Anläggning 8kwp norrlandskusten, synpunkter och erfarenheter

Anläggning 8kwp norrlandskusten, synpunkter och erfarenheter

Stefan
Jag har en släkting som kört solcellsanläggning i några år.
Har själv varit intresserad att sätta upp egen anläggning, så i höstas köpte jag celler från ett restlager och skruvade sen i våras upp 45x45 tryckvirke på äldre ladugårdstak, tp20. Panelerna är fastsatt med änd/mellanklämmor och syrafast skruv som skruvats i virket.

Panelerna täcker takytan som vätter mot sydöst
(16 paneler á 240 watt (Azimuth angle: -25 °, Tilt angle: 66 °)och 16 paneler á 270 watt (Azimuth angle: -25 °, Tilt angle: 24 °).)
PPAM Solkraft rekommenderade SMA Sunny Tripower 6000TL vilken jag ska koppla nätverkskabel till router för produktionsuppföljning.

Erfarenheter:
Som nybörjare så har mina erfarenheter varit att:
-svårt att få tag på elektriker/montörer, de vill helst göra totalentreprenad eller så verkar de ha en all-time-high period för tillfället
-jag trodde att MC4 kontakter och dubbelisolerad ledare var bulkvara på ex Clas Ohlson

Jag fick via tips tag på kabel o kontakter samt låna verktyg för att få till kontakterna hos en närliggande enskild firma, tack till JN Solar!
Jag har ringt mer än 10 olika elektriker där alla varit måttligt intresserade och nu står mitt hopp till hyr en pensionär, att koppla in växelriktaren till centralen som sitter 1 meter ifrån.

Synpunkter:
Projektet har blivit utdraget, jag trodde jag skulle vara klar i mitten på maj. Troligen kan jag nog inte producera ut på nätet förrän i augusti som det ser ut nu.
Under tiden så har exempelvis Umeå energi sänkt sin ersättning från 1 kr/kwh till 35 öre.
Så det är väldigt svårt att göra kalkyl för intäkter och därmed ge svar på första frågan alla nyfikna ställer - vad har du för paybacktid på de dryga 50 000 kronorna i utlägg?

Invertern köpte jag på PPAMs rekommendation, med facit i hand så kanske Fronius med inbyggd wifi hade varit lämpligare, då de är billigare och enklare att ansluta till routern.

Frustrationen jag känner när man vill ha en hantverkare och man bara får nobben är svår att hantera. Har renoverat ett gammalt hus under 8 år och det har inte varit problem tidigare...

Vill tacka för mycket matnyttigt som lagts in på detta forum, exempelvis för att veta hur man ska fylla i alla ansökningar etc!!

Re: Anläggning 8kwp norrlandskusten, synpunkter och erfarenheter

Henrik.L
Har du otur med bidrag, elpris och väder så tror jag du maxar återbetalningstiden på 7 år med det facila priset.

Vad tror ni andra?
11,97 kW (38 * 315W ECSolar) 76 m2
15 paneler syd, 12 väst, 11 öst, alla 17graders lutning
SolarEdge med optimerare på varje panel
Länk till produktionsdata - SolarEdge
Länk till produktionsdata - PVoutput

Re: Anläggning 8kwp norrlandskusten, synpunkter och erfarenheter

50.000kr är ett riktigt bra pris, tycker jag.

Däremot så vågar jag mig inte på att beräkna pay-off tid, då det är en besvärlig ekvation att få ihop med flera viktiga parametrar som är okända, men jag antar att du kommer ha en jämförelsevis kort pay-off med tanke på priset :-)

Men allt är inte pay-off här i livet - när de största pay-off ivrarna är på mig, så brukar jag fråga hur lång pay-off dom har på bilen eller skotern, då brukar det bli tyst. Anläggningen kommer att betala sig, sen hur lång tid det tar är (för mig) inte så viktigt.
Som Arne skrev till mig, eller rättare som jag läste det Arne skrev. När man sitter där och dricker sin första kopp kaffe bryggd med solström, så är projektet betalt :-)

Det är riktigt roligt att titta när strömmen flödar ut ur huset istället för in i det.

Re: Anläggning 8kwp norrlandskusten, synpunkter och erfarenheter

Stefan_N
This post was updated on .
Jo jag håller med att summan för den effekten är bra, det var det som gjorde att jag startade projektet.

Utläggen har fördelats så här, frakter är inkluderat:
Solpaneler                            22800
Impregnerat virke               750
Butyl för tätning av panel       750
Skruv, syrafast               280
Växelriktare                     22400
Mellan o Ändklämmor             1750
Buntband, klammer                50
Dubbelisolerad DC-kabel 70m   730
MC4-kontakter                      150
Jordning av paneler                  200
AC-brytare                      600
Elektriker                    3000

Re: Anläggning 8kwp norrlandskusten, synpunkter och erfarenheter

magneten
Snyggt jobbat. Att tänka på är att panelklämmorna kan komma att behöva efterdras då virket vanligen krymper sommartid och sväller vintertid då det blir blötare. (Egen erfarenhet) mina paneler på reglar ligger dock på ett plattare tak, inte så kul om de börjar att glida ner....

Re: Anläggning 8kwp norrlandskusten, synpunkter och erfarenheter

Stefan_N
Jo jag har tänkt att jag ska efterdra skruvarna, har också skruvat klossar under panelerna som hindrar att 66 graderspanelerna glider iväg.
Fick tag på elektriker via en Hyr-en-pensionär-liknande tjänst, så snart ligger bollen hos Eon.

Re: Anläggning 8kwp norrlandskusten, synpunkter och erfarenheter

Ser riktigt snyggt ut

Re: Anläggning 8kwp norrlandskusten, synpunkter och erfarenheter

Stefan_N
Eon har godkänt föranmälan, elektrikern färdiganmäler idag.
Spännande att se om jag får producera ut på nätet i snar framtid eller om semestertider ställer till det.

Re: Anläggning 8kwp norrlandskusten, synpunkter och erfarenheter

Arne
Stafan N,

Trevligt att du börjar komma igång och producera.

Vi installerade allt utom växelriktaren till AC. Den elektriker, som hjälpte oss att koppla in växelriktaren,
stod just inför sin pension. Vi kände den firman sedan länge och de hade hjälpt oss vid flera tillfällen tidigare genom åren.

Bra är om man har en bekant, som är elektriker, som har elfirma och hjälper till med växelriktaren.
Då hjälper de till för att de vill, inte för att tjäna stora pengar dig.
Inkopplingen av en växelriktare görs ca på en förmiddag,
så det är inget stort och besvärligt jobb. Också just pga att det är ett så litet jobb,
kanske många framför allt större firmor säger nej. De vill nämligen ha stora lukrativa uppdrag.

Att hitta en firma som skruvar upp solcellsmoduler(som du själv köpt på annat håll) på ditt taket,
tror jag är betydligt svårare än att hitta en elektriker, som endast kopplar in din växelriktare.

Re: Anläggning 7,6 kWp norrlandskusten, synpunkter och erfarenheter

Stefan_N
Sommarsolståndet passerade utan att jag kommit igång men hoppas att de byter mätare nästa vecka.

2016-06-08
E.ON har fått in din föranmälan från din elektriker

2016-06-15
Din elektriker kan påbörja arbetet

2016-06-15
Din elektriker har slutfört sitt arbete

2016-06-20
E.ON har skickat ut arbetsorder till montör
Montören utför normalt arbetet inom fem arbetsdagar från det att E.ON har skickat arbetsordern. E.ON anlitar underleverantörer för detta arbete.

Kommande
Ärendet klart

Re: Anläggning 7,6 kWp norrlandskusten, synpunkter och erfarenheter

Arne
Precis, EON byter inte mätaren själv, utan anlitar annan firma för det,
vilket är besynnerligt att ett så stort företag inte kan klara av ett så enkelt jobb.
Man tappar klar tilltro till EON, när de inte ens är förmögna att klara så enkla arbetsuppgifter.

Det tar ca 5 minuter för en elektriker att byta ut elmätaren, när han väl har kommit.

Re: Anläggning 7,6 kWp norrlandskusten, synpunkter och erfarenheter

Stefan_N
Igår kom Eltel o bytte mätare, äntligen!
Dock har produktionen varit blygsam pga väder.
Fundering - min växelriktare har Opti trac påslagen, panelerna skuggas inte - borde det gynna min produktion om Opti trac slås av?

Re: Anläggning 7,6 kWp norrlandskusten, synpunkter och erfarenheter

magneten
Jepp har du ingen sskuggninsproböematik så är det bättre att slå av optitrac!

Re: Anläggning 7,6 kWp norrlandskusten, synpunkter och erfarenheter

Stefan_N
Eon har inte ordning på sina grejor, vet att jag skickat ut knappt en megawattimme under juli men inget brev har kommit och ingen info finns på minasidor, kontaktade de för två veckor sedan men sen har inget hänt.

Re: Anläggning 7,6 kWp norrlandskusten, synpunkter och erfarenheter

Bekanten, som har en solcellsanläggning har också EON som elnätsägare, och det dröjde nog ca 2 veckor innan EON behagade att registrera anläggningen, efter det att elmätaren hade bytts ut.
Observera att det inte gällde att teckna något avtal, utan endast att EON i sitt datasystem, anger att anläggningen finns och har satts i drift och fungerar.
Avtal om försäljning av solströmmen, och köpa av nödvändig el, och anmälan till Ceasar-konto, och energimyndigheten hade bekanten redan gjort ca 2 månader tidigare.
Det är så tok, att EON inte själva byter elmätaren, utan det gör ett annat bolag ONE(tror jag det var).
Och då skall ONE meddela EON att de har bytt elmätaren, och sedan skall EONs tekniker i sitt datasytem ange att anläggningen är i drift. Stora ineffektiva företag innebär stora förseningar. Som lök på laxen, har du nu också semestertider, som knappast ökar på EONs snabbhet.

EON-direktörer har väl under senaste årtiondet gjort urusla företagsköp och ruinerat företaget, och rikligt belönas för tokeriet. Därför måste väl EON avskeda anställda och sälja av delar av företaget, vilket inte heller snabbar på deras tempo, kan man misstänka.

Re: Anläggning 7,6 kWp norrlandskusten, synpunkter och erfarenheter

Stefan_N
Tredje gången jag ringde in och var riktigt irriterad så har nu Eon, tre månader senare, fått ordning på betalning för min produktion och fakturering för förbrukning.
Nu blir det Vattenfall, kanske same same men 40 öre + spot samt ett fördelaktigare elköpsavtal gör att jag provar de ett år.

Re: Anläggning 7,6 kWp norrlandskusten, synpunkter och erfarenheter

magneten
hos vattenfall kan du även välja att få solkraft utan extra kostnad i 1 år (alltså strömmen du köper) Detta gör att de måste köpa UG från någon som producerar solel.

 kom även ihåg att lämna ditt kontonummer till dom så slipper du få en massa utbetalningsavier med posten.