Alma Solarshop - seriösa?

Henke
Är i färd med att importera solceller och har just nu fastnat på Alma-solarshop.com
Priserna är nästan halva mot det svenska priset. Kommer du upp i över 6000Euro är det gratis frakt.

Tänkte höra om det är någon som har beställt paneler därifrån? Såg att Dan hade gjort det och det hade gått bra, men det var förra året.

Är det någon som har några erfarnheter av detta företag? Från i år som beställt därifrån?

De är snabba att svara på mail under kontorstid.
Hur kan man kolla upp ett företag om det är seriöst?
4,32kWp 62% underdimension:
32 st Solibro-SL2 135W tunnfilm 35° taklutning, sydö.
SolarEdge SE7K
SolarEdge P405 13 st

Re: Alma Solarshop - seriösa?

Vad konkret är billigt där på alma-solarshop.de om det är den internetsidan du menar, om man får fråga?
Jag har inte granskat den hemsidan. Vi handlade inte från dem, då vi köpte anläggningen.
Därför kan jag inte säga om de är seriösa eller ej.

Visst för Axitec 310P tar de 220 Euro, inkl. moms. Det blir 0,71 Euro/Wp.
Det billigaste jag har sett annorstädes är 233 Euro,  inkl. moms, och det är på photovoltaik4all.de
Beakta den modulen, den är på hela 310 Wp, och är litet större i formatet än vanliga moduler.
Men den är 1956 x 992 x 40 mm. Detta gör att man kan ha en rad horionsontella och en rad vertikala, och det blir jämna kanter.

Alma.solarshop.de har tydligen sina 2 butiker i Luxemburg.

På photovoltaikforum.com, som är ett jättestort tyskt forum, så får jag endast 4 träffar på "alma-solarshop" varav en ger info och det är en år 2012 som frågar om alma-solarshop.com är ett seröst företag. Han fick ett svar av en, som inte tyckte det var speciellt prisvärda prylar där.

Man känner sig allltid osäker när man skall betala kanske 150000 kr till ett företag, man aldrig har besökt eller ens vet om det existerar. Risken att bli lurad finns där alltid.

Vi har handlat 2 gånger i år av photovoltaik-shop.com, i Bayern Tyskland, varje gång för ca 115 000 kr.
Vi bad om ett anbud över prylar, och knapp-beställde ej direkt från hemsidan.
Det tar från att man beställer tills man har prylarna hemma ca 4 à 5 veckor. Man måste betala i förskott.
Vi blev inte blåsta. Det vi klagade på var att alu-profilerna i 6 meters längd, var skandalöst emballerade, eller rättare sagt inte alls emballerad och helt repiga och buckliga. Vi fick ersättning för det.
Men man kan inte beskylla dem för det, pga det är Schletter, som emballerade(ja inte emballerade) och skickar varorna till oss.
Men, photovoltaik-shop.com har en garanti man kan köpa för, jag tror ca 60 Euro, och det är en bank, som garanterar att du inte blir blåst. Vi använde dock inte den garantin.

För övrigt har de en prisvärd modul, nämligen München Solar 245 Wp för 161,29 Euro.

Re: Alma Solarshop - seriösa?

Henke
Ok!
Jag tittar på Solar Frontiers tunnfilmspaneler, estetisk tilltalande och mindre påverkan på skugga.
köp över 25 ger rabatt på 11E per panel.

Re: Alma Solarshop - seriösa?

De har 17 % moms i Luxemburg, vilket gör jämfört med Sveriges dyra 25 %,
en skillnad.

Photovoltaik4all.de tar vid köp av mer än 25 Solar Frontier SF170-S power,
170 Wp, 130,90 Eur/styck, inkl. moms.

Alma-solarshop.de tar 127,53 Euro/styck vid mer än 25 styck, inkl. moms.
Visst är det 3,4 Euro billigare per styck. Det är faktiskt precis momsskillnaden
mellan Tyskland och Luxemburg.
Kan du får det fraktfritt också, ja då. Frakten kostar säkert 600 Euro, skulle jag tro,
om det det väger ca 800 kg.

Jag kan nämna att Photovoltaik4all.de lämnar Skonto(kassarabatt) 0,75 %
och även projektrabatt(om man köper sin anläggning där) på ca 2 %.
Man får be om ett anbud, för att få sådant.
Det blir en slant i rabatt.

Man kan kontrollera om företaget har ett giltigt
företagsnummer(eller momsregistreringsnummer), vet jag.
Det gör man på en statliga europeiska unionens hemsida.
Nu kommer jag inte ihåg vilken.

Om ett företag har hamnat på obestånd(konkurs),
så kan det nog ta någon månad innan det registreras som konkursat.
Det är därför alltid vanskligt att kolla upp företag.

Vi har aldrig handlat av Photovoltaik4all.de,
men överväger att göra det nästa gång det blir aktuellt.