Anläggning i Umeå på 10 kWp (+-X kWp)

Re: Anläggning i Umeå på 10 kWp (+-X kWp)

Lasec
Jag har 20A säkring.

Provar med Fronius konfigurator. Det finns både 4BB och 5BB variant att välja mellan av den svarta panelen jag länkade till tidigare. Beroende på vilken jag väljer så ser resultatet olika ut.

För 5BB blir det en slinga med 23 paneler och en med 22st.

För 4BB  blir det två slingor (parallellt) med 19 vardera och en med 9st.

Klurigt då att Heckerts datablad säger "...4 or 5 bushbar" i databladet. Antar att jag får höra med Rofoto vad det är dom har.

Är jag rätt ute då, att med 20A säkring och beroende på 4 eller 5 BB så går det att klämma in 45 paneler?

Växelriktarens datablad säger 27A/16.5A på max ingångsström på respektive MPP. Jag tolkar tabellen på sid 5 i databladet som att ena ingången tål 27 och andra 16.5. Två parallellkopplade a drygt 9A blir då en bra bit under 27.

Tomgångsspänning på paneöen är 38.37V vilket blir drygt 882V. Max på växelriktaren är 1000V (U dc) men MPP voltage range är 270-800V (U mpp min - U mpp max). Nyare att det är 1000V som gäller då konfigurationsprogrammet föreslår slinga på 23 respektive 22 paneler?

En fördel med att dela upp det i 3 slingor borde vara att den mindre med 9 paneler kan förläggas så att alla paneler som kommer få skugga av skorstenen inkluderas?

Får tillägga att det inte är så att jag absolut snöat in mig på Heckert och Fronius. Känner bara att jag måste "testbestämma" något för att lära mig vad jag ska räkna på och för att få en djupare förståelse för hur sakerna hänger ihop.

Re: Anläggning i Umeå på 10 kWp (+-X kWp)

Lasec
Svarar mig själv om uppdelningen med 3 slingor och att en av dom bara har de skuggade. Arne föreslog det tidigare i tråden. Jag har såklart fått det därifrån och vill inte ta åt mig äran för det :)

Re: Anläggning i Umeå på 10 kWp (+-X kWp)

magneten
Med 20A säkring e det inga problem mea att klämma in en 12,5kw fronius!
Paneler med 4 bussbars och följande konfiguration tycker jag känns bäst med 9 "skuggpaneler i en egen sträng.

4BB  blir det två slingor (parallellt) med 19 vardera och en med 9st

Re: Anläggning i Umeå på 10 kWp (+-X kWp)

Perwis
Som Arne säger här så kan du med fördel köra med mindre växelriktare. Fördelen är att växelriktaren blir billigare och du nästan lika mycket energi över året. (Vill du räkna mer exakt använd PVsyst programmet som du kan ladda ned och testa gratis i 30 dagar). Du måste bara öka Inverter Ratio (IR) i Fronius web-konfigurator. Fronius garanterar upp till 200% IR, vilket du kan få skriftligt på om du skriver till dem och frågar.

30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Anläggning i Umeå på 10 kWp (+-X kWp)

Lasec
Intressant att det går att överdimensionera till 200%. Okunnig som jag är så låter överdimensionering som att man krämar ut mer prestanda på gränsen till vad sakerna tål. Att då gå upp så högt som 200% :)

Re: Anläggning i Umeå på 10 kWp (+-X kWp)

Arne
Perwis,

Tänker kanske inte på att samtliga panelerna är i samma väderstreck, när han rekommenderar 200 % paneleffekt jämfört växelriktareffekt. Då kommer på sommaren kring lunchtid en del kWh att "klippas bort" då växelriktaren inte kommer att mäkta med att göra ström av allt den får från panelerna.
Skulle det vara frågan om paneler på t.ex. öster-takfall och väster-takfall, ja då kan man överdimensionera med paneler litet mer än om endast paneler i ett väderstreck.

Re: Anläggning i Umeå på 10 kWp (+-X kWp)

Daniel

Gå in och kolla på :Jodatec.se
Finns microinverter upp till 25års garanti.
Kan vara värt att kolla.

// Daniel

Re: Anläggning i Umeå på 10 kWp (+-X kWp)

TommyE
Det som talar mot mikroinverters är att dom kostar 1800kr / panel, eller 2600kr / 2 paneler. Med 24 paneler blir det 43.200kr för 250W modellen eller 31.200kr för 500W modellen.
Går det att köra 250W modellen tillsamman med effektiva paneler? (det skrivs om 265W-275W) eller måste man då upp i 500W modellen? Då drar priset iväg än mer (upp mot 62.400kr).

Re: Anläggning i Umeå på 10 kWp (+-X kWp)

Sen uppvisar de olika mikroinverters som medlemmar på forumet har testat en väldigt låg verkningsgrad jämfört med en traditionel strängväxelriktare. Är även vanligt med trasiga inverters och firmor som gått i konkurs vilket gör de generösa garantierna värdelösa tyvärr..

Re: Anläggning i Umeå på 10 kWp (+-X kWp)

Lasec
Oj vad tiden går fort. Redan vår. Insåg att jag inte mätt ordentligt innan vintern kom så jag fick vänta tills snön försvunnit från taket innan jag kunde mäta mer.

Förstår inte riktigt hur forumet fungerar då jag inte kan skriva en ny post rakt av utan måste svara någon. Inser, när jag kollar i "Threaded" vy att jag förmodligen svarat kors och tvärs när jag lag till fler inlägg. Så jag hoppas ni läser det i "Classic" för annars blir det svårt att följa :)

Precis som i tråden om en till anläggning i Umeå så är det fästmetod som vållar mest huvudbry. Både jag och Raven har samma typ av tak. Törs man skaffa fästen som återförsäljaren egentlige inte rekommenderar? Nåja, tills den punkten är löst har jag bestämt att det är lika bra att jobba parallellt. Jag har kommit fram till en layout som passar på taket och tänkte få synpunkter på tankar om slinguppdelning.

Skorstenen kommer skugga panelerna runtomkring hålet. Dock inte nedersta raden. Jag har helt amatörmässigt funderar på följande slinguppdelningar och tänkte få återkoppling på om det är en fungerande tanke eller om det är galet.

Det är alltså 3 slingor där slinga 3 är den som kommer bli skuggad. Tidigt och sent på dagen och speciellt i början och slutet av året kommer även några av de intilliggande att skuggas lite. Men jag tror att det är väldigt lite tid på dagen det sker. Är det helt vajsing att dela upp slinga 1 på olika sidor av anläggingen?

Någon med erfarenhet av layout får gärna komma med tips.

Om jag köper 275W paneler som jag tittat på blir det 14.025 kWp. En Fronius på 12.5kW skulle då behöva överdimensioneras drygt 12% om jag förstått det rätt och därmed räcka för detta?

Köper jag 300W paneler blir det 15.3 kWp och en Fronius på 15kW passar bättre då.

Har jag skenat snett ut i något snår eller kan detta fungera?

Re: Anläggning i Umeå på 10 kWp (+-X kWp)

Arne
om man vill starta en ny tråd, gå till början av hemsidan. Där finns knapp för att starta ny tråd.

Re: Anläggning i Umeå på 10 kWp (+-X kWp)

15.3kw borde även gå fint med 12.5kw växelriktare. Hur stor är prisskillnaden?

Re: Anläggning i Umeå på 10 kWp (+-X kWp)

Lasec
Arne, det var inte ny tråd jag menade. Jag menade fortsatta inlägg i den tråd man skapat. Enda sättet verkar vara att svara på någon annan. Eller, ja sig själv då kanske ifall ingen annan skrivit något.
12