Bidrag 2016

Henke
Regeringen har avsatt 25miljoner för energilagring i sin budget för 2016. Antar att energimyndigheten just nu sitter och knåpar ihop något så att privatpersoner kan söka detta - eller vad tror ni? Så fort detta släpps kommer jag söka pengar från dessa medel om det går förstås.
4,32kWp 62% underdimension:
32 st Solibro-SL2 135W tunnfilm 35° taklutning, sydö.
SolarEdge SE7K
SolarEdge P405 13 st

Re: Bidrag 2016

magneten
Tror att pengarna främst är tänkta för något forskningsprojekt eller liknande, tyvärr.

Re: Bidrag 2016

Henke
Fast det står ju i budgeten tillsammans i samma pengar som bidragsstödet får solceller att 25Mnkr av dessa ska avsättas för batterilagring. Så tolkar jag inte det från deras pm regeringen har skickat ut. Se nedan:

2. Stöd till energilagring
Energilagring 2016 2017 2018 2019
VÅP15 - - - - - - -
BP16 (inkl. VÅP15) 25 mnkr 50 mnkr 50 mnkr 50 mnkr
För att klara övergången till ett energisystem baserat på 100 procent förnybar
energi krävs smarta tekniker både på produktions-, distributions och
användarsidan. Utveckling av teknik för energilagring är ett viktigt steg i denna
omställning. För att öka möjligheterna att lagra egenproducerad el avsätter
regeringen därför medel för bidrag till anläggningar för energilagring i hushåll.
Utöver det får Energimyndigheten medel för att genomföra en satsning på
kommersialisering och utveckling av teknik för energilagring. Totalt omfattar
satsningarna 25 miljoner kronor 2016 och 50 miljoner kronor per år 2017-2019.
magneten wrote
[...]

Det är lite roligt att det jag skrev i första inlägget här stämde. Finns ju nu ett energilagringbidrag att söka.
[...]

Ja det blev ju toppenbra!  Har du sökt nu då Henke och vad blir det för batteri?

Re: Bidrag 2016

Henke
Japp, har ansökt om bidrag och hoppas jag blir tilldelad.

Har tänkt mig Tesla Powerwall 2 AC - som är möjligt att använda på fler än 1-fas.

Det är ju inte det mest ekonomiska och lönsamma - men som många andra - teknikintresset som styr i vissa fall. Dessutom att kunna använda sin egen energi i större utsträckning än idag :)

[...]

Absolut, känslan av att köpa mindre är ju lockande :)

För mig hade det funkat fint även med deras enfas batteri då min elmätare endast registrerar summan av elen på samtliga faser :)  (hade iofs tagit längre tid att tömma/fylla batteriet...

Re: Bidrag 2016

BengtK
Jag har också skickat in en ansökan.
Valde EON's alternativ :
http://www.eon.se/privat/solfarmare/lagra-din-solenergi.html#
Därmed inte sagt att
1) detta är det alternativ jag väljer.
2) det skall göras en installation.

Skall räkna på det hela , om - och när - jag blir beviljad bidraget.

En aspekt är ju skattesubventionen på 60 öre , som försvinner på det jag laddar i batteripacken.
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Bidrag 2016

Arne
BengtK,

Vore det inte bättre att lägga de pengarna på en elbil?
Det verkar som man kan få en begagnad elbil för ca 200 000 kr.
T.ex. en Nissan Leaf årsmodell 2013. Ofta har de inte gått så många mil.

Eller är det, det att bidraget på 50 % för lagringsbatteri förblindar dig?
Likadant vid reor då 50 % rabatt, då folk blir som förblindade och heltokiga.
Även om skattebetalarna betalar halva ditt lagringsbatteri, så måste du ju själv punga ut med resten.
Eftersom lagringsbatterier är mycket dyra, så blir det i alla fall en stora kostnad för dig. Eller det får kosta när det är en leksak till pappa. Elbil kan ju även vara en rolig leksak, kanske roligare är ett tråkigt batteri. Och en elbil, är ju egentligen ett lagringsbatteri i plåtförpackning.

Re: Bidrag 2016

Henke
Fick brevet i lådan att jag är beviljad bidrag. Nu får vi se om vi ska göra det eller inte.

Har redan en hybridbil - den är ju tyvärr inte hemma när solen lyser..

Det där att betala sååå mycket för el från elnäten känns tråkigt..
[...]

Även jag är nu beviljad bidraget. Preliminärt 40200: av en beräknad kostnad på 67000:-
Jag är dock mycket tveksam till att göra detta, dels pga kostnaden på 26800 ,
 dels pga hur stor minskningen av intäkterna blir på den solel jag inte säljer längre.
Skall göra ett försök att räkna på det hela.
[...]

Batterier skaffar man som privatperson i dagsläget enbart pga känslan av att egenförbruka mer samt att det kan vara intressant och roligt, EJ av ekonomiska skäl...

Kanske blir det bättre lönsamhet i framtiden? och då finns troligen inte detta generösa stöd kvar... så en idé kan ju vara att installera och sen stänga av batteriet och spara det tills ekonomin blir bättre om det nu är viktigt med dessa kronor och ören?

Re: Bidrag 2016

callec
Batterier är ekonomiska om man enbart har det och inte solceller.
Då laddas batterierna tidigt på morgonen när strömmen är som billigast och förbrukas under dygnets dyrtid.

Re: Bidrag 2016

Jag har faktiskt funderat på att installera batterier nu - för att få dom med bidrag och sedan stänga av dom tills förutsättningarna med såld el ändras. Men det vore ju för tråkigt om batterierna rasar i pris under tiden, så att dom kanske till och med blir billigare att köpa utan bidraget.
Jag avvaktar och ser vad som händer.

Skulle det gå att ladda batterierna på natten och sedan sälja av strömmen på dagen?

Re: Bidrag 2016

Arne
Jag frågade Fronius för ett par veckor sedan följande och fick svaret för ca 14 dagar sedan.
Det kan vara av intresse för er och jag visar på svenska frågan och svaret nedan.
Men det verkar inte riktigt som de förstår vad jag avser, nämligen att köpa billig nattström och sälja den dyrt på dagen. Deras sista mening förstår jag inte. Kanske menar de batteri, men skriver växelriktare?

Högt ärade Damer och Herrar,

Ni har en växelriktare Fronius Hybrid 5.0-3-S, som är avsett för nätanslutning.
Om man då också har ett Fronius Solarbatteri 6.0 med lagrigskapacitet 4,8 kWh:
Med växelriktaren Fronius Symo Hybrid 5.0-3-S kan man tydligen ladda detta batteri med solström från solcellsanläggningen.
A. Kan man också ladda batteriet med ström från elnätet?
B. Kan man även skicka ut ström från batteriet ut på elnätet?

Med vänlig hälsning

Arne

Fronius svar:

Högt ärade Herr Arne,

Beträffande er fråga: vid normaldrift laddas eller urladdas batteriet inte av/till elnätet.
En laddning och en urladdning är endast avsett för servicefall, t.ex. när en kalibreringsladdning skall göras.
Det betyder att vid drift laddas batteriet av överskott från solcellsanläggningen och urladdas för att täcka den egna elförbrukningen.

Som ett alternativ kan växelriktaren över vårt open Interface Modbus TCP eller RTU laddas eller urladdas manuellt.

Med vänlig hälsning,

Fronius Solar Energy technical support international.

Denna tråds rubrik är intetsägande, och borde ändras till vad den handlar om.
T.ex. "Statligt bidrag är 2016 för energilagring" eller är det kanske Länstyrelsen som  betalar bidraget?

Re: Bidrag 2016

callec
Som jag förstår det så går det inte att göra automatiskt men manuellt ska det gå.

Re: Bidrag 2016

Arne
Visst,
En elnätansluten Fronius Hybrid 5.0-3-S tillsammans med ett Fronius Solarbatteri 6.0 med lagrigskapacitet 4,8 kWh är klart tänkt att just under dagen lagra solströmsöverskottet i batteriet, som man sedan tar ut från batteriet på kväll/natten för egenförbrukning. Det systemet är utvecklat för det och det är så tysken använder det.

Re: Bidrag 2016

Borde ju att gå att bygga någon liten pryl som triggar signalen att ladda resp ladda ur batteriet mot nätet och på så sätt tjäna någon krona.
Men blir det såpass många kronor så att det täcker upp kostnaden för batteriet? Ingen aning och orkar inte ens försöka räkna på det, men det borde gå att göra iaf

Re: Bidrag 2016

Man kan ansöka om bidrag för att köpa batteri för lagring av ström och bidraget är 50 % av kostnaden.
Det finns ett batteri på 24 kWh med speciellt rymligt väderbeständigt och praktiskt apparathus omkring. Apparathuset för batteriet är försedd med 4 st hjul och därför med hjälp av en elmotor även lätt att flytta på, trots att det är tungt ca något ton. Batteriet heter Nissan Leaf. Nu undrar jag om jag skall ansöka om 50 % bidraget. Nissan Leaf batteriet kostar ca 300000 kr.

Det finns även annat lagringsbatteri  Mercedes home 10.0  på 10kWh.

Re: Bidrag 2016

TommyE
Jag hakar på Arne