Ännu en ny anläggning.

hompe
Nu är vi i full gång med vår anläggning.

Det är 48 st paneler på cirka 80 kwm och dessa sk ge max 12,96 kWA.
Taket som de är placerade på lutar 37° och ligger i 178°.
Det är två strängar där den ena har 26 paneler och den andra har 22 paneler och är kopplade till en SMA Sunny Tripower 12000 TL.

Anläggningen finns i Sigtuna.

Här finns "livedata" via: http://home.solarlog-web.se/306.html

/Mats

Re: Ännu en ny anläggning.

nelos
Snyggt, stor anläggning på nästan 13 kW, ger ordentligt med effekt redan i mars.

13:e mars gav en riktigt snygg effektkurva:

Hur fungerar loggningen, loggar du från SMA-växelriktaren eller använder du en "solar-log" hårdvara?
Du får dessutom individuella loggar på båda strängarna, det är en funktion som jag själv saknar på min Kostal. AC-sidan är det viktigaste, men att även se strängeffekten på DC-sidan är också intressant.

Ser i bilden att ni har en liten skorsten högt upp, den kommer nog kunna skugga lite morgon och kväll när dagarna blir längre. Vet inte hur mycket bortfall det skulle kunna innebära. Ett möjligt test vora att ta med en spegel upp på taket när det skuggar, och sedan "spegla ner" solljus på det skuggade området och se skillnaden.

Re: Ännu en ny anläggning.

hompe
Hej.

Jag har en Solar-Log 1000 som sänder data direkt via PowerLine Package från min SMA 12000 TL, alltså via elnätet till datorn och en ethernetkabel så att den hela tiden är uppkopplad till Internet via mitt modem och min router.
Som det ser ut nu så är det inte så mycket skorstenen som skuggar utan att solen inte har kommit upp så högt på himlen. Vi får se till våren/sommaren om den har någon inverkan.

Ska fundera på en stor spegel eller blank plåt och se om det blir någon skillnad.

/Mats