Beräkna hur mycket effekt panelen ger just nu?

Beräkna hur mycket effekt panelen ger just nu?

Tor-Åke
Hej,

Jag är programmerare "mellan uppdrag" och sitter och klurar på att göra ett verktyg (en app) som kan visa hur mycket en solpanel på taket skulle kunna ge exakt just *här och nu*. En simulering, alltså. Jag har hittat NASAs soldata som de mäter från satelliter och ekvationerna för att beräkna direkt, diffus och reflekterad strålning utifrån panelens läge.

Nu skulle jag vilja ta hänsyn även till vädret. Jag kan hämta uppgifter om molntäcke i % från väder-API, och om det är nederbörd eller inte. Frågan är hur jag skall beakta denna data?

Hur molnigt skall det vara för att reducera effekten till nära noll? Vad händer när det regnar eller snöar?

Tacksam för svar
// Tor-Åke

Re: Beräkna hur mycket effekt panelen ger just nu?

calle
Ladda ner programmet PVsyst och kolla hur de universitetet har löst problemet i sitt verktyg!!! Så inser du att det tyvärr är enkelt att göra en "enkel" beräkning men en mer exakt mycket svårare.

Testa, lek och se vad du kommer fram till. Det är klart att molnen måste med. Vid kusterna så kommer molnen vid lunch alltså är den bästa riktningen mot SO inte syd vid Sveriges ostkust. Samma gör att Gotland har Sveriges bästa produktionsplats samt runt Vänern!

15 maj 2017 08:52:07 +02:00, skrev Tor-Åke [via Solcellforum] <[hidden email]>:
[...]

To start a new topic under Produktions-statistik, email [hidden email]

Re: Beräkna hur mycket effekt panelen ger just nu?

Solpanelern leverar effekt så gott som alltid under dagtid,  även vid kraftigt regn och mörka moln i ex augusti så kan de lätt producera 10-20% även vid mörkaste regnmoln.

Samma med snöfall,  det är förts när de blir snötäckta med ca 3 till 4 cm snö som de slutar att producera.

Kolla in någon anläggning nära dig på tex www.pvoutput.org för att se produktionen i realtid vid olika väder!

Re: Beräkna hur mycket effekt panelen ger just nu?

Tor-Åke
Tack för tips om pvoutput.org. Jag studerade en installation i Lund och jämförde den med väderdata om molnighet och nederbörd från SMHI. Det här är vad jag kom fram till:

Molnighet Nederbörd Effektreduktion
----------- ----------- -----------------
>50%      ingen        osäkert (effekten går upp och ned beroende på molnskugga)
>75%      ingen        40-60%
100%       ingen       60-80%
100%       regn        80%

Låter det rimligt? April och Maj månad.

Molnmängden i % verkar vara det som är tillgängligt att hämta utan diverse abonnemang, och det är inte tjockleken på molnen utan hur mycket av himlen som är täckt, tyvärr.

Re: Beräkna hur mycket effekt panelen ger just nu?

MagnusG
Intressant!
Jag har en relativt ny anläggning där jag nu i mars redan noterat max effekt.
Min Fronius (10kW) har spikat på 11067W. Detta fick jag en dag som till synes inte var optimal för ögat (moln/dis).
Nu senaste dagar med blå himmel når jag 'bara' ca 9000W topp.

Någon som kan förklara?
36x Recom Solar Black Panther 300W, totalt 10,8 kW mot SSÖ i 45 graders vinkel. Fronius Symo 10.0-3-M
Loggar med Raspberry PI/Domoticz
https://pvoutput.org/list.jsp?id=65351

Re: Beräkna hur mycket effekt panelen ger just nu?

Arne
Jag tror att korta spikar dsv effekt-toppar kan bero på att det är molning, och då svalnar panelerna till ca utomhustemperaturen, sedan plötsligt bryter solstrålar igenom molnen och träffar solcellspanelerna. De första minuten har de ännu inte hunnit värmas upp. Spik uppstår. Efter ett par minuter har de uppnått jämviktstemperatur, kan vara ca 30 grader högre än vid molnigt, och effekten går ner.

Re: Beräkna hur mycket effekt panelen ger just nu?

Håller helt med Arne.
Dessutom, en optimal dag för solcellerna är inte en dag då det är klarblått utan snarare när det är lite molnigt och så, precis som du upplevt.
Detta pga det som Arne skriver, när panelerna är varma så ger dom i det här fallet max 9kW när dom är kalla så ger dom 11kW. Om det är lite lagom molnigt så kommer panelerna hålla sig relativt kalla och då producera mer totalt över dygnet.
Kanske än mer optimalt om det är klart, kallt och blåsigt?