Batteriladdning större modell

Zyberdude
Vad finns det för större modell av batteriladdning att välja bland för industribruk? Finns två fronius växelriktare idag på 20kW styck men dessa går ju inte att få ihop direkt med batteri? Behöver tanka batterierna då det finns överflöd av el på anslutningen, är 3x63A huvudsäkring. Och batteriet behövs vid toppar som kan komma och solpanelerna inte ger nåt. Förslag?

Re: Batteriladdning större modell

Zyberdude
Och kan en hybrid växelriktare ta energi från nätet och trycka det i batteriet, eller tar de bara från solpanelerna?

Re: Batteriladdning större modell

Du vill alltså skaffa en stor växelriktare som kan ladda ett lagringsbatteri.

Fronius Symo Gen24 10.0 Plus är på 10 kW AC-uteffekt. Den kan ladda ett lagringsbatteri och sedan ta ut energi ur lagringsbatteriet och göra 3-fas 400 Volt av det. Men precis som du säger är den litet klen.
Borde vara på ca 15 kW AC-uteffekt. SMA och Kostal har också sådan hybridväxelriktare men de är också bara på max 10 kW AC uteffekt. Troligen är de tänkta för enfamiljshus i Tyskland där de har gaspanna för värme och varmvatten. De behöver bara hybridväxelriktare och lagringsbatteri för hushållsströmmen.

Det kan hända att det om något år kommer litet kraftigare Symo Gen24. Själv är jag intresserad av Fronius Symo Gen24 om den vore på 15 kW AC-uteffekt.  Det är stor solcells-mässa i München just nu vet jag, Intersolar Europe https://www.intersolar.de/start
Där kanske de utannonserar kommande nyheter? Vad som är i kikaren.

Det går givetvis att få till hybridväxerliktare som kan ge ut 15 kW AC, genom att ha 2 st Fronius Gen24 en på 10 kW och en på 6 kW, men blir ju kostsamt med 2 st.

Jag har för mig ha läst att i Tyskland är det inte tillåtet att ladda lagringsbatteriet med ström från allmänna elnätet, i alla fall inte för de som erhåller statligt ekonomisk stöd för sin solcellsanläggning. Men jag är osäker. De skulle nämligen i princip kunna ladda lagringsbatteriet på natten med billig ström från allmänna elnätet och skicka ut den på allmänna elnätet dagtid och sälja och få då bra betalt.

Det är möjligt att det med Fronius Symo Gen24 10 Plus går att ladda lagringsbatteri på natten med svensk inställning av dem. Bäst är att höra med en person som redan har installerat en sådan hybridväxelriktare och lagringsbatteri. Men då borde kraftelektronik för just omvandligt av 3-fas 400 volt till likström behövas i hybridväxelriktaren. Den omvandligen behövs ju bara om man tar och laddar lagringsbatteriet med ström från allmänna elnätet. Kostar nog en peng och tar plats inne i växelriktaren och tveksamt om då byggs in och fördyrar hybridväxelriktaren.

Re: Batteriladdning större modell

Zyberdude
Jag vill ha batterier som klarar av mina förutsättningar idag. Tänkte nog inte köpa nya växelriktare så blir väl nån ac/dc grej som ska konvertera, typ tesla eller sonnen. Kan man ha tex 1 sonnen batteribank per fas och ta ut 3kW kontinuerligt om det behövs? Eller ska det vara 3 batteribanker och de kör alla parallellt?

Priset spelar mindre roll bara effekt finns mulna dagar. Inbesparingen är 200000kr per år (maj-augusti) bara det fungerar

Re: Batteriladdning större modell

Det är en medlem här på forumet som har Sonnebatteri till sin solcellsanläggning, har jag för mig.

Det är Tåbro79 han har sedan jan 2018 lagringsbatteri.  Kolla "Sonnen batteri" här under denna rubrik "Energilagring"
http://solcellforum.207.s1.nabble.com/Sonnen-batteri-tp5015125.html

superdrull,
Om du nu har 2 st Fronius Symo 20.0-3-M då måste du ha väldigt stor solcellsanläggning?

Du skulle inte kunna skaffa 1 st Fronius Symo Gen24 10.0 Plus på 10 kW och komplettera med den?
Ta några befintliga paneler på taken och gör en sträng för den Fronius Symo Gen24 10.0 Plus.
Skaffa BYD B-Box Batteri HVS 12,8 kWh eller liknande storlek. Då har du nog fått till det.
Med Fronius Symo Gen24 10.0 Plus som just är av fabrikat Fronius, kan du nog styra alla 3 växelriktarna. Fördel alltså att ha samma fabrikat.

Du nämner du har 3x63A huvudsäkringar och 2 st 20 kW Fronius. En sådan Fronius kan som högst ge ut 29 A AC, alltså 2 st ge ut 58 A AC. Dina huvudsäkringar på 63A räcker ju då! Sedan förbrukar man alltid litet ström.

Nästa talare här har nog inte uppmärksammat att det gäller ett befintligt fungerade Fronius system, eftersom han föreslår att du skaffar ett helt annat system av annat fabrikat och bygga upp från grunden och måste skaffa helt nya växelriktare för hela installerade paneleffekten. Det är troligen inte det du vill?

Re: Batteriladdning större modell

Gunnar
Ferroamp har vad du efterfrågar så kolla med dem. Deras system används bla av Örebro bostäder i stora anläggningar och i portabla snabbladdare för elbilar som sätts upp vid stora idrottstävlingar som tex Vasaloppet när det ordinarie elnätet inte räcker till. www.ferroamp.com

Re: Batteriladdning större modell

Zyberdude
Huvudsäkringen är för liten , eller ligger på gränsen. Därav 40kWp med solceller för att kunna använda ca 3x90A dagtid (full fräs ur 63A + energin från solcellerna + batterilagring om solcellerna inte räcker till).

Ferroamp verkar vara vad som söks. Men står inte vad man får ur tex 16kW batteriet kontinuerligt.
Eller energyhub lösning.

Orsaken till den lilla huvudsäkringen är att transformatorn ska kopplas i ”vila” under sommarmånaderna då elbehovet minskar drastiskt då. Dyra månadsavgifter.

Re: Batteriladdning större modell

Gunnar
Om du på Ferroamps hemsida klickar på support och väljer nedladdningar så finns alla datablad. Om du inte hittar svaret där så kontakta Ferroamps support så kan de säkert svara på dina frågor.

Re: Batteriladdning större modell

Tåbro79
Så jag har ett sonnenBatterie eco 8.0, 10 kwh, 3,3kW ladda/ladda ur. Har haft anläggningen sedan jan 2018. Långt ifrån vad du efterfrågar…

Nu finns sonnenBatterie 10, 9(max) sådana i kaskad och det blir då 247 kWh, 41kW ladda/ladda ur. https://sonnen.de/pakete/energycomplete/

Sonnens batterier ansluts direkt på nätet och är ett eget system, går även att ladda från nätet med eller utan solcellsanläggning …

Det finns  också en ”värstingvariant” av sonnenBatterie 10, 9(max) sådana i kaskad och det blir då 495 kWh, 72kW ladda/ladda ur. https://sonnen.de/pakete/energypro/

https://sonnen.de/stromspeicher/sonnenbatterie-10-performance/

Annars känner jag till Solarwatt som kom med ett rackbaserat system, MyReserve Matrix, för några år sedan (5!) och presentationen finns här https://www.youtube.com/watch?v=K1nVpPlSyNA . Har just ingen koll på deras produktsortiment i nuläget.