-DIY-solar-panel-/350837537118?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item51af8bf95e

http://www.ebay.com/itm/Solar-Charge-Battery-Regulator-Automatically-Safe-Protection-Controller-12V-24V-/321138823773?pt=AU_Solar&hash=item4ac55d925d

Batteri köpte jag på biltema - köp inte för litet bara - och det ska helst vara "fritidsbatteri" inte bil/mc batteri.

Kolla även min tråd på
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/bygga-egen-panel-20Wp-td5001543.html

Re: Bygga och använda solceller till batterier/lampa (liten budget)

sol844
Tanken är att ladda ett batteri med hjälp utav solceller som kan driva en 12V lampa.(Till stuga/husvagn osv)

Att köpa:

Regulator

Solceller
4st?? Mer?

Vilken 12V lampa skulle passa bäst?

Batteri??? Vet inte vilket som skulle vara bra till denna anläggning. Tips tar jag gärna.

Vill gärna köpa allt på samma sida om det skulle gå.

Ihop koppling antar jag blir lätt då vi seriekopplar solcellerna in i regulatorn som sedan kopplas till batteriet > lampan?

Ha en trevlig dag!

Re: Bygga och använda solceller till batterier/lampa (liten budget)

nelos
En lämplig solpanel för 12V-system ger ca 22V öppen spänning och 18V vid maximal effekt.

Det räcker inte med 4 st sådana solceller enligt databladet, det ger bara en öppen späning på 4*3,3 = 13,2V, och det är för lite. Ett fulladdat blybatteri kan ligga på över 14V. Därför bör tomgångsspänningen/öppna spänningen vara över 20V.

Denna är exempelvis lämplig för ungeför samma kostnad som 4 st av den andra modellen:
http://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe&pi=110383&rdeocl=1&rdetpl=productpage&rdebox=box1

Här är ett alternativ annars:
http://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Solar-Pannels-GWL-Sunny-Mono-20-Wp.html?cur=1

12V led-lampor finns att på tag på exempelvis Jula.

Regulatorn har bara två uttag, inte tre som annars är vanligt. Med denna regulator kopplar du lasten, dvs LED-lampan direkt till batteriet.

Nackdelen med att att bara ha två uttag på regulatorn är att regulatorn inte kan koppla bort lasten när batteriladdningen är för låg. Man får i detta fall själv ha koll på laddningen så att man inte laddar ur batteriet mer än ca 50%. Batterispänningen ska aldrig sjunka under 12V.

Här är ett alternativ annars som även har skydd mot djupurladdning:
http://www.ev-power.eu/Solar-GridFree/PWM-Solar-Regulator-12V-3-A-Input-max-18V.html?cur=1

[...]

Tack för hjälpen Nelos!

Så om jag har fattat allting rätt så ska jag köpa detta:
Lampa
http://www.kjell.com/sortiment/el/belysning/lampor-ljuskallor/led-lampor/led-modul-g4-6-x-led-varmvit-p63493
Solcell
http://www.soleldalby.se/Solenergi/Solpaneler-12V/Monokristallin-solpanel-30W // 21,60/18v
Regulator
http://www.soleldalby.se/Solenergi/Regulatorer/PWM-teknologi/Phocos-CM04-2.1
Batteri
Batteri är det fortfarande ett frågetecken, har kollat runt lite på 12V batterier http://www.seasea.se/el/batteri_solcell på denna sida. Går dock över våran budget lite grann. Har du något tips på ett litet/billigt batteri som funkar till våran anläggning?

Är det något annat jag behöver tänka på som inte finns med i detta inlägg? Något mer som behövs köpa in för att kunna sätta ihop allt etc? Annat som jag inte har tänkt på?

Trevlig helg!

Re: Bygga och använda solceller till batterier/lampa (liten budget)

nelos
Komponenterna ser bra ut, det ska inte vara något mer ni behöver förutom kablar etc.

Ni kan använda ett mindre blybatteri, det behövs inte "bilstorlek", dvs ~75Ah, utan det går bra med betydligt mindre.

Jag vet på rak arm inte något mindre batteri som är avsett för solenergilösningar, men i ert fall skulle ni kunna använda ett vanligt MC-batteri, exempelvis detta:

http://www.jula.se/mc-batteri-12ah-608050

Det är ett startbatteri, och inte ett fritidsbatteri så blyplattorna är tunna, vilket gör att livslängden blir kortare om man laddar ur till exempelvis 50%.

Men för ett projektarbete fungerar det utmärkt, något år ska det väl kunna klara sig.

Räcker budgeten till kan man istället använda en regulator med skydd för djupurladdning.
http://www.soleldalby.se/Solenergi/Regulatorer/Phocos-CML05-2

Annars fungerar den andra också bra.

Re: Bygga och använda solceller till batterier/lampa (liten budget)

sol844
Tack så jätte mycket! Väldigt bra forum det här!