Är etcel's paneler bra?

tom

Är etcel's paneler bra?

tom
Hej

Mitt första inlägg med en fråga om etcel's paneler är bra?
Speciellt med problem med delvis skugga.
Prismässigt så är dom väldigt billiga som jag ser det.

275W polykristallina paneler för 1350 kr/st
280W monokristallina (svarta) paneler för 1425 kr/st.

Jag planerar en två tak installation med 30+8 paneler.

mvh
tom

Re: Är etcel's paneler bra?

Väkommen till forumet!

När jag söker på det enormt stora tyska solcellsforumet photovoltaikforum.com  får jag inte en enda träff med sökordet ETC när jag söker i deras mycket stora solcellspaneldatabank. Måtte vara ett okänt solcellspanelfabrikat. Kanske är panelen legotillverkad på okänd fabrik i något låglöneland och har försatts med beställarens klisterlapp(eget varumärke)? Men är ETC verkligen en solcellspaneltillverkare?

Här kan vara något  sammanhang med ETCs paneler?
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/17kW-oster-soder-Strangnas-tp5013170p5013172.html

Re: Är etcel's paneler bra?

Gunnar
ETC har tidigare haft en gemensam upphandling av paneler för att pressa priset. De som var intresserade kunde anmäla sig men visste bara att panelerna skulle komma från en välkänd tillverkare. Vid det senaste köpet var panelerna av fabrikat Amerisolar. Vill minnas att någon har skrivit om det tidigare här på forumet.
tom

Re: Är etcel's paneler bra?

tom
Jag kanske var lite otydlig och själv förvirrad.
ETCEL är ett Svenskt företag som säljer el och utrustning.
Dom har fortsatt med sin drive att köpa paneler till netto pris.
https://etcel.se/kop-solceller-till-nettopris
I deras databladet för 280w panelen så säger dom AS-6M30 BLACK med tillverkare Amerisolar.
https://etcel.se/sites/all/files/atoms/files/2018/03/mono.pdf
Min kunskap är begränsad på solpaneler men priset låter väldigt bra.

/tom

Re: Är etcel's paneler bra?

Enligt det datablad du hänvisar till så saknar panelerna i alla fall antireflexbehandling på täckglaset.
Antireflexbehanling gör att mindre andel av ljuset reflekteras bort och går förlorat och att mer når in till själva solcellerna bakom täckglaset och blir ström. Antireflexbehandlat glas är bra vid snett infallanade ljus, tänk morgon och kväll. En sådan antireflexbehandling kostar säkert ett par hundralappar/panel På billiga paneler brukar därför sådant saknas.

Det står i databladet du hänvisar till att varje panel har 3 st by-passdioder. Men uppgift om hur många Ampère de tål saknas helt. Fallerar by-passdioder i paneler och du har litet skugga så kan det bromsa hela strängen. De anger max tillåten strängsäkring till 15 A. Inte heller anges hur många busbar de har, dvs kontaktbanor. Moderna paneler har 4 eller 5 busbar(BB). Äldre teknologi är 2 eller 3 busbar.
Om de är prisvärda är svårt att säga, varje person får avgöra själv för vad han vill lägga den stora pengen. Panelerna är den stora kostnaden i en solcellsanläggning.

Worldwide Energy and Manufacturing USA Inc. (Amerisolar) finns med i Photovoltaikforums paneldatabas.
Det är ett kinesiskt och amerikanskt företag oklart i vilket land de tillverkas.
Men jag tycker det fanns bara datablad i den databasen över paneler från år ca 2012.

Om man inte känner till så mycket om solcellspaneler, då kanske man bortser från tekniska detaljer som man inte begriper. Det som man förstår och enkelt kan jämföra mellan olika paneler är då priset.

Re: Är etcel's paneler bra?

Är ju bra pris men inte exceptionellt lågt...
I TST photovoltaik shop i Tyskland kan man köpa motsvarande panel för endast 1250 kr..
https://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-suntech-stp265-20-wem-4bb-poly.html

Är även viktigt att väga in pris för växelriktare och övrigt material oxå.

Re: Är etcel's paneler bra?

Hör finns det lite mer info om just Amerisolar:
https://www.solarquotes.com.au/blog/amerisolar-panels-delisting-mb0079/