Anläggning som inte levererar enligt offert.

Anläggning som inte levererar enligt offert.

Daniel
Jag har köpt en anläggning som enligt offert skall leverera 10500kwh per år.
Nu har jag kollat lite vad jag producerat enligt min Solar-Log.

År 1= 5536,44kwh förlust på 4964kwh, 47% mindre än offert.
År 2= 6908,17kwh förlust på 3592kwh, 34% mindre än offert.
År 3= 6596 kWh förlust på 3904kwh, 37% mindre än offert.

Vad tycker ni?
Vad gäller? Jag menar offert, ersättningar osv. Hur går jag vidare med detta.

Berätta gärna om tips och vad ni hade gjort, tack på förhand.
Mvh Daniel

Re: Anläggning som inte levererar enligt offert.

Arne
Det var ju tråkigt.
Kolla först om firman som installerat och sålt anläggningen till dig finns kvar.
Finns inte den kvar, då finns det ingen du kan kräva på ersättning av.

Om firman finns kvar kan du titta vad som står exakt i avtalet angående årlig kWh-produktion.
Det kanske står att det bara är uppskattat, eller ca eller ej bindande. Om det verkligen är en produktionsgaranti, hur ska avvikelsen regleras, vad står det om det?

Det måste också vara svårt för en firma att ge produktionsgarantier, eftersom de inte kan råda över vädret.

Re: Anläggning som inte levererar enligt offert.

BengtK
Hur mycket har du installerat ?
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Anläggning som inte levererar enligt offert.

Daniel
36 st Jinko solar265w
StecaGrid 10000+
Syd läge, 25 graders lutning

Re: Anläggning som inte levererar enligt offert.

Bensod
Hur är det med skuggning?Har anläggningen givit 9 kw  momentant?/Bengt

Re: Anläggning som inte levererar enligt offert.

BengtK
36 st Jinko solar 265w = 9,54 kW installerat
Vilka år är det ?
År 1= 5536,44 kwh  delat med 9,54 ger  580 kWh / kWp
År 2= 6908,17 kwh  delat med 9,54 ger 724 kWh / kWp
År 3= 6596 kWh   delat med 9,54 ger  691 kWh / kWp
Det verkar vara väldigt lågt .
Det finns ett antal årssammanställningar i denna länk:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Driftdata-kWh-kWp-avseende-rsproduktion-td5012166.html

en bit ner länk till ett årsark  - där finns kanske ngt att jämföra med
[...]

Tåbro79
Hej Daniel
Jag har Solar-Log 250 ansluten till StecaGrid 4803 med RJ45-kabel.

1. Stämmer Solar-Logs årsvärden med Stecas årsvärden?
• För Solar-Log kolla på ”Overview of all Years”
• För Steca tryck på SET-> YIELD->ANNUAL YIELD

(Mina värden stämmer överens, sedan start nov 2015)

2. Växelriktaren kan vara inställd för effektbegränsning?
Leistungsbegrenzung
Die Ausgangsleistung des Wechselrichters kann manuell bis minimal
500 W begrenzt werden. Ist die Leistung manuell begrenzt, wird in
der Statusanzeige das Symbol Leistungsreduzierung und der Messwert
„Leistungsreduzierung“ / „Grund: Benutzervorgabe“ angezeigt

(Kanske inte troligt, återfinns under ”servicemeny” med password)

3. 36 paneler och växelriktaren har 4 ingångar, antar att du har 2 strängar till 2 av ingångarna. Då kan du se varje sträng i Solar-Log att dom genererar lika mycket effekt?

Tänkte skriva att jag uppdaterat Solar-Log firmware ett flertal tillfällen och just idag såg jag att det fanns en ny igen, har fungerat utan problem varje gång.

A new firmware is available
Firmware version: 4.2.6-115 15.10.2019

Switch to: Configuration/System/Firmware

/Hans

Re: Anläggning som inte levererar enligt offert.

zebulon
Personligen så körde jag min anläggning i ett drygt halvår innan det upptäcktes att en av två slingor, hälften av panelerna, inte gav någonting. Man hade alltså slarvat grovt i installationen och slutbesiktningen då det var totalt kabelavbrott. Så allt är möjligt...verkar det som