Brytare

Bettan
Har precis fått min solcellsanläggning monterad och nu när den ska startas kräver eon att jag har en brytare i elskåpet ute vid gatan där de vid ett ev avbrott på ledningen kan slå av min anläggning. Någon mer som varit med om det? I mitt fall så får inte brytaren plats i skåpet så jag måste byta skåp till en extra kostnad av ca 10 000 kr enligt elektrikern.

Re: Brytare

Arne
Är det en solcellsanläggning på ett enfamiljshus?
Har du din elcentral ute vid en väg/gata?

Elnätsbolaget vill kunna bryta AC-till din växelriktaren och då får AC-brytaren inte vara i låst utrymme.
En bekant som har monopol-elnätsbolaget EON fick ha 2 st AC-brytare till sin växelriktare på samma 3-faskabel, en i låsbart garage där även växelriktaren sitter och en AC-brytare i olåst mätarsskåp.

Kan du inte placera AC-brytaren till din växelriktare utomhus på en vägg även om växelriktaren är inomhus?

SV: Brytare

Min 7år gamla anläggning slapp en sådan medan grannens nya som är en kopia av min tvingades på an brytare.

Idioti ifrån eon. Ingen anläggning skall klara av ödrift.

Skickat från min Xperia-smartphone från Sony

---- Bettan [via Solcellforum] skrev ----

Har precis fått min solcellsanläggning monterad och nu när den ska startas kräver eon att jag har en brytare i elskåpet ute vid gatan där de vid ett ev avbrott på ledningen kan slå av min anläggning. Någon mer som varit med om det? I mitt fall så får inte brytaren plats i skåpet så jag måste byta skåp till en extra kostnad av ca <a href="tel:10 000">10 000 kr enligt elektrikern.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Brytare-tp5017061.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Brytare

Arne wrote
 2 st AC-brytare till sin växelriktare på samma 3-faskabel, en i låsbart garage där även växelriktaren sitter och en AC-brytare i olåst mätarsskåp.
Så har jag också, det är ca 0,5 meter mellan mina 2 AC brytare, det roliga är att AC brytare i mätarskåpet, sitter ca 1 dm från huvudbrytaren som också bryter AC, så eg har jag 3 AC brytare :-D

Re: Brytare

Bettan
Enfamiljshus, skåpet står ute, men det delas med två hushåll till och är för trångt så jag måste sätta upp nytt skåp.